Hosszabb tengelytávval, hétüléses változatban, illetve kétmotoros, összkerekes sportkivitelben is megjelent a Volkswagen retró stílusú kisbusza, és ezt a két újdonságot egyszerre próbáltuk ki az ID. Buzzban.
Amikor a Volkswagen bevezette a GTX típusjelzést a sportos elektromos autói számára, nem gondoltuk volna, hogy egyszer az ID. Buzznak is lesz ilyen változata. Pedig az ID.4 és kupés testvére, az ID.5, valamint az áramvonalas limuzin és kombi ID.7 után ez a vidám kisbusz is megkapta a sportos kezelést. A GTX persze nem csak egy felszereltségi szint, hiszen plusz egy elektromotorral összkerekes, és egyben sokkal erősebb is lett az ID. Buzz.
Megjelenése óta nem értettük, hogy az alapjában véve nem kicsi ID. Buzz miért csak öt üléssel kapható, mikor vannak ennél sokkal szűkebb hétüléses autók is, főleg a szabadidő-terepjárók közt. Bármi is volt az oka, a szintén nemrég érkezett hosszú tengelytávú változat megoldotta, ezt már kérheted hat és hét üléssel is. A legjobb az egészben az, hogy a hétüléses, nyújtott karosszériát a sportos GTX-szel is lehet kombinálni, ezt próbáltuk most ki.
Rejtett részletek
Nem lehet nem szeretni az ID. Buzzt, óriási karaktere van, és a megjelenése óta eltelt évek alatt sem kopott meg a vonzereje, ma is mosolyog rá mindenki, aki csak meglátja. Persze akik nem elhivatott autórajongók, azok aligha vennék észre, hogy ez a nyújtott tengelytávú sportmodell. Az avatottak tudják, hogy a cseresznyepiros fényezés csak ehhez érhető el, és a legjobb, ha a kéttónusú ezüst festéssel kérjük, még ha azért borsos felárat is számolnak fel.
Jobban megnézve észrevesszük, hogy a GTX-en más a lökhárító, a légbeömlők méhsejtmintásak, és ezek a menő 21 colos könnyűfém kerekek is csak ehhez a kivitelhez járnak. Sok helyen van GTX emblémája, mégis, aki nem a típus rajongója, inkább csak egy szuper színű ID. Buzzt lát maga előtt, és ez nem is baj.
Nem áll volna jól a földig engedett légterelő és a hatalmas hátsó szárny a Volkswagen kisbuszának, ami sportcipőben is megtartotta az eleganciáját.
Nem sokat változott a belső tér sem, ahol a GTX mintájú ülések és a GTX emblémás kormánykerék mellett a piros cérnával varrt kárpitok tűnhetnek fel. Nem olyan vidám, mint a korábban látott ID. Buzz világos belsője, de sötét tónusával is kimondottan kellemes hely a Volkswagen kisbuszának belseje. Még akkor is, ha a haszonjárművekből ismerős kemény anyagok és a hangosan nyikorogva nyíló ajtók nem feltétlenül illenek az autó 30 millió forintról induló árához.
Kisbusz másként
Látszik, hogy a Volkswagennél nem hanyagolják el az ID. Buzzt, a megjelenése óta több helyen javítottak rajta. Az érintőképernyőt például 12-ről 12,9 colosra cserélték, és a legújabb rendszer fut rajta, amelyen mindig elérhetők a klíma kezelésére szolgáló kapcsolók, fentre pedig gyorsgombok kerültek a gyakran használt funkciókhoz. Persze maradtak bosszantó részletek, mint a kormány rettenetes érintőgombjai, vagy az, hogy lespórolták a hátsó ablakemelők kapcsolóit.
Nemcsak hangulatos, de hatalmas is az ID. Buzz, főleg ebben a 25 centiméterrel nyújtott változatban,
aminek utasterébe a 19 centivel nagyobb hátsó tolóajtón könnyebben lehet beszállni. A csomagtartója hét ülés mögött is 306 literes, a hátsó ülések ledöntésével 2469 literesre bővíthető. Ötödik ajtója hatalmas, esőbeállónak is beválik, a raktér padlója alatt pedig praktikus rekeszeket találunk, például a kötelező tartozékoknak és a töltőkábeleknek.
