Vannak azok az autók, amik egyszerűen csak közlekedési eszközök, és vannak azok, amik imádnivaló stílusú, ikonikus modellek. A Renault 4 egyértelműen az utóbbi, ezért a francia márkánál most fogták az eredetit, leporolták, és telerakták modern tartalommal. Az új 4-es, ha lehet, még jobb az 5-ösnél, mi legalábbis egy kicsit máris beleszerettünk.

Nagyon ráérzett a retró stílusra a Renault, amióta 2021-ben bejelentették, hogy visszatérnek a Renault 5-tel, nem tudtuk eléggé várni az autót, amiről aztán kiderült, annyira jól sikerült, hogy nemcsak az európai év autója díjat, de a vásárlók szívét is elnyerte. A Renault-nál pedig ismét elővették a receptet, és ezúttal a márka másik, hasonlóan ikonikus kisautójából főztek ki egy múlt által ihletett, de valójában minden ízében modern autót.

Az eredeti Renault 4 egy évtizeddel régebbi az 5-ösnél, 1961-ben mutatták be a párizsi autószalonon, és az egyszerű konstrukciójú, tágas és olcsó népautó olyan sikeres lett, hogy egészen a kilencvenes évek elejéig gyártották, több mint 8 millió példányban. Szerencsére a Renault-nál nem is a formát, hanem inkább a filozófiát másolták le, amivel az autó pont olyan lett, mint amilyen a régi volt: zseniálisan praktikus és végtelenül szerethető, csak most épp árammal megy.

Retró, de másképp

Első pillantásra egyértelmű, hogy az új Renault 4 az elődje stílusából merít. Megvan a bakancsforma, a kerek fényszórók, a trapéz alakú kisablak, a meredek hátfal és a függőleges hátsó lámpák, és ha jobban megnézzük ezeket a részleteket, akkor kiderül, hogy inkább csak a távolból emlékeztetnek az eredetire, mert egyébként szupermodernek. A fekete hűtőmaszknak látszó elem például világít, és a menetfények is elképesztően menők, minket már ezzel megolvasztott.

Made in Europe

Mióta már a tradicionális európai autógyártók is szemrebbenés nélkül gyártják a nekünk szánt modelleket Kínában, ezért fontos elmondani, hogy az új Renault 4 száz százalékban Európában készül. Pontosabban Franciaországban, a különböző elemeinek gyárai pedig háromszáz kilométeres körön belül vannak. Ultramodern a gyártási technológia is, az eltérő színű tető és gépháztető fényezését például egy lézeres robot fújja rá milliméteres pontossággal.

Ha a képek alapján nem jön át, azért sejtheted, hogy a Renault 4 érezhetően nagyobb az 5-ösnél. 4,14 méteres hossza húsz centivel nagyobb az 5-ösénél, aminek az alapjára épül, és mivel a tengelytávja is nagyobb nyolc centivel, a térkínálata is sokkal élhetőbb. Ha el akarnánk helyezni a kínálatban, éppen kilenc centivel nagyobb, mint a Clio, és kilenccel rövidebb, mint a Captur, de annál ügyesebben használja ki a teret, ezért kellemesen tágas belül.

Kabin, ahol tudnál élni

Kormánya mögött ülve nem feltétlenül mondanád meg, hogy retró autóban ülsz, hiszen egy 10 colos kijelző mutatja a menetadatokat, mellette pedig egy hasonló méretű érintőképernyőn kezelheted az androidos fedélzeti rendszert. Jó húzás volt, hogy bejelentkezés után használható a Spotify és a Google Maps, az utóbbi ráadásul azt is megbecsüli, hány százalékos töltöttséggel érünk oda, de töltést is tervez, és a töltőhöz útban automatikusan temperálja az akkumulátort.

Aztán jobban szétnézve a kabinban feltűnhet, hogy mégiscsak kihoztak mindent a retró stílusból, amit csak lehetett.

Kényelmes, jól tartó üléseinek már a formája is a múltat idézi, de a kockás kárpitja végképp, akárcsak a műszerfal steppelt bőrborítása. Belső terének minden részletét rendesen kitalálták, amivel az új Renault 4 egy jól összerakott, minőségi autónak érződik, egy prémiumautóból átülve sem fogod felhúzni benne az orrod.

Beülve derül ki igazán, hogy a Renault 4 bár kisautónak tűnik, nagyobb, mint amekkorának gondolnád. A hátsó üléseken elférnek felnőttek, a csomagtartója pedig a padló felett is 375 literes, az alatta lévő rekesszel együtt már 420 liter, és mivel az autó orrában nincs tároló, itt ideális helye van a töltőkábeleknek. A rakodóperem alacsony, a hátsókon kívül az első utasülés is síkba dönthető, amivel 2,2 méter hosszú tárgyakat is elvisz a Renault 4-es.

