Hamarosan befejeződik a Megane RS gyártása, és ezzel együtt a Renault Sport története is véget ér, a sportrészleg helyét ugyanis immár teljesen az Alpine vette át. Az utolsó modell a Megane RS különkiadása lett.

A Renault Sport rövidítése után R.S. néven ismerjük a francia gyártó legerősebb modelljeit, de a sportrészleg napjai meg vannak számlálva. A Renault pár éve élesztette fel az Alpine márkát, ami fokozatosan átvette a Renault Sport helyét, előbb a Formula–1-ben, majd a francia gyártó kínálatában is. Most pedig eljött az ideje, hogy bemutatkozzon az utolsó RS modell.

Búcsú a hot hatch-től

A Clio jelenlegi generációjából már nem is készült RS, ezért a Megane RS-ből építették meg a búcsúszériát, ami az Ultime nevet kapta. Az 1,8 literes, 300 lóerős turbós motorja nem változott, a feketén és fehéren kívül Sirius sárga és Tonic narancs színekben rendelhető fényezésre a Renault rombusz alakú emblémáját idéző látványos dekoráció került.

Laurent Hurgon, a Renault tesztpilótája a Megane RS első kiadása óta dolgozott a népszerű sportmodellen, a nevéhez fűződnek a Nürburgringen elért körrekordok is, ezért érthetően büszke az egész szériára. A Renault Sport alapításának évére utalva

1976 példányban készül a Megane RS Ultime, aminek minden példányát Hurgon aláírásával látják el.

Alpine-ból Renault Sport

Az Alpine és a Renault története jobban összefonódik, mint gondolnád. Jean Rédélé feljavított Renault-kkal aratott sikereket neves versenyeken, és 1955-ben nagy álma vált valóra saját sportautója bemutatásával, amit Alpine névre keresztelt. Az elismerést az 1962-ben bemutatott A110 hozta meg, amivel 1973-ban megnyerték az akkor indult rali-világbajnokság konstruktőri címét.

Az olajválság az Alpine eladásain is érződött, a sportmárka ekkor került a Renault tulajdonába, és három évvel később,

1976-ban alapították meg a Renault Sport részlegét, ami átvette az Alpine versenyosztályának helyét,

és a hetvenes évek vége óta elsősorban a Formula–1-ben aratott babérokat gyári csapatként és motorszállítóként, de a raliban is jeleskedett az R5 Turbóval.

A legőrültebb ötletek

A dieppe-i üzemben egészen 1995-ig folytatódott az Alpine sportautók gyártása, majd a Renault Sport elég látványosan lépett be a sportautók piacára. Minden idők egyik legőrültebb alkotásaként tartjuk számon ugyanis azt az Espace prototípust, amit a Formula–1-es Williams-Renault 3,5 literes V10-es motorjával szereltek, és 800 lóerőre volt képes.

Szintén ebben az évben jött ki a Renault Sport a Spiderrel, ami a versenyautók vezetési élményét adta közúton, és a koncepciót kis szériában gyártásba is adták a dieppe-i üzemben, ami akkortól az RS-modellek gyártására specializálódott. Igaz, a V6-os középmotoros, hátsókerék-hajtású Clio V6 nem innen, hanem a TWR svédországi műhelyéből került ki.

Etalon a sportmodellek közt

A Renault Sport emblémája került fel a Clio második generációjára, a Clio Williams utódjaként ’99-ben bemutatott sportmodellre is, ami a vezethetőségével azonnal rajongókat szerzett magának, és etalonnak számított a sportos kisautók közt. A nagyobb és nehezebb utódja kezdetben nem aratott osztatlan sikert, de 200 lóerősre izmosított változata azért megszerettette magát.

Szintén történelmet írt a Megane RS, amit elsőként 2004-ben mutattak be, majd két további generációja is készült, számtalan izgalmas, és egyre izmosabb különkiadással. A Megane RS-t az autós lapok gyakran a legjobb sportkompaktnak választották, és a típus többször is elhódította a Nürburgring körrekordját az elsőkerék-hajtású autók között.

 

Új korszak kezdete

A Clio RS utolsó kiadása a kétliteres szívómotorról az 1,6 literes turbóra váltott, és már csak duplakuplungos váltóval, ötajtós karosszériával volt elérhető, árnyékaként korábbi önmagának, 2018-ban pedig be is fejezték a gyártását Dieppe-ben. A Renault Sport minden tudása a jelenlegi Megane RS-ben összpontosult, és most annak a pályafutása is véget ér.

A GT-R motorjával szerelt pályagép, az R.S. 01 volt a Renault Sport egyik utolsó nagy dobása

RS Line-ból Esprit Alpine

Mint sok más autógyártó, a Renault is kihasználta a sportmárka erejében rejlő lehetőségeket, és a kínálat sportos stílusú modelljeit RS Line néven árulta. A márkaváltás ezen a téren is elkezdődött, hiszen míg a jelenlegi kínálat szinte minden modelljéből készült sportos RS Line változat, addig az új Austral már Esprit Alpine nevű felszereltséggel mutatkozott be.

A francia gyártó ezzel végleg nyugdíjba küldi a Renault Sportot, de kevésbé bánjuk, ha olyan legendának adja át a helyét, mint az Alpine. A márka ugyanis egy fantasztikusan dögös, szűretlen vezetési élményt adó középmotoros sportautóval tette le a névjegyét, és ha ehhez hasonló lesz a Lotusszal közösen tervezett folytatás, akkor mindenben a Renault Sport méltó örököse lehet.

Ez is érdekelhet:

25 éves a Renault izgalmas aszfalttorpedója

A versenyautók élményét adta közúton a Sport Spider.

Az Espace F1 olyan őrültség volt, amit nem látsz egyhamar újra

Kinek jutna ma eszébe V10-es Formula–1-es motort tenni egy családi egyterűbe?

Ez a szerelem – Alpine A110 S-teszt

Az Alpine nem egy sportos Renault, hanem egy legenda méltó utódja egy olyan világban, ahol tulajdonképpen már nem is létezhetne.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

Hajítsd messzire a sablonokat, rendezd be úgy a lakásod, amire mindenki emlékezni fog!

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

További cikkeink a témában
Hajítsd messzire a sablonokat, rendezd be úgy a lakásod, amire mindenki emlékezni fog!
Hirdetés