Nagyon kevés autó tud annyira önmaga maradni évtizedeken át, mint a Porsche 911-es. A farmotoros sportautó ortodox hívői viszont úgy tartják, hogy a kőkemény sportmodellek közül a 997-es GT3 RS 4.0 volt mindennek a teteje.
Ebben az autóban érett össze igazán a tradíció és a 2000-es évek modern autóépítése, mert a 997-esben még ott vannak a hathengeres bokszermotorok, de már vízhűtéssel, viszont a rövid tengelytáv és a kerek fényszórók miatt az autó maradt összetéveszthetetlenül 911-es Porsche. Ezt fűszerezi meg a motorsportos elemekkel a GT3 RS, melynek legdurvább, 4,0 literes változata 2011-ben jelent meg és csak hatszáz darabot gyártottak belőle.
Ritka műszaki műtárgynak használják sokan, pedig a 911 GT3 RS 4.0 minden millimétere versenypályát kíván.
Háromküllős sportkormányán ott a piros középjelző, a karima pedig alcantara, hogy tapadjon hozzá a kesztyű. A hagyományos biztonsági öv mellett a kagylóüléseken ott lógnak a négypontos övek is, a hátsó ülés helyén pedig virít a fehér bukócső, mert ez tényleg döbbenetesen közel áll egy versenyautóhoz. Elég ránézni a légiesen könnyű felnik mögött ordító hatalmas fékekre és az alumínium konzolon fekvő hátsó szárnyra, valamint az apró aerodinamikai elemekre.
2006-ban mutatták be a 997-esből az első GT3 RS-t, melynek 3,6 literes, hathengeres, vízhűtéses bokszermotorja 415 lóerős és akár 8400-ig is elforog. A modellt folyamatosan fejlesztették, a csúcsot jelentő 4.0 premierjét pedig öt évvel később tartották, aztán futottak vele egy 7 perc 27 másodperces időt a kanyargós Nürburgringen.
Hans Mezger nevéhez olyan versenyautók fűződnek, mint a Porsche 804 vagy a turbós 917-es.
Ez volt az utolsó igazán kihegyezett utcai Porsche, melyben még Mezger-motor üvölt, és ezzel egy korszak végére tesz pontot. Az utódja már hosszabb tengelytávú lett és kizárólag duplakuplungos automata váltóval készült, így a 997-est sokan tartják az utolsó klasszikus 911-es Porschénak. 4,0 literes, szívó hathengeres bokszermotorjában az RSR versenygép főtengelye van és a korábbi verziónál nagyobb löketű. 500 lóerőt üvölt ki magából 8250-es fordulaton és 460 Nm nyomatéka van 5750-nél, de már 2000-től igazán izmos a karaktere.
Minden azon áll vagy bukik, hogy a 911 GT3 RS 4.0 pilótája mennyire képes uralni a gépet, mert a farmotoros elrendezés, a hátsókerék-hajtás és a dühös motor, valamint a hatfokozatú kézi váltó megköveteli a biztos kezeket. Bőven 4 másodperc alatti százas sprintre képes és 310 km/óra feletti a végsebessége, de ennél az autónál inkább a köridők bizonyítanak. Ez az autó egy modern legenda, amiért bátran kérhetnek el közel félmillió dollárt.
Ez is érdekelhet: