Az EV6 egy igazán jól sikerült elektromos középkategóriás mindenes autó lett. Csak egy dolog hiányzik belőle. Viszont minden más dolog benne van, ami kellhet.
Na végre: a hosszadalmas bevezető kampány után már vezethettük is a Kia legújabb villanyautóját, az EV6-ot. Miután már tényleg számtalan cikket írtunk róla, felvezetésként tényleg csak röviden foglalom össze újra a lényeget a kocsiról. Tehát ez egy crossover jellegű, középkategóriás méretű koreai elektromos autó, melynek különlegessége, hogy elektromos rendszere 800 voltos, akkumulátora pedig olyan extra nagy csúcsteljesítménnyel (230-240 kW) tölthető, amihez hasonlót jelenleg még csak a Porsche és a Tesla kínál az európai villanyautó-piacon. Na meg persze a Hyundai, hiszen az EV6 műszakilag az Ioniq 5 testvérmodellje.
A Kia EV6 az egyre népesebb villanyautó-mezőnyben nagyon sok autónak versenytársa egyszerre. Méretben, jellegben, árban elsősorban a nagyobb hatótávolságú, közepes méretű de nem prémium-feláras kocsik új ellenfele. Aki a Skoda Enyaq-ot, VW ID4-et, Tesla Model 3-at vagy Y-t, na meg persze a Hyundai Ioniq 5-öt nézegette eddig, esetleg a Nissan Ariyára vár, nyugodtan beugorhat egy Kia-szalonba is egy kis nézegetésre, ajtócsapkodásra, menetpróbára. Hátha valójában ez az, amit neki teremtettek!
Aki a villámgyors, hatalmasakat gyorsuló villanyautók között nézelődik, szintén talál magának érdekes EV6-ot. A kocsi alapkivitelében egymotoros, hátsókerék-hajtású, 170 lóerős, akkumulátora 58 kWh kapacitású. Szintén csak hátul hajt, de 228 lóerős és 77,4 kWh-s a következő szinten az akku. Ez az EV6 legnagyobb hatótávolságú változata. A kétmotoros, összekerékhajtású verzió 235 vagy 325 lóerős lehet, a gyengébb modell a kisebb, az erősebb a nagyobb akkuval kapható. A csúcsváltozat pedig az 585 lóerős GT, ami gyengébb Porsche Taycanokat eszik reggelire. A legolcsóbb EV6 16,2, a legdrágább 24,5 millió forintba kerül - a teljes árlistát itt lehet megnézni.
A hazai márkaimportőr a veteránralikhoz hasonló, laza, túrázgatós ügyességi-pontossági verseny keretében mutatta be az autós szaksajtónak az új modellt. A tesztautók mind 228 lóerős, hátsókerék-hajtású, nagy akkus kocsik (e228RWD) voltak. Mindennapi használatra egyébként ez a modellváltozat a leglogikusabb, legjobb ár-érték arányú választás, feltéve, hogy nincs elengedhetetlen szükség az összkerékhajtás képességére is.
Autópályán csendes, rugalmas, nyugodt mozgású, érezhetően súlyos, stabil autó a Kia EV6. A klímakomfort és az akusztika kiváló a kocsiban, akármeddig el lehetne benne üldögélni, ha nem kellene kiszállni két-három óránként tölteni. A hatótávolság verziótól függően hivatalosan 371 és 528 km között alakul, de mint minden elektromos autónál, ez a nagy Kiánál is erősen használatfüggő paraméter. A katalógusadat csak városi-országúti használatnál érhető el, sztrádán, nagy sebességnél semmiképp.
Az EV6 szuperképessége, hogy földúton is jól használható: 17 centis, SUV-os hasmagassága segíti a mozgását terepen. És itt jön az a bizonyos egyetlen probléma, amit a bevezetőben említettem: mivel ez a magas építés kupés dizájnnal társul, a tető igen alacsonyan húzódik az utasok feje felett. A tetőablakkal is felszerelt tesztautókban a magasabb (180+) utasok számár már zavaróan közel van a plafon: a tágas fejtér az, ami hiányzik a Kia EV6-ból. (A Hyundai Ioniq 5-ben jóval több odafent a hely.)
Az ergonómia, a kezelhetőség általánosságban rendben van a kocsinál. A Kia is szükségét érezte egy vicces kilincsnek, mint oly sok villanyautó-gyártó, de az Aston Martinokéhoz hasonló megoldás hamar megszokható. A műszerfalon és a kijelzőkön a mai űrhajóbelsők viszonylatában még egész jól megtalálható minden kezelőegység és információ. Jópofa és használható az érintőképernyőtől elkülönített, kettős funkciójú klíma- illetve infotainment-kezelő panel.
Nem mondom, hogy egy sima, mezei Ceed vagy Optima rendszereit a jól bevált nyomógombos-tárcsás kezelőegységekkel nem könnyebb használni, de készséggel elismerem, hogy a Kia EV6 azon kevés új modellek egyike, ahol a látvány, a dizájn, az érintésérzékeny felületek előtérbe helyezése nem megy túlzottan a kezelhetőség, a praktikum és a biztonság rovására. Ezzel azért simán együtt lehet élni.
Összességében kifejezetten kellemes, szerethető autónak bizonyult a Kia EV6 a menetpróbán. Méretéhez, műszaki tartalmához és a konkurenciához képest abszolút reális a nagy, kényelmes, gyors és hangulatában határozottan prémium-érzetet keltő új villany-Kia ára is, minden modellváltozatában.
Azt mondhatom, hogy jelenleg három nagyon különböző jellegű, mégis egyformán kiváló elektromos autót kínál a Kia. Ahogy a remekül használható, nagyon jó áron adott Niro EV, a vicces, mégis praktikus, különlegesen cuki e-Soul, a márka harmadik tisztán elektromos modellje sem okozott csalódást!