Pokoli gyors a versenypályán és gondtalanul praktikus a mindennapokban. Pontosan ezért olyan szerethető a sportkombi műfaja, melynek legnagyobb ásza, az Audi RS 4 Avant már huszonöt éves.

Tagadhatatlanul a merev karosszériájú és dögös formájú kétajtós kupékból készülnek a legjobb sportautók, de az élet jóval több egy hétvégi pályanapnál, szóval néha szükség van arra, hogy minden üléshez legyen fejtér és a csomagoknak is legyen helye. A sportkombi csak addig tűnik kompromisszumnak, ameddig rá nem jössz, hogy mennyire baromi jó móka, amikor egy autó bármire kapható. Ezért annyira fantasztikus gép már huszonöt éve az Audi RS 4 Avant.

Nincs már egyedül, de még mindig az Audi RS 4 Avant a legnagyobb ász.

Mesterien készít gyors kombikat az Audi, de nemcsak Ingolstadban jöttek rá erre a receptre, hanem Münchenben és Stuttgartban is. Messziről futottak neki, de végül a BMW is bedobta a játékba az M3 Touringot, mely 510 lóerővel és összkerékhajtással annak ellenére zseniális élményautó, hogy alulról karcolja a 2 tonnát. A Mercedes-Benz már generációk óta életben tartja a C-osztály T-modell legizmosabb változatát, melynek biturbó V8-asát mindenki bánatára egy négyhengeres turbómotorhoz kapcsolt konnektorról tölthető hibrid hajtás váltotta. Papíron a C 63 a 2,2 tonnás súly ellenére is jól hangzik a 680 lóerős rendszerteljesítmény és az 1020 Nm nyomaték, mégis méltatlan az AMG híréhez.

Mivel az A4-es utódja a továbbiakban az A5-ös lesz, a páros számokat pedig meghagyják az elektromos autóknak, ezért az RS 4 Avant ebben a formájában a negyedik generációval búcsúzik. A 250 darabos limitált szériában készülő huszonötödik évfordulós modell a lehető legfinomabb falat. Ebben az autót nem kell a konnektoron lógatni, csak a benzinkúton kell tankolni, de még mild hibrid rendszer sincs benne, csak a Porschéval közösen fejlesztett motor. A 90 fokos hengerszögű, 2,9 literes, V6-os biturbó benzines 470 lóerős és 600 Nm nyomatéka van. Ezzel az RS 4 Avant 3,7 másodperc alatt gyorsul 100-ra és 300 km/óra a végsebessége.

RS2 Avant, a Porschétól

Kultikus autó lett az 1994-ben bemutatott RS2 Avant, melyet az ekkorra pénzügyi nehézségekkel küzdő Porschéval közösen fejlesztett az Audi, ennek pedig bőven van nyoma az autón. Porsche logók bukkannak fel rajta mindenütt, a fékek, a felnik és a tükrök is egyértelműen olyanok, mint a korszak 911-esein. Az RS2 Avant 2,2 literes, öthengeres turbómotorja 315 lóerős és 410 Nm nyomatéka van. Magasra tette a lécet a Zuffenhausenben gyártott sportkombi a 4,8 másodperces gyorsulással és a 260 km/óra feletti végsebességgel.

Nyolcfokozatú automata váltó csatlakozik a motorhoz, a központi differenciálmű pedig igazi klasszikus quattróhoz illően Torsen-rendszerű. Az összkerékhajtás alaphelyzetben a nyomaték 60 százalékát küldi a hátsó tengelyre, de képes akár a 70 százalékát is az első tengelyre vagy 85-öt a hátsóra irányítani. A száguldó kombit karbon-kerámia fékek lassítják.

Igazi sportautós élményt ad a manuálisan állítható felfüggesztés, amivel az RS 4 Avant alapból 10 milliméterrel alacsonyabb, de beállítástól függően akár még 10 milliméterrel közelebb lehet ültetni az aszfalthoz. Ezt nem elsősorban a látvány miatt, hanem az alacsonyