Négy éven belül az emberiség negyede legalább napi egy órát fog a Metaverzumban tölteni, mondja egy kutatás, és ha téved is, a tendencia egyértelmű – derül ki a jövő menedzsment és marketingkommunikációs trendjeit vizsgáló BrandFestival brandLAB jelentésből.
Folyamatosan követni kell a trendeket a szervezet- és vezetőfejlesztésben, kommunikációs téren, de mi az, amire oda kell figyelni ebben a turbulenciában és mi az, amire nem érdemes? Hogyan tudunk azokra a trendekre fókuszálni, amelyek a legmagasabb üzleti értéket hordozzák? Ezzel foglalkozott a BrandFestival trendLAB: neves szaktekintélyek bevonásával, a jelen tendenciái alapján vizsgálta a jövő menedzsment és marketing-kommunikációs trendjeit.
A vezetőkkel folytatott beszélgetésekből számos stratégiai fontosságú terület rajzolódott ki, mint például a tükörkép-világ, a digitális transzformáció, a metaverzum, mint az adatkapitalisták paradicsoma, a hipercélzás, digitális perszonalizáció, valamint a kollaboráció szerepe a kreatív márkamegoldásokban. A szakemberek továbbá olyan jelenségekkel is foglalkoztak, mint az employer branding-jelöltélmény, az etikus vállalatvezetés és agilis transzformáció, a shareholder vs. stakeholder kapitalizmus és a munkahelyi digitalizáció.
„Az a túlélőkészlet, amivel a vezetők korábban rendelkeztek, ma már nem működőképes. Sokan viszont még mindig azokat a stratégiákat és taktikákat alkalmazzák, amelyek karrierjük során – különösen pedig 'olimpikoni' időszakukban – eredményesen működtek
– nyilatkozta Barna Tamás, a BrandFestival elnöke, a Republic Group reklámügynökségi csoport ügyvezetője. – Ezt a jelenséget a siker tehetetlenségi nyomatékának nevezem. Ezek a képességek mára a rugalmas alkalmazkodást követelő világban való boldogulás gátjává váltak. Az üzleti korszellem egyre nagyobb innovációs igényt, agilitást és vevőközpontúságot feltételez. A mai világ az adatelemzői képességek, a mély fogyasztó ismeret mellett digitális transzfomációval összefüggő skilleket követel meg a vezetőktől. A jelen helyzet teremtő káoszában komoly lendületet kaphatnak azok a piaci szereplők, akik diszruptív üzleti logikájukkal újraírják a játékszabályokat.”
A BrandFestival minden évben azokat a trendeket helyezi fókuszba, amelyek a legmagasabb üzleti értéket hordozzák. Mindezekből kiemelkedik napjaink egyik legizgalmasabb témája, a digitális transzformáció, a virtuális stratégialkotás és a Metaverzumban rejlő lehetőségek.
Metaverzum: az adatkapitalisták paradicsoma
A Metaverzum az internet lehetséges jövőbeli fejlődési szintje, valós idejű digitális szimuláció, amelyben a felhasználók a fizikai világhoz hasonlóan élnek, dolgoznak és játszanak. Segítségével a társadalmi interakciók, az oktatás, a munka, a szórakozás is egyre inkább avatarok segítségével, 3D-s környezetben zajlik majd. Fontos szerepet kap majd a felhasználók virtuális tulajdona, amit blockchain technológia véd, és amikért NFT-vel (non-fungible token) lehet fizetni.
A Gartner kutatócég felmérése szerint négy éven belül az emberiség negyede legalább napi egy órát fog a Metaverzumban tölteni. Meglátjuk, bekövetkezik-e, mindenesetre a világ legnagyobb vállalatai igyekeznek elsőként belépni erre az új területre.
A divatipar korán ráébredt arra, hogy eredményességét a digitális vásárlás élményének fejlesztésével növelheti. Digitális cipők és ruhák, NFT-kiegészítők jelentek meg az utóbbi időben a piacon, az olyan ismert és nagy divatházak, mint a Gucci, a Dolce & Gabbana, a Balenciaga vagy a Burberry pedig már mind jelen vannak. A digitális terjeszkedés nem csak a luxusmárkákra jellemző, hiszen mára már olyan cégek is megkezdték a virtuális térhódítást, mint a Nike, az Adidas, a Tommy Hilfiger, a Zara és a North Face.
Ha a sokszínűségre keresünk élő példát, Dennis Rodmannél (beceneve: a Féreg) nem kell jobb jelölt. Kosárlabdázóként indult, és egészen extrém meredekségű hullámvasúttá alakította az életét. Most a Metaverzumban keres üzleti lehetőséget. A színes frizuráiból 6991 db-os NFT-kollekciót dobott piacra, 175 dolláros áron.
A teljes trend dokumentumot itt töltheted le.
A Programalkotó grémium tagjai:
- Barna Tamás: Republic Group, ügyvezető, a BrandFestival elnöke
- Burka Szilvia: Praktiker Magyarország, ex. marketingvezető
- Csikesz Erika: TV2 Media Csoport, értékesítési igazgató
- Dr. Berkes Péter: BrandFestival, szakmai igazgató
- Dr. Bokor Tamás: Corvinus Egyetem Kommunikáció és Szociológia Intézet / Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszék, egyetemi docens
- Fincza Gergely: Y-shift, CEO
- Furák András: Republic Group, portfólió-igazgató
- Gesztesi Gábor: DIEGO Kereskedelmi és Szolgáltató Kft., marketingigazgató
- Juhász Diána: Lounge Group, képviselő
- Kanti Péter: PwC Hungary, Manager at Technology Advisory
- Kovács Gusztáv: TEVA, Assoc. Dir. OTC Marketing
- Dr. Kulcsár Nikolett: Abbvie, Brand Manager Immunology
- Lovas Tamás: Decathlon, marketingkommunikációs vezető
- Marton Andrea: Savencia Fromage & Dairy Hungary Zrt., marketingvezető
- Márton Szabolcs: Republic Group, kreatívigazgató, a BrandFestival kreatív vezetője
- Nád-Kántor Marianna: Cofidis, marketingvezető
- Qayum Dániel: Peak Financial Services, tanácsadó
- Palcsó Sára: Zwack Unicum Nyrt, marketingigazgató
- Pöhacker Gábor: Deichmann, marketingvezető
- Radovics Péter: Lounge Group, kreatívigazgató
- Szili Tímea: Futureal Group/Cordia, Group Marketing and Communications Director
- Szilva Mónika: Tesco Magyarország, Customer Director, Hungary and CE Lead
- Szován Aranka: Reckitt Benkiser, Senior Brand & Trade Marketing Manager Hungary & Adriatics HomeCare Team Lead (Finish, Airwick)
- Szűcs Krisztián: Y-shift, Head of Research
- Taferner Ákos: METRO Kereskedelmi Kft., head of marketing
- Tasi Dóra: Jacobs Douwe Egberts, marketing és média menedzser
- Varga-Szilágyi Zsolt: Post For Rent, COO
- Vízkeleti Ildikó: Auchan, marketingigazgató
(Forrás: közlemény, borítókép: BrandFestival, fotó: GettyImages)
Ez is érdekelhet: