Már húsz éve annak, hogy 2002-ben a Porsche belépett a szabadidő-terepjárók közé, és a Cayenne a kezdetektől fogva sikermodellnek számított. Szibériát és a Nordschleifét is meghódította, de mindenekelőtt megmentette a márkát.

„Ha az elvárásaink szerint építünk egy off-road modellt, aminek Porsche-jelvény van az orrán, akkor az emberek meg fogják venni” – ezt még 1989-ben mondta Ferry Porsche, és bejött a jóslata, hiszen a 2002-ben bemutatott Cayenne az elmúlt két évtizedben a Porsche egyik legnépszerűbb sorozatává vált. A sikerére nagy szüksége volt a márkának, hiszen a kilencvenes évek közepére a történetének egyik legjelentősebb válságába került. Az 1996-ban bemutatott Boxsterrel jó irányba indult el, de a 911-es és a középmotoros belépőmodell mellett nagy szükség volt egy harmadik típusra, ami a biztos jövő felé vezeti a céget.

Majdnem egyterű lett belőle

A Porschénél még az akkoriban divatos egyterűt is számításba vették, de az amerikai képviselet javaslatára végül a szabadidő-terepjáró mellett döntöttek, ez a kategória elég népszerű volt a márka akkori legnagyobb piacát jelentő Észak-Amerikában, és a feltörekvő ázsiai piacot is célba lehetett venni vele. A Porsche azonban nem elégedett meg azzal, hogy a márka arculatához illő sportos SUV-t építsen, hanem egyenesen a kategória legjobb modelljét kívánta megalkotni. 1998-ban jelentették be a Colorado projektet, amihez a Porsche a műszaki tartalom fejlesztésével, a Volkswagen pedig a nagy volumenű gyártás tapasztalatával járult hozzá.

A Cayenne és a Touareg ugyan közös alapokra épült, de mind a két márka a saját motorjait használta, és saját beállításokat is fejlesztett. A Volkswagen a márka pozsonyi gyárában készült, és a Cayenne karosszériáját is ott gyártották, de a Porsche végül úgy döntött, hogy készre már a Lipcsében felépített új üzemben szerelik az autót. A Cayenne első két generációja tehát még Szászországban készült, de a jelenlegi, harmadik generációja már Pozsonyban születik, hogy a lipcsei kapacitást a Macan és a Panamera gyártására tudják fenntartani. Nem nehéz megérteni, miért lett olyan népszerű a Cayenne, mert tulajdonképpen egy

praktikus családi autó, robusztus terepjáró és dinamikus sportmodell egyben, a Porschétől elvárt teljesítménnyel.

Jobb terepjáró, mint gondolnád

A műszaki tartalomra senki nem panaszkodhatott, a Cayenne forgalmazása ugyanis kétféle V8-assal indult. A 4,5 literes motor az S-ben 340 lóerőt, a Turbóban 450 lóerőt teljesített, 242 és 266 km/órás végsebességükkel pedig a sportautó-vásárlóknak is felkeltette a figyelmét. A szériafelszerelésnek számító összkerékhajtás alapesetben a motorerő 62 százalékát juttatta a hátsó kerekekhez, de az igényeknek megfelelően 0 és 100 százalék között variálhatta a hajtást az első és a hátsó kerekeken is. A felező fokozattal és a zárható középső differenciálművel a Porsche első SUV-je sokkal ügyesebb volt terepen, mint amit kinéztek belőle.

A terepképességekhez hozzájárult, hogy a Cayenne az első Porsche, amit a márka légrugós rendszerével kínáltak, ezzel az alapesetben is remek 21,7 centis hasmagasságot 27,3 centiméterre lehetett növelni.

2006-ban jelent meg az igazi csúcsmodell, a Turbo S, amiben a 4,5 literes motor már 521 lóerőt teljesített,

ezzel 5,2 másodperc alatt gyorsult százra és 270 km/órával száguldhatott: példátlan adatok egy SUV-től. A Cayenne második generációjában mutatkoztak be a hibrid és plug-in hibrid hajtásláncok, a harmadik széria fejlesztésénél pedig már csak a jól bevált receptet kellett tovább finomítani, hogy még gyorsabb, még kényelmesebb legyen az autó.

Szibériából a Nordschleifére

2017-ben, a harmadik generáció bemutatásával a Porsche végleg búcsút vett a dízelmotortól, hogy a plug-in hibrid rendszer fejlesztésére koncentráljon. Az első hibrid Cayenne prototípusa még 2007-ben jelent meg, majd három évvel később került sorozatgyártásba, kompresszoros V6-os motorral, 380 lóerős kombinált teljesítménnyel. Ma a legerősebb Cayenne is hibrid, hiszen a Turbo S E-Hybrid már 680 lóerőre képes, a plug-in hibrid modellek pedig 44 kilométert is megtehetnek tisztán elektromosan. Fontos mérföldkő volt két évvel később a Cayenne Coupé bemutatása, ami a 911-eséhez hasonlóan lejtős tetővonalat kapott.

Az eltelt két évtized alatt a Cayenne terepen és versenypályán is megmutatta, hogy mire képes.

2007-ben a Transzszibéria-ralira fejlesztett 385 lóerős V8-as Cayenne S-sel hármas győzelmet arattak a hétezer kilométeres túrán, míg 2021-ben a legendás Nürburgring-Nordschleifén döntötték meg az SUV-k körrekordját a 640 lóerős, kizárólag négyüléses kupéként elérhető Cayenne Turbo GT-vel. Mostanra rendkívül széles a Cayenne kínálata, amelynek tagja a GTS is, jelenleg 460 lóerős V8-as motorral, és ennek átütő sikere nyomán a Porsche minden modellsorozatának lett egy kimondottan sportos GTS változata.

A húsz évvel ezelőtti párizsi autószalonon tartott világpremierje után a Cayenne azonnal sikert aratott, amivel felülírta a Porsche várakozásait. Az eredeti tervek szerint évente 25 ezer példányt adtak volna el belőle, de már az első generációból is évente átlagosan 35 ezer fogyott, 2020-ban pedig már egymillió Cayenne gördült le a gyártósorokról. Még ha nem is szívleled a szabadidő-terepjárókat, akkor is fontos a típus sikere, hiszen a Cayenne úgy teremtette meg a Porsche jövőjét, hogy nem veszélyeztette a márka sportos imázsát. Szorítsunk, hogy ne veszítsen a népszerűségéből, hiszen ezzel a Porsche továbbra is gyárthatja a fantasztikus sportautókat.

Ez is érdekelhet:

Mennyire Porschék a hibrid családi Porschék?

Nagyon örülünk, hogy a Porsche létrehozott egy Platinum Edition különkiadást néhány modelljéből, mert ennek bemutatása ürügyén ismét vezethettünk Porschéket.

Hála az égnek nem vált valóra a Cayenne kabrióváltozata

Húsz éve komolyan fontolgatta a Cayenne kabrió gyártását a Porsche.

A Cayenne legsportosabb változata lett a Turbo GT

A Porsche megmutatta, mivel döntött rekordot a Nordschleifén.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

Érzelmes interjút adott Verstappen a negyedik világbajnoki címe után

További cikkeink a témában