Egyszerűségében is nagyszerű, megbízható, praktikus és komfortos autónak kellett lennie, mely bárki számára elérhető. Egy olyan autó kellett, ami igásló lehet a francia vidéken és divatos a párizsi utcákon. Ez a Renault 4 sztorija.

Guruló esernyőnek is hívták a Citroën 2CV-t, de ennél sokkal többet jelent a Kacsa, mert ennek az autónak hatalmas szerepe volt abban, hogy mobilizálja a második világháború utáni Franciaországot. Nagyszerű válasz volt ez a korszak igényeire, de az ötvenes évekre már nőtt annyit az életszínvonal, hogy ennél többet kellett nyújtania még egy olcsó autónak is, Ezért a Renault úgy gondolta, hogy a modernebb 4-essel átveszi a 2CV szerepét.

Fejlődött az úthálózat, magasabbak lettek az igények és a technológia is lehetővé tette egy kellemesebb, mégis megfizethető autó gyártását.

Leginkább a vidéki Franciaország kívánságai teljesültek a Citroën 2CV-vel, ahol az utak hiánya megkövetelte a lágy és emelt futóművet, ehhez pedig elég a kéthengeres, léghűtéses motor ereje is. Az ötvenes évek végére azonban a szűkös és zajos Kacsa elavult lett, a kéthengeres, léghűtéses motorral, a különálló sárvédőkkel és a keskeny karosszériával egy olyan kort idézett, melyet már sokan maguk mögött hagytak. A Renault 4-es szélesebb karosszériával és az üveggel együtt nyíló csomagtérajtóval tágasabb és praktikusabb autó.

Tökéletesen látta a változást a Renault vezérigazgatója is, ezért Pierre Dreyfus azzal a projekttel bízta meg a tervezőket, hogy készítsék el a farmotoros 4CV utódját, de a cél sokkal inkább az volt, hogy ez az autó a Citroën Kacsa helyébe lépjen majd. Ekkoriban kezdett el egyre népszerűbb lenni a farmernadrág, ezért Pierre Dreyfus is ehhez hasonlította az R4-est. Ennek nyomán ez egy olyan autó, amit örömmel használnak a vidéki és városi emberek is, egyszerre stílusos és hasznos.

Tagadhatatlanul a Citroën 2CV adta hozzá az ihletet, de műszakilag már a hatvanas évek szintjéhez igazodott a megfizethető francia autó trónját átvevő R4.

Megtartották a kempingszék jellegű üléseket, melyeket könnyű kivenni, ezért az utastér hamar raktérré alakítható. Nem bonyolították túl a műszerfalat sem, csak a legszükségesebb funkciók vannak benne a Renault 4-esben. A három- vagy négyfokozatú kézi váltó karja vízszintesen nyúlik ki a kormány mellé, a rudazata pedig a motor felett nyúlik a váltóházhoz. Előrefelé nyíló gépházteteje alatt vízhűtéses, négyhengeres, hosszában álló benzinmotorok vannak 600 köbcentis lökettérfogattól (R3) egészen 1,1 literig. Ellentétben a Kacsával, az R4-es már képes volt 100 km/órás sebességre gyorsítani, ha a vezető türelmesen taposta a gázpedált.

Nincsenek benne mai értelemben vett kényelmi felszerelések, még az ablakok sem letekerhetőek, hanem elhúzhatóak. Emelkedett az életszínvonal és javult az infrastruktúra is, de még mindig nagyon sok helyen voltak rossz minőségű utak, ezért a Renault 4 futóműve lágy hangolású és annyira meg van emelve, mintha vékonyka gumijain lábujjhegyen tipegne az autó. A helytakarékos és kis karbantartási igényű torziós rudas felfüggesztés miatt az egyik oldalon néhány centiméterrel hosszabb a tengelytávja, mint a másikon.

Nagyjából nyolcmillió Renault 4-es készült a világ legkülönbözőbb helyein Franciaországtól egészen Chiléig, de Marokkóban a mai napig az utcakép része.

1961-től több mint három évtizeden át maradt gyártásban az R4-es, melynek kezdeti népszerűsége folyamatosan mérséklődött. A nyolcvanas években már szigorúbbak lettek a biztonsági és a környezetvédelmi előírások is, ami nem kedvezett az öreg konstrukciónak. Mellette pedig házon belül is ott volt a jóval modernebb és csinosabb Renault 5-ös, ami könnyen árnyékot vetett az R4-esre. Ráadásul a 4-es alig változott az évtizedek alatt, csak apró részleteiben újult meg az autó, melyet az ezer darabos Bye Bye limitált széria búcsúztatott.

Több ötlet is született arra, hogy milyen modellel helyettesíthetnék az R4-est, végül egy teljesen más irányt vett a Renault amikor 1992 októberében bemutatták a Twingót, mely vidám formájával és hihetetlenül tágas utasterével az apró autók királya lett. 2024-ben került elő újra a Renault 4-es, a nevet egy retró stílusú villanyautó kapta.

Ez is érdekelhet:

Az autó, ami megmentette a Renault-t

Ez a modern, biztonságos, megbízható és legfőképpen sikeres Renault 19-es története.

Örökké modern – 50 éves a Citroën CX

Aerodinamikus forma, hidropneumatikus futómű, francia stílus. Még mindig modernnek hat, pedig a Citroën CX már 50 éves!

Egy csepp aerodinamika – 40 éves az Opel Kadett E

Mostanra rozsda ette filléres autó, de a rendszerváltás időszakában az Opel Kadett E igazi sláger volt.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Ha ezek vannak otthon nálad, akkor igazi nőcsábász vagy – Avagy tárgyak, amitől izgalmas lesz egy randi otthon

Téli bőrápolás férfiaknak: miért van rá most jobban szükséged, mint valaha?

Itt az a Xiaomi, ami szembeszáll a csúcstelefonokkal

További cikkeink a témában
Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért
Hirdetés