Hatékony hajtásával, kényelmes és tágas utasterével a Volkswagen ID.7 mellett eddig is szóltak érvek, de a most bemutatott kombi és a sportos GTX változat még érdekesebbé teszi a márka középkategóriás autóját. Svédországban próbáltuk ki az új modelleket.
Sosem könnyű egészen újra váltani valamiről, amit ötven év alatt annyira megkedveltek az emberek, és a Volkswagen Passat éppen ilyen. A középkategóriás típusból nemrég mutatkozott be az új generáció, ami minden eddiginél tágasabb, de már csak kombiként kapni, és elképzelhető, hogy ez lesz az utolsó kiadása. A Volkswagen időközben az elektromos autókra helyezte a fókuszt, és most jött el az ideje, hogy a Passat méretében készült ID.7 kínálata kiteljesedjen.
Nem indult könnyen a Volkswagen elektromos autóinak pályafutása, de azt mára mindenki tudja, hogy ott a kompakt ID.3, a szabadidős ID.4 és ID.5, és a vidám kisbusz ID. Buzz a szalonokban, és ezek mellé érkezett a kínálat csúcsára az ID.7, ami a kényelmes utazóautó szerepét hivatott betölteni. A Volkswagen többi elektromos autójánál áramvonalasabb karosszériája rendkívül hatékonnyá teszi, amivel egészen figyelemreméltó fogyasztást és hatótávot lehet elérni.
Ne hívjatok Variantnak!
Kényelmes rugózása, tágas utastere és hatalmas ötödik ajtón pakolható csomagtere is erős érvek az ID.7 mellett, de ennek a Volkswagennek eddig jelentős hiányossága volt, hogy csak egyetlen egy változatban volt kapható. 286 lóerős motor, hátsókerék-hajtás és ferdehátú limuzinkarosszéria szerepelt a menüben, pedig a hódításhoz ennél többre van szükség. Most meg is kaptuk: egyszerre jött meg a nagyobb akkumulátor és az összkerékhajtás, a Tourer kombi és a sportos GTX változat.
Nem mindenkinek jön be az ID.7 formája, de nekik is érdemes egy pillantást vetniük a kombira,
mert szerintünk sokkal harmonikusabban néz ki. Sokat mond, hogy a Volkswagen több évtizedes hagyományával szemben nem Variant a neve, mint a hagyományos Passatnak, és nem is Shooting Brake, mint az izgalmas Arteonnak, hanem egyszerűen csak Tourer, ami egy kicsit fantáziátlan, de mindennél jobban mutatja, hogy ezzel is új korszakot kezdett a Volkswagen.
Pár centi híján öt méter hosszú az ID.7 Tourer, egy kicsivel az új Passatnál is hosszabb, pedig az is nagyot nőtt a generációváltással. Az elektromos kombi öt centivel magasabb is, mint a Passat, de ezt ügyesen elrejtették a dizájnerek, a hullámzó vonalai áramvonalasnak láttatják, és valójában az is. A nappali menetfény és a hátsó lámpák fénycsíkja ma már elmaradhatatlan dizájnelem, az ID.7-en pedig még a Volkswagen-emblémát is megvilágították elöl és hátul.
Nem GTI, hanem GTX
Még tovább megy a látvány terén az ID.7 GTX, amelynek nyílhegy alakú menetfény és méhsejtmintás légbeömlőrács került a lökhárítójába, nagyszerűen mutatnak rajta az alapból 20, opcióként akár 21 colos kerekek, és ha ennyiből még nem tűnt volna fel, GTX felirat került az első ajtókra, és hátul az ID.7 felirat helyére is. Főleg az új vörös színben mutat jól, de szürkében is láttuk, és azzal is vonzó jelenség a Volkswagen elektromos autójának csúcsmodellje.
Persze ez nem GTI, és nem is R, ezért elegendő volt mérsékelten sportos hangulatot teremteni az utastérben.
GTX felirat került a kormánykerékre, piros cérnával varrtak mindent, amit varrni lehet, és egy kicsit az ülések oldaltartása is jobb, középen az alcantarát idéző, de nagyrészt újrahasznosított anyagból készült mikroszálas kárpittal. A kormánykerék és a műszerfal piros betétjéhez lehet igazítani a menü és az érdekes mintájú hangulatfény színét is.
Máskülönben az ID.7 ebben a GTX változatban is maradt olyan kényelmes és praktikus, mint az alapmodell.
A vezető felé fordított 15 colos érintőképernyőjének tetején és alján könnyen elérjük a fontosabb funkciókat, a kormányra tett irányváltóval az ülések közt öblös tárolóhelyeket alakíthattak ki, és lábtér is akad benne bőven. A hangulathoz sokat hozzátesz a hatalmas panorámatető, aminek árnyékoló rolója nincs, de gombnyomásra elhomályosítható.
Statikusan már láttuk, de most először vezettük is a kombit, ami tovább fokozza az ID.7 praktikumát. Csomagtartójának mérete 532-ről 545 literesre nőtt, és ezt tovább lehet növelni a hátsó támlák függőlegesbe állításával, amikor öt ülés mellett is 605 literes lesz a raktér. A hátsó támlákat síkba döntve még nagyobb az előnye a kombinak, 1586 helyett 1714 litert vihet el, amivel ugyan nem törhet a Passat babérjaira, de nem is kell szégyenkeznie.