Panorámatetővel lesz igazán kellemes az ID. Buzz utastere, és a nagy üvegfelületre nem egy elhúzható árnyékoló került,
hanem gombnyomásra, elektrokromatikusan lehet elhomályosítani az üveget. A tolóajtó elektromos mozgatású, akár a távirányítóról is nyitható, rajta elektromosan elhúzható tolóablakot találunk, a klíma háromzónás is lehet, és még a harmadik sorban is el lehet férni, pohártartó és töltőcsatlakozó ide is került.
Bulli elszabadult
Az ID. Buzz ugyanarra a platformra épül, mint a Volkswagen többi elektromos autója, és azokhoz hasonlóan itt is 286 lóerős motor hajtja a hátsó kerekeket. Mindenre elég ez a teljesítmény, de aki mégis összkerék-meghajtást szeretne, annak a GTX-et kell választania. Az első kerekeket hajtó motorral együtt 340 lóerő lett a teljesítménye, és 560 Nm a nyomatéka, amivel a barátságos formájához képest meglepően gyors tud lenni az ID. Buzz.
Hosszú kivitelben is hét másodpercen belül gyorsul százra, ami figyelemreméltó teljesítmény
egy több mint két és fél tonnás kisbusztól. Igazából nincs is szükség ekkora erőre egy ilyen autóban, és az ID. Buzz olyan lelkesen indul meg még Comfort módban is, hogy érdemes Eco módra váltani, ha csak közlekedni akarunk vele. A futómű hangolása nem változott, ezért éppen olyan jól csillapít, mint a többi kivitelé, legfeljebb a nagy kerekektől pattog jobban egy kicsit.
Gyorsan is mehetsz vele, ha akarsz, és ekkor az összkerekes ID. Buzz GTX megdöbbentően stabil, de nincs meg benne az a sportos karakter, ami miatt állandóan hajszolni akarnád. Mindig visszatértünk vele a kényelmes tempóba, ami a hatékonyságnak is jót tesz, a fogyasztása ekkor 22 kilowattóra körül marad, és mivel a hosszabb modellhez 79 helyett 86 kilowattórás akku jár, a hatótávja bőven 400 kilométer feletti, tölteni pedig villámgyorsan, 200 kilowattal lehet.
Mennyibe kerül?
Jónak mondható felszereltséggel 21 millió forint felett indul az ID. Buzz ára a 286 lóerős, hátsókerekes változatban, és készülj fel rá, hogy a 340 lóerős, összkerekes GTX-ért több mint 30 milliót kérnek el. A hosszabb tengelytáv felára 837 ezer forint, és ekkor még csak öt ülésed van, a hat- és hétüléses változatért több mint félmilliót kell még rádobni. A fényezés benne van az árban, de a kéttónusú változat több mint egymilliós tétel.
Felszereltsége alapból is élhető, de rengeteg extrával lehet még fokozni, többek közt mátrixfényszóróval, head-up displayjel, fűthető szélvédővel, motorosan mozgatott ajtókkal, parkoló asszisztenssel és elektromosan kihajtható vonóhoroggal, és mire mindent hozzáadsz, a kétmilliós kedvezménnyel is 40 milliónál jársz. Megéri? Az ID. Buzz esetében nem ez a kérdés. Sokkal inkább az, hogy akarod-e, és aligha tudunk olyat, aki erre nemmel válaszolna.
Értékelés
Meglepő lehet, hogy a Volkswagen sportos GTX kivitelt készített az ID. Buzzból, de az összkerék-meghajtásnak a jobb tapadás miatt is van értelme. Sportosabb nem igazán lett tőle, de ez a kisbusz minden változatában rendkívül szórakoztató, a fedélzetén pedig vidám az élet. Furcsa, hogy csak nyújtott tengelytávval lehet hétüléses, de ezzel még praktikusabb lett az ID. Buzz, ami az ára miatt kevesek kiváltsága marad, pedig gyakrabban integetnénk neki mosolyogva.
Ez is érdekelhet:
- Fantasztikus a stílusa
- Hangulatos belül
- Rendkívül tágas és praktikus
- Bőségesen elég erős
- Szórakoztató vezetni
- Hatékony is tud lenni
- Nyikorogtak az ajtók
- Rémesek az érintőgombok
- Egy vagyonba kerül
- De akkor is kéne



































