A depresszió súlyos betegség, amiről nem tehet az, aki szenved benne, az viszont súlyos rendszerhiba, ha egy depressziós ember rengeteg másikat öl meg egy annyira szabályozott és elvileg biztonságos iparágban, mint a légi közlekedés. A Germanwings 4U 9525 számú járatánál mégis pontosan ez történt.

Akár konstrukciós vagy más technikai hiba, akár emberi mulasztás, akár egy addig nem ismert légköri jelenség okoz végzetes repülőgép-balesetet, a traumát szinte lehetetlen feldolgozni a túlélők vagy az áldozatok szerettei számára. Ha lehet ezt a fájdalmat fokozni, akkor talán azzal, hogy valaki szándékosan okozza rengeteg ember és egy utasszállító gép vesztét. Ez történt 2015. március 24-én, az Alpokban.

A katasztrófáig közel 47 ezerszer szállt fel az akkor majdnem 25 éves gép, de nem a kora vagy az állapota okozta a tragédiát (Fotó: Sebastian Mortier)

Nagyjából félórás késéssel, 9:35-kor szállt fel Barcelonából a német Lufthansa diszkont légitársaságának 4U 9525 számú járata. A Germanwings D-AIPX lajstromjelű, Airbus A320–211 típusú gépe 27 perc alatt 38 ezer láb (kb. 11 600 méter) magasságra emelkedett, és 480 csomó (kb. 890 km/óra) utazósebességgel haladt Düsseldorf felé. A látási és időjárási körülmények jók voltak, a pilóták 10:30-kor megerősítették a francia légi irányítás utasításait, utána azonban a gép eltért a megadott repülési iránytól, és gyorsan süllyedni kezdett, másodpercenként közel 18 métert. Ezt észlelték az irányítók, mivel azonban nem tudták felvenni a kapcsolatot az Airbusszal, vészhelyzetet jelentettek, és riasztották a Francia Légierőt. A Mirage 2000 vadászbombázó kb. 140 kilométeres távolságból indult el, de már csak a Germanwings járatának roncsaihoz ért oda: a gép nagyjából 2000 méteres magasságban, 700 km/óra körüli sebességgel a Nyugati-Alpok egyik hegyoldalába csapódott, és apró darabokra szakadt. A 144 utasnak és a hatfős személyzetnek semmi esélye nem volt a túlélésre.

Mentőcsapatok a katasztrófa helyszínén. Nem a nyomok alapján kellett megállapítani, mi történhetett, a fedélzeti adatrögzítőkből kiderült minden (Fotó: Getty Images)

A pilóták nem adtak le sem általános, sem kommunikációs hibára vagy gépeltérítésre utaló vészjelzést, a szemtanúk épnek látták a feltűnően alacsonyan szálló repülőgépet. Bár a D-AIPX-et 1990-ben gyártották, ezzel a légitársaság egyik legrégebbi gépének számított, sokáig a Lufthansánál szolgált, összesen több mint 58 ezer órát repült, jó állapotban volt, az egy nappal korábbi rutinellenőrzésen is gond nélkül átesett.

A legnagyobb roncsdarabok is csak néhány méteresek voltak (Fotó: Getty Images)

A baleset másnapján megtalálták a hatóságok a fedélzeti kommunikációt rögzítő, április elején pedig a repülési adatokat tartalmazó feketedobozt, így egészen pontosan rekonstruálni tudták, mi történt. Olyasmi, amire biztosan nem gondolt egyik vizsgáló sem.

Az orvosi titoktartás felülírta egy repülőgépnyi ember élethez való jogát

A 4U 9525 számú járatot az addig 6763 órát repült Patrick Sondenheimer kapitány vezette, az első tiszt a 27 éves Andreas Lubitz volt, aki 2013 szeptembere óta szolgált a légitársaságnál, 630 órát repült. Sondenheimer kapitánynak nem volt ideje felszállás előtt vécére menni, ezért 10:28-kor – a hangrögzítőn ez egyértelműen hallható – kikapcsolta a biztonsági övét, felállt, kinyitotta a pilótafülke ajtaját, és kiment. „Most akkor nálad az irányítás” – mondta Lubitznak. Ez szörnyű hiba volt, de a kapitány akkor még nem tudhatta.

Andreas Lubitz a frankfurti félmaratonon 2010. március 14-én, öt évvel azelőtt, hogy a hegynek vezette a gépet (Fotó: Getty Images)

Lubitz ugyanis depresszióban szenvedett, már évekkel korábban felkeresett több orvost is, akik viszont nem tiltották el attól, hogy repülőgépet vezessen. Súlyos állapotát jelzi, hogy egy pszichiáter a katasztrófa előtt egy héttel javasolta Lubitznak, hogy kórházi pszichiátrián kezeltesse magát, és betegállományba is küldte páciensét.

