Van az a ritka pillanat, amikor egy autógyártó láthatóan eldönti: jó, akkor mostantól komolyan vesszük ezt az elektromos autó dolgot. A Toyota esetében ez a pillanat nagyjából most érkezett el, a frissített bZ4X-szel. Mert eddig? Hát finoman szólva sem tűnt úgy, mintha minden erejével azon lenne, hogy Toyota villanyautót vegyél.
Aki az elmúlt években bZ4X-et szeretett volna, nagyjából úgy járt, mint aki a sarki lángososnál kér egy vegán, gluténmentes, szénhidrátcsökkentett valamit. A hibridek jól fogytak, mintha nem lenne holnap, a plug-ineknek is megvolt a helyük, a drága villanyautóval viszont csak a szenvedés volt. Értettük, elfogadtuk.
De 2025-re a Toyota is rájött, hogy a villanyautós világ nem múló hóbort, és bizony neki is kell egy életképes, racionális, jól használható és megfizethető elektromos autó. És nem csak egy: most már hosszú távú terv van, az elkövetkező 2-3 évben minden kategóriában jön egy új elektromos Toyota, aminek tényleg lesz értelme. Mindjárt itt van az Urban Cruiser, lesz C-HR+, és a bZ4X-ből is érkezik a kombi. A Toyota felébredt, megreggelizett, és most már tényleg villanyautót akar gyártani.
Alig facelift kívül, generációváltás belül
Ez a frissített bZ4X az a fajta facelift, ami kívülről alig látszik, de műszakilag olyan, mintha az egész autót kompletten kicserélték volna. A Toyota nem a dizájnra költött: új akkumulátorok, új motorok, új futóműhangolás, új zajszigetelés, új infotainment, új elektronika. A Toyota új, nagyobb teljesítményű akkumulátorokat fejlesztett hozzá, amelyek nemcsak jobb hatótávot és gyorsabb töltést hoznak, hanem tovább is bírják: a Battery Care Program 70%-os kapacitásmegőrzést garantál akár 1 000 000 km futásteljesítményig. A kisebb 57,7 kWh-s akku csak elsőkerékhajtással érhető el, a nagyobb 73,1 kWh-s viszont az elsőkerekes és összkerekes verzióhoz is jár.
Elérhető a 22 kW-os AC töltés, a DC töltés maximális teljesítménye 150 kWh, de 10-80% között gyorsabb és stabilabb hideg időben, mivel előfűtést is építettek a rendszerbe. Erősebbek a motorok: az első motor teljesítménye 150-ről 167 kW-ra, a hátsó 80-ról 87 kW-ra nőtt. Az összkerékhajtású verzió így 252 kW-t ad, ez 343 lóerő.
Méret, beltér – olyan nagy, amilyennek látszik
A bZ4X kb. egy BMW iX3 mérete, vagy toyotás mértékben ez a modern RAV4 elektromos megfelelője, csak kupésabb, modernebb formában, C-HR-es finomságokkal. Hatalmas tér, bőséges csomagtartó, kényelmes ülések. Jó benne ülni, jó benne lenni, még ha a fekete beltér olyan, mint egy gyászmenet. Fontos: fekete zongoralakk mindenhol kiirtva. Isten áldja a jó ízlést.
Az új kárpitok jó minőségűek, szépek, tényleg minden nagyon rendben van – egészen addig, amíg rá nem jössz: nincs kesztyűtartó. Én személy szerint a kesztyűtartó dolgot mindig is furcsán kezeltem: megtöltöm, nem nyitom ki soha, majd eladáskor kidobok belőle mindent. De attól még szeretném, ha lenne. Itt nincs. A helyet elvitte az infrafűtés és pár technikai megoldás.
A műszerfal megjelenítése még mindig kicsit fura. A kormány kitakarja. Vagy a térdedig leengeded a kormányt, és akkor csak az alját takarja ki, vagy normális pozícióba emeled, és akkor a közepét. Valahogy sosem tökéletes. Az infotainment viszont jó. Nagyobb képernyő, új menü, jobb grafika, és végre normális a tolatókamera képe is.
Vezetés – szuperhatékony és élvezetes, főleg összkerékkel
Normál, hétköznapi, kényelmes vezetésnél az elsőkerekes, 224 lóerős bZ4X simán 13–15 kWh/100 km fogyasztással elvan. Igaz, ez a 15 fokos spanyol télben történt, nem a havas Mátrában, de akkor is lenyűgöző.
A futómű nagy meglepetés: kényelmes, lágy, nyúlós. Nekem túl puha. De értem, hogy egy Toyota-vásárló ezt keresi: komfort, kényelem, ringatózás.
A kormányzás viszont meglepően pontos, feszes, határozott – pont olyan, amiért még én is elkezdtem mosolyogni.
A kétmotoros változat viszont maga a csoda: erős, magabiztos, itt érzed, hogy helyére kerülnek a dolgok.
A panorámatető tovább javítja a hangulatot, és amikor egy murvás hegyi szakaszon megtoltuk, akkor jött a felismerés: ez a bZ4X tud nagyon fun lenni, és itt helye van a kényelmes futóműnek is, ami terepen verhetetlenné teszi az autót.
Könnyedén dobálja a hátulját, játszik, él, és semmilyen terepakadályt nem érez komolynak. Nem kell nagy tempó, hogy élvezd – elég egy kis laza murvás szerpentin, és már fülig ér a szád.
Árak, versenytársak, realitások
Az alapár 17,7 millió forint (kisebb akkuval, elsőkerék-hajtással). Az összkerekes, nagy akkus változat 20,5 milliótól indul. Ez pont ott van, ahol a Tesla Model Y.
A frissített bZ4X egy olyan Toyota, amit most már tényleg ajánlani lehet. Erős, kényelmes, marha jól fogyaszt, jó vezetni, jó benne utazni, és kivételesen még a terepen is szórakoztató. Ez már az az elektromos Toyota, amit el is akarnak adni – és amit végre te is szívesen megvennél.
Csak egyetlen dolog maradt: legyen már normális neve.
Mert a bZ4X még mindig úgy hangzik, mintha egy mosogatógép típusszáma lenne.
Ez is érdekelhet:



























