Cannes-ban csak évente egyszer szól minden a sikerről és a csillogásról, a hétköznapok éppen olyan szürkék, mint bárhol a világon, csak itt remek hátteret ad hozzá az azúrkék tenger. Most viszont a Peugeot E-3008-asé a főszerep, méghozzá megérdemelten.

Hatalmasat téved, aki azt gondolja, hogy ebben a dél-franciaországi kikötővárosban minden áldott nap ünnepelt sztárok vonulnak át vörös szőnyegen a promenádról a hotelekhez, valójában a vakuk villogása helyett munkagépek csúfítják el a Carlton Hotel előtti partszakaszt, a hajók maszatos ablakokkal, letakart fedélzeti bútorokkal ringatóznak a kikötőben, az emberek a telefonjukba mélyedve sétálnak a pálmafák árnyékában. Arra is csak én kapom fel a fejem, amikor az E-3008-as ablakán túl megpillantom, hogy kificcen egy kék Peugeot 404-es tagadhatatlanul pininfarinás kis uszonya a modern autók masszájából.

Mára egy kedves veterán, de a közel 2,9 millió példányban készült 404-es éppen az a sikersztori, ami magasra tette a lécet az E-3008-nak.

Kortalanul fényűző Bentley Arnage és vagány Lamborghini Aventador hirdeti a szomszéd szálloda előtt, hogy valakik a tavasz kapujában is szeretnek kaviárt reggelizni mielőtt leporolják a jacht gyomrában szunnyadó jetskit. A Peugeot E-3008 még ezek után is annyira merész kiállású, hogy percekig nézegetem, hogy az éles vonalain játszik a késő délutáni napfény. Amennyiben a különböző karakterek megjelenítése számít remek színészi munkának, akkor a Peugeot 3008-as kész Meryl Streep. Fiatal korában családi crossovert játszott, aztán magabiztos szabadidő-autót, most pedig a sportos fazonú elektromos SUV szerepét vette fel marcona ábrázattal és rengeteg izgalmas részlettel.

Nehezen tudok magamból lelkesedést kifacsarni a sokadik magasra emelt ötajtós vagy lecsapott tetejű szabadidő-autó látványától, hiszen ezekben általában pont az nincs meg, aminek látszani akarnak. A Peugeot E-3008-as viszont egyértelműen mind közül a legcsinosabb. Van benne dinamizmus, letisztultság, könnyedség és tömörség is gazdagon, de mindenből tűpontosan annyi, amennyi kell, egyetlen cseppel sem több.

Lemezei annyira határozottak és vékonyak, mintha nem présgépek készítették volna az E-3008-as karosszériáját, hanem origami módra hajtogatták volna rá. Morcosan néznek ki a gépháztető alól a LED-es fényszórók, a menetfények oroszlán karmolásai pedig átvágnak a lökhárítóra. A fényezett maszk mintázata egyre ritkább mintázattal ér a Peugeot pajzsához, mögötte aktív lamellák szabályozzák a hűtőlevegő áramlását.

Elmaradhatatlan szabadidő-autós stíluselem a fekete kontúr a kerékjáratoknál és a küszöbnél, mely szépen karcsúsítja a Peugeot E-3008-ast, de a show-t hamar ellopják az izgalmas felnik, így a hátsó sárvédők felett megugró övvonal sem annyira feltűnő. Tetővonalát fastback-nek vagy kupésnak mondják, mintha egy dögös Mustang vagy elegáns C126-os Mercedes volna, de aki tudja, hogy milyen egy valódi kétajtós kupé, annak ez minimum sértés. A tetőíve is csak a hátsó utasok feje mögött kezd laposodni, hogy ne szűkítse az utasteret. Szóval maradjunk annyiban, hogy az E-3008 egy kreatinnal pumpált ötajtós.

Tömény minőségi élmény a Peugeot E-3008-as utastere, ahol a funkció és a dizájn tökéletes egyensúlyban van.

Egészen apró formai trükk, de az oldalablakok alatt nincs vízlehúzó elem, hanem közvetlenül az üvegekig kanyarodik fel a lemezfelület, amitől letisztultabb az összkép, de az ajtó csukódása és az utastér összeszerelési minősége is olyan, hogy egy elektromos Mercedes meg sem közelíti ezt a Peugeot-t. Ahogy magamra csukom az ajtót, körbeölel a műszerfalról lefolyó kellemes tapintású szövet, az ülések mikroszálas anyaga kellemesen puha és a kis kétküllős kormány felett látom az ívelt kijelzőt. Aljas módon megragadom a két végét és megfeszítem kicsit, de egy árva hang nem jön ki belőle, annyira masszívan tartja a konzol (sírhatnak a Mercedesnél a sok recsegős kacatjukkal). A Peugeot i-Cockpit-ot nem mindenki kedveli, de én mindig megtalálom benne a helyem, nincs ez másképp ezzel az új generációval sem, ahol lebegni látszik a 21 colos képernyő.