A másodpilóta azonban széttépte az orvosi papírt – a nyomozók a tragédia után, Lubitz düsseldorfi lakásában találták meg a fecniket. A Germanwings így nem szerzett tudomást a repülőgép-vezetést kizáró betegségről, az orvosok pedig a titoktartás és személyiségi jogok miatt nem tájékoztatták sem a céget, sem a légügyi hatóságot.

Ezért nem tudhatott róla a kapitány sem, amikor kiment vécére, és egyedül hagyta a pilótafülkében Lubitzot, aki azonnal bezárta az ajtót. Mivel a repülés biztonságát fenyegető veszély általában az utastér felől jelentkezik – a gépeltérítők utasok szoktak lenni –, pont a biztonság miatt kívülről nem nyitható a pilótafülke ajtaja, és betörni is nagyon nehéz.

Házkutatás Lubitz lakásában. A volt barátnője azt nyilatkozta a Bild című német bulvárlapnak, hogy Lubitz egyszer azt mondta neki, egy nap olyat tesz majd, ami megváltoztatja az egész rendszert, és mindenki megismeri a nevét (Fotó: Getty Images)

A hangrögzítőn nemcsak azt hallani, hogy Lubitz átprogramozza a robotpilótát meredek süllyedésre 30 méteres (!) magasságig, a magasságvesztést észlelve pedig nem sokkal később a légi irányítás hívja a gépet, hanem azt is, hogy Sondenheimer kapitány többször megpróbálja kinyitni az ajtót, kopog, Lubitzot szólongatja, majd valamilyen nehéz tárggyal – feltehetően tűzoltó vagy oxigénpalackkal – megpróbálja betörni az ajtót. „Az isten szerelmére, nyisd ki az ajtót!” – kiabálja.

Lubitz többször növelte a süllyedési sebességet, miközben a fülkében a túlzott süllyedésre, majd a földközelségre figyelmeztető vészjelzések, a fülkén kívülről pedig kiabálás hallatszik, és az, hogy folyamatosan próbálják betörni vagy kifeszíteni az ajtót. 10:38-kor Lubitz még nyugodtan lélegzett, feltehetően felvette az oxigénmaszkot. 10:40-kor a gép bal szárnya óriási zajjal súrolta az egyik hegyet, 10:41-kor pedig eltűnt a radarról, ahogy kb. 1500 méteres magasságban az Estrop hegynek csapódott.

Nagy területen szóródtak szét az apró darabok. A kinagyított részleten a gép lajstromjele látható (Fotó: Getty Images)

A tragédia után egy évvel készült el a francia balesetvizsgáló testület (BEA) jelentése. Ebben megerősítették az addigra már tényként kezelt információt, hogy a Germanwings Barcelonából Düsseldorfba tartó járatát a súlyos lelki problémákkal küzdő Andreas Lubitz másodpilóta szándékosan vezette a hegynek. A hasonló katasztrófák elkerülése érdekében alapvetően két változtatást javasoltak: mindig legyen legalább két fő a pilótafülkében és legalább az egyikük legyen pilóta, illetve dolgozzanak ki olyan eljárásrendet, hogy észlelhető legyen, ha valaki a pilótaengedély elvesztésétől tartva nem kér orvosi segítséget, valamint alkossanak egyértelmű szabályokat, hogy mikor szükséges megtörni az orvosi titoktartást.

Ez is érdekelhet:

Minden idők legsúlyosabb repülőbalesete a földön történt, 583-an haltak meg a sietség és más tényezők miatt

Terrortámadás egy másik reptéren, káosz, köd, összeakadó rádióhívások, türelmetlen kapitány, tekintélyelvűség a tenerifei katasztrófa okai között.

1975 óta rejtély, tényleg lelőtték-e a Malév bejrúti járatát 60 emberrel és több láda furcsa rakománnyal a fedélzetén

Fegyverszállítás, csak az utaslistán szereplő delegáció, polgárháborús úti cél, titkosított dokumentumok a világ legnagyobb, részletes vizsgálat nélküli polgári légi katasztrófájának történetében.

Eltitkolták, hogy nem Malév-pilóták vezették a Malév 1977-ben lezuhant repülőgépét

A kapitány csak okosba’ kapott repülési engedélyt, a katasztrófához viszont műszaki hiba is hozzájárulhatott. A Bukaresttől negyven kilométerre történt balesetben 29 ember halt meg.

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Vonzó karácsonyi képekkel hangolunk az ünnepre

Így ünneplik gyönyörű és világhírű nők a karácsonyt

Koktélozás feszengés nélkül: ilyen Budapest legújabb komfort bárja

A Player kérdése: Befejeződött az F1 idei szezonja. Nálad ki az év versenyzője?
29% Norris
51% Verstappen
9% Piastri
2% Russell
9% Egy másik versenyző
Advertisement
Hirdetés