Ami a gépházban van

Mivel ugyanarra a platformra épül, mint a Renault 5, ezért a lemezek alatti technikája is azonos, a Renault 4 paraméterei tehát ismerősek lehetnek. Kétféle modell közül lehet választani, az evolution felszereltséghez 120 lóerős az elektromotor, a 40 kilowattórás akkuval 308 kilométer a hatótáv, míg a techno és iconic felszereltségekhez már 150 lóerős motor és 52 kilowattórás akkumulátor jár, ami 400 kilométer fölé löki a hatótávját.

Töltése nem dönt rekordot, de elég gyors ahhoz, amit a kategóriában elvárunk. A 11 kilowattos fedélzeti töltőn kívül a kisebb akkus változat 80, a nagyobb 100 kilowattal tölt, amivel a szokásos fél óra kell a 80 százalékos töltöttséghez. De ez még nem minden, a Renault 4 akkuját használhatod áramforrásként, akár 3,7 kilowattal tölthetsz róla elektromos biciklit, és ha egyszer engedélyezik nálunk, akkor az otthoni áramhálózatra is rákötheted, mehet róla a ház egész nap.

Megy, mint a mesében

Ha már a dizájnja alapján beleszerettél a Renault 4-be, akkor a vezetése után egyszerűen imádni fogod. Nem csak marketingfogás, hogy olyan jó vezetni, mint a Renault 5-öst, hanem tényleg igaz. Hátul igényes multilink a futómű, persze a hangolása egy kicsit a kényelmes felé ment el, jobban is csillapítja az útegyenetlenségeket az 5-ösnél. 150 lóerővel és 245 Nm azonnal elérhető nyomatékkal elég fürge a városban, a rekuperáció pedig a kormány mögötti fülekkel állítható, és ebben már van egypedálos mód, ami az 5-ösbe is megérkezik.

Mindennek a titka az is, hogy a tömege másfél tonna alatt maradt, ami az elektromos autók közt elég jónak számít.

Minden eddiginél nagyobb energiasűrűségű akkuja csak 237 kilogrammot nyom, és teljesen el tudták rejteni a padló alatt. A hasmagasságot ez nem befolyásolja, 18 centi maradt, amivel mehetsz erdőbe, mezőre, de összkerékhajtás híján a terepjárást hagyjuk meg másnak, itt a kipörgésgátló Extended Grip módját használhatod ki. A fogyasztásáról még korai lenne következtetést levonni, de a 15 kilowattórás átlag, amit a tesztvezetésen kaptunk, rendben van.

Szerettünk minden percet, amit az új Renault 4 volánja mögött töltöttünk, és ez az élmény egészen sokaknak elérhető lehet, az autó ára ugyanis a konkurenciához mérhető. A kisebb akkuval 11,7 milliótól indul az árlista, azaz 700 ezerrel drágább a Renault 5-nél, míg az erősebb, nagyobb akkus, jobban felszerelt kivitelért is csak 13,6 milliót kérnek, a stílusában is egyedi csúcsmodell pedig 14,4 millió forintba kerül. Az autók novemberben már a kereskedésekben lesznek.

Értékelés

A Renault nem próbálta egy az egyben lemásolni a múltat, hanem megértette az eredeti autó lényegét, az egyszerűség, praktikum és szerethetőség hármasát. Az új 4-es egy jól kitalált, tágas és kényelmes elektromos autó, ami történetesen egy legendás névvel és egy menő, retró stílusú dizájnnal került gyártásba. Jövőre vászontetős változata is lesz, és még csak képen láttuk, de megőrülünk azért a stílusban passzoló mini lakókocsiért, amit szintén kínál hozzá a Renault.

Valójában az új Renault 4 sokkal több lett, mint a Renault 5 praktikusabb testvére, egy olyan autó, ami az imádnivaló karakterétől függetlenül is megállja a helyét az elektromos autók egyre népesebb mezőnyében. Stílusos, de nem öncélú, modern, de nem bonyolult, mindene megvan, amit elvárnál tőle. Míg az elődje a francia családok és farmerek mindenre jó autója volt, addig az újat a modern kor városi kalandorainak szánják.

Ez is érdekelhet:

Ez a szerelem – Renault 5 E-Tech-teszt

Az új Renault 5 akkor is szerethető lenne, ha nem lenne annyira jó autó. De az.

Az autók farmernadrágja – Renault 4

Divatos és praktikus, mint egy farmer. Ez a Renault 4 története.

Pofátlanul olcsó, imádnivaló elektromos autó lesz az új Renault Twingo

Nemsokára bemutatkozik az új Twingo, aminek a végleges változatáról mutattak egy pár képet.

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Így lehetsz te is részvényes az MBH Bankban!

Basszust a népnek! – Ezek a magyar partyhangszórók rendesen átrendezhetik a piacot

Még mindig hidegrázós Hamilton és Verstappen utolsó köre arról a bizonyos Abu-dzabi Nagydíjról

A Player kérdése: Elkezdted beszerezni a karácsonyi ajándékokat?
36% Naná, idén nem bízok semmit a véletlenre!
25% Fejben már igen, gyakorlatban még nem.
39% Van még idő, majd decemberben!
Advertisement
Hirdetés