Beltere olyan, mintha egy koncepcióautó volna, pedig az E-3008-asban minden működik és jó is használni. A vezetéssel kapcsolatos legfontosabb információk a kormány felett jelennek meg, a szellőzők feletti részen pedig az érintőképernyős fedélzeti rendszer, ChatGPT integrációval, vezeték nélküli Apple CarPlay és Android Auto csatlakozással. A váltó kapcsolója mellett digitális csempéken sorakoznak a fontosabb funkciók gombjai (i-Toggles), ezek szabadon rendezgethetőek. Vezeték nélküli töltő van a könyöklőtől felfelé futó hídon, valamint hangerőállító és módválasztó kapcsoló.

Két nagy tároló és pohártartók is vannak a két első utas között, USB csatlakozókból pedig elöl és hátul is akad kettő, további kacatokat lehet pakolni a kesztyűtartóba és az ajtózsebekbe. Összesen több mint harminc liternyi tárolóhely van az utastérben. A Peugeot E-3008 GT pont eléggé feszes, de utazáshoz kényelmes, állítható laphosszúságú üléseiben kifejezetten jó vezetni, a panorámatetővel és a mozisan magasabb üléspozícióval pedig a hátsó ülés is kellemes. Este látványosan bevilágítja a kabint a nyolc színben állítható (lila nincs) hangulatvilágítás fénye.

520 literes az elektromos E-3008-as csomagtere, de a benzinmotoros Peugeot 3008-asé is pontosan ekkora. Padlója két szinten rögzíthető, így a csomagtér alatt jut hely a kötelező kiegészítőknek és a töltőkábeleknek. Az elektromos változat orrában nincsen külön hely kialakítva, mert a gépteret elfoglalja egy csokor narancssárga kábel, az inverter és a hajtás elemei.

Teljesen új platform, nagy hatótáv és rövidke töltési idő teszi hatékonnyá az elektromos 3008-at.

Kifejezetten elektromos autók számára fejlesztették az STLA Medium platformot, mely belső égésű motort is képes befogadni. A Peugeot E-3008-as háromféle változatban készül, 73 vagy 98 kWh-s lítiumion akkumulátorral, egy vagy két villanymotorral. Még a kétmotoros, összkerékhajtású változatban is alapesetben az első állandó mágneses szinkronmotor hajtja az első kerekeket, csak tapadásvesztés esetén lesz aktív a hátsó villanymotor. Később elérhető lesz 1,2 literes, háromhengeres benzinmotorral és az 1,6 literes turbómotorra épülő plug-in hibrid hajtással is.

Kétmotoros változata 320 lóerős és 6,4 másodperc alatt gyorsul 100-ra, a végsebessége pedig 180 km/óra. Elsőkerék-hajtású változata pedig 210 lóerős és 345 Nm nyomatéka van, a nagyobb akkumulátorral szerelt, 700 kilométeres hatótávot ígérő Long Range 20 lóerővel izmosabb. Az alapváltozat 8,8 másodperc alatt gyorsul 100 km/órás sebességre és a katalógus szerint 510 kilométert megy el egy feltöltéssel. Egyenáramú töltőről (DC) 160 kW-ot tud felvenni, így tízről nyolcvan százalékra fél óra alatt feltöltődik.

210 lóerő éppen elég a 2,1 tonnás Peugeot E-3008-hoz, nem ez tépi fel a Boulevard de la Croisette-et.

Franciaroszágban sűrűn tűzték le a traffipaxokat, ezért a helyi forgalomhoz idomulva autóztam az E-3008-cal, így tényleg reálisnak tűnt az ötszáz kilométeres hatótáv. Nagyrészt remek utak vannak a francia riviérán, de a kemény futómű és a merev karosszéria azt a kevés úthibát nagyon kelletlenül viselte. Ügyesen lépdel át az utcán gyakran felbukkanó fekvőrendőrökön, de rettenetesen berezonál és pattog a kisebb egyenetlenségeken. A könnyű és pontos kormányzással viszont öröm fűzögetni a parti városkák szűk utcáin is az E-3008-at. Ahogyan az elektromos Peugeot megy, kanyarodik és megáll, az végtelenül természetes, tehát tökéletes mindennapi autóvá teszi.

520 kilogrammos akkumulátora garantálja az alacsony súlypontot, az elektromos változat pedig felfüggesztése elöl és hátul is független, a Volkswagen ID modellekkel szemben négy tárcsafék lassítja, így a kanyargós utakon is stabil a Peugeot, de a vezetési élmény helyett inkább szürke hétköznapok sztárja az E-3008. Extravagáns formaterve és igényes utastere nagyszerű autóvá teszi, az új platformmal és a hatékony elektromos hajtással pedig tényleg a legjobb arcát mutatja, egy pillanatig sem hiányzik az emissziós normák fojtogatta turbómotor a Peugeot 3008-asból.

Ez is érdekelhet:

A jövő lehet ennyire dögös is! – Hyundai Ioniq 6 AWD

Akkora jelenség az úton az Ioniq 6, hogy lehetetlen nem addig bámulni, amíg el nem tűnik a horizonton.

A Volkswagen ID.3 GTX megmutatja, milyen a jövő Golf GTI-je

Vegán őrület – meglestük a Volkswagen ID.3 és ID.7 GTX Tourert.

Örömteli villanyautó lesz a MINI Cooper SE

Magyarországra érkezett a legfrissebb MINI.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Hajítsd messzire a sablonokat, rendezd be úgy a lakásod, amire mindenki emlékezni fog!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

További cikkeink a témában
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Hirdetés