Összkerékhajtás kívánságra
Hát persze, hogy a GTX kulcsát kértük el az ID.7 új változatainak nemzetközi bemutatóján, és először egy limuzint vezettünk, amiről első pillantásra aligha mondanánk meg, hogy vérbeli sportmodell. Valójában nem is az, csak egy kicsit sportosabb változat, és a legtöbb vevőnek így is bőven elegendő lesz a teljesítménye. A hátsó kerekeket hajtó 286 lóerős motor mellett az első kerekekhez is került egy 109 lóerős elektromotor, ezzel 340 lóerő az ID.7 GTX kombinált teljesítménye.
Még érdekesebb, hogy a hátsókerék-hajtású alapmodellel szemben ez az egyetlen összkerekes ID.7,
akinek tehát szüksége van mind a négy hajtott kerékre, annak a GTX lesz a választása. Nem kell kompromisszumot kötnie vele, az opciós adaptív lengéscsillapítója ugyanis tucatnyi fokozatban állítható a sportosan feszes és a kényelmesen ringató között, amikor legfeljebb a nagy kerekekre szerelt peres abroncsok korlátozzák egy kicsit a komfortot.
Nem kérdés, hogy ekkora teljesítménnyel jól megy, 5,4 másodperc alatt rajtol százra, a villanymotorok azonnal ébredő nyomatékával bármikor azonnal kilőhetünk vele. 4Motion a neve az összkerékhajtásának, amikor az első és hátsó motorok dolgoznak össze, és a másodperc ezredrésze alatt képesek megváltoztatni a hajtásképletet. A végsebességet 180 km/óránál korlátozták, ami a német Autobahnon kívül mindenhol bőven elég lesz.
Milyen volt vezetni?
Kisebb rásegítésű kormányával pontosan fordíthatjuk rá az ívre, útfekvése még kényelmes beállítás mellett is hibátlan, de a kanyarok előtt nagyot fékezve lehetetlen nem érezni, hogy az ID.7 GTX még limuzinként is több mint két tonnát nyom. Kombikarosszériája és összkerékhajtása legalább már nem növelte sokkal tovább a tömegét, és az első kerekek aszinkronmotorja a hatékonyságot sem rontja, mert amikor nincs rá szükség, akkor alig fogyaszt.
Jó érzékkel szervezte Stockholm környékére az ID.7 új változatainak bemutatóját a Volkswagen,
a békés svédországi utakon nem volt több helye a vadulásnak, mint amire a GTX változatok egyébként is képesek.
A mellékutak helyenként izgalmasan kanyarogtak és hullámoztak, de a rendkívül sűrűn elszórt sebességmérők nem sok teret hagytak a száguldásnak, csak az aszfaltra festett sűrű gumicsíkok árulták el, hogy olykor a svédek is szeretik élvezni az autózást.
Mindenesetre ezeken az utakon remekelt az ID.7 GTX, ami az energiafogyasztást illeti,
a 16,2 és 18,8 kilowattóra közti gyári értékeket nem volt nehéz a valóságban is megközelíteni. A nagyobb kapacitású, nettó 86 kilowattórás akkumulátorával 595 kilométer a hatótávja a limuzinnak és 584 a kombinak, ami nem hangzik rosszul, a 175-ről 200 kilowattosra növelt villámtöltéssel pedig 26 percbe telik a 80 százalékos töltöttség elérése.
Mostantól ráadásul a hátsókerék-hajtású ID.7 is megkaphatja ezt a nagyobb akkumulátort. Az ID.7 Pro nettó 77 kilowattórás akkujához képest a Pro S-ben is 86 kilowattórás a kapacitás, ami egészen figyelemreméltó hatótávokat eredményez. A kétféle GTX vezetése mellett már nem maradt rá idő, hogy kipróbáljuk, de a WLTP mérés szerint a limuzin 709 kilométert megy el egy feltöltéssel, és a kombi 690 kilométeres értéke is bámulatos.
Mennyibe kerül?
Már rendelhetők az új változatok, és a konfigurátor szerint a 23,5 milliós ID.7 Próhoz képest kétmillióval kerül többe a Pro S nagyobb akkuja, további 1,7 millióval drágább a GTX az összkerékhajtással és a sportos kiegészítőkkel, ezekből az árakból pedig még lejön a Volkswagen egymilliós kedvezménye. Az ID.7 Tourer listaára 23,8 millió forintról indul, azaz szinte elhanyagolható a praktikusabb kombi felára a limuzinhoz képest.
A Volkswagen szerint az ID.7 GTX vörös fényezése a Golf GTI első generációja előtt tiszteleg, és bár az elektromos limuzin és kombi sportváltozata nem annyira izgalmas, mint amit a GTI-től megszoktunk az utóbbi évtizedekben, annyival mindenképpen érdekesebb karakter, hogy megérje ezt választani. A középkategória első elektromos kombija, az ID.7 Tourer nem kérdés, hogy jobb vétel a limuzinnál, praktikusabb választás a mindennapokra, és még a szemnek is kellemesebb.
Ez is érdekelhet: