Hamarosan befejeződik a Megane RS gyártása, és ezzel együtt a Renault Sport története is véget ér, a sportrészleg helyét ugyanis immár teljesen az Alpine vette át. Az utolsó modell a Megane RS különkiadása lett.

A Renault Sport rövidítése után R.S. néven ismerjük a francia gyártó legerősebb modelljeit, de a sportrészleg napjai meg vannak számlálva. A Renault pár éve élesztette fel az Alpine márkát, ami fokozatosan átvette a Renault Sport helyét, előbb a Formula–1-ben, majd a francia gyártó kínálatában is. Most pedig eljött az ideje, hogy bemutatkozzon az utolsó RS modell.

Búcsú a hot hatch-től

A Clio jelenlegi generációjából már nem is készült RS, ezért a Megane RS-ből építették meg a búcsúszériát, ami az Ultime nevet kapta. Az 1,8 literes, 300 lóerős turbós motorja nem változott, a feketén és fehéren kívül Sirius sárga és Tonic narancs színekben rendelhető fényezésre a Renault rombusz alakú emblémáját idéző látványos dekoráció került.

Laurent Hurgon, a Renault tesztpilótája a Megane RS első kiadása óta dolgozott a népszerű sportmodellen, a nevéhez fűződnek a Nürburgringen elért körrekordok is, ezért érthetően büszke az egész szériára. A Renault Sport alapításának évére utalva

1976 példányban készül a Megane RS Ultime, aminek minden példányát Hurgon aláírásával látják el.

Alpine-ból Renault Sport

Az Alpine és a Renault története jobban összefonódik, mint gondolnád. Jean Rédélé feljavított Renault-kkal aratott sikereket neves versenyeken, és 1955-ben nagy álma vált valóra saját sportautója bemutatásával, amit Alpine névre keresztelt. Az elismerést az 1962-ben bemutatott A110 hozta meg, amivel 1973-ban megnyerték az akkor indult rali-világbajnokság konstruktőri címét.

Az olajválság az Alpine eladásain is érződött, a sportmárka ekkor került a Renault tulajdonába, és három évvel később,

1976-ban alapították meg a Renault Sport részlegét, ami átvette az Alpine versenyosztályának helyét,

és a hetvenes évek vége óta elsősorban a Formula–1-ben aratott babérokat gyári csapatként és motorszállítóként, de a raliban is jeleskedett az R5 Turbóval.

A legőrültebb ötletek

A dieppe-i üzemben egészen 1995-ig folytatódott az Alpine sportautók gyártása, majd a Renault Sport elég látványosan lépett be a sportautók piacára. Minden idők egyik legőrültebb alkotásaként tartjuk számon ugyanis azt az Espace prototípust, amit a Formula–1-es Williams-Renault 3,5 literes V10-es motorjával szereltek, és 800 lóerőre volt képes.

Szintén ebben az évben jött ki a Renault Sport a Spiderrel, ami a versenyautók vezetési élményét adta közúton, és a koncepciót kis szériában gyártásba is adták a dieppe-i üzemben, ami akkortól az RS-modellek gyártására specializálódott. Igaz, a V6-os középmotoros, hátsókerék-hajtású Clio V6 nem innen, hanem a TWR svédországi műhelyéből került ki.

Etalon a sportmodellek közt

A Renault Sport emblémája került fel a Clio második generációjára, a Clio Williams utódjaként ’99-ben bemutatott sportmodellre is, ami a vezethetőségével azonnal rajongókat szerzett magának, és etalonnak számított a sportos kisautók közt. A nagyobb és nehezebb utódja kezdetben nem aratott osztatlan sikert, de 200 lóerősre izmosított változata azért megszerettette magát.

Szintén történelmet írt a Megane RS, amit elsőként 2004-ben mutattak be, majd két további generációja is készült, számtalan izgalmas, és egyre izmosabb különkiadással. A Megane RS-t az autós lapok gyakran a legjobb sportkompaktnak választották, és a típus többször is elhódította a Nürburgring körrekordját az elsőkerék-hajtású autók között.

 

Új korszak kezdete

A Clio RS utolsó kiadása a kétliteres szívómotorról az 1,6 literes turbóra váltott, és már csak duplakuplungos váltóval, ötajtós karosszériával volt elérhető, árnyékaként korábbi önmagának, 2018-ban pedig be is fejezték a gyártását Dieppe-ben. A Renault Sport minden tudása a jelenlegi Megane RS-ben összpontosult, és most annak a pályafutása is véget ér.

A GT-R motorjával szerelt pályagép, az R.S. 01 volt a Renault Sport egyik utolsó nagy dobása

RS Line-ból Esprit Alpine

Mint sok más autógyártó, a Renault is kihasználta a sportmárka erejében rejlő lehetőségeket, és a kínálat sportos stílusú modelljeit RS Line néven árulta. A márkaváltás ezen a téren is elkezdődött, hiszen míg a jelenlegi kínálat szinte minden modelljéből készült sportos RS Line változat, addig az új Austral már Esprit Alpine nevű felszereltséggel mutatkozott be.

A francia gyártó ezzel végleg nyugdíjba küldi a Renault Sportot, de kevésbé bánjuk, ha olyan legendának adja át a helyét, mint az Alpine. A márka ugyanis egy fantasztikusan dögös, szűretlen vezetési élményt adó középmotoros sportautóval tette le a névjegyét, és ha ehhez hasonló lesz a Lotusszal közösen tervezett folytatás, akkor mindenben a Renault Sport méltó örököse lehet.

Ez is érdekelhet:

25 éves a Renault izgalmas aszfalttorpedója

A versenyautók élményét adta közúton a Sport Spider.

Az Espace F1 olyan őrültség volt, amit nem látsz egyhamar újra

Kinek jutna ma eszébe V10-es Formula–1-es motort tenni egy családi egyterűbe?

Ez a szerelem – Alpine A110 S-teszt

Az Alpine nem egy sportos Renault, hanem egy legenda méltó utódja egy olyan világban, ahol tulajdonképpen már nem is létezhetne.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Az Asus dobja piacra elsőként az AI-laptopok új generációját

Szaftos húsokért, bomba jó sörökért és lazán elegáns hangulatért ide kell beülnöd

Egy merőben váratlan helyre igazolhat Sainz

További cikkeink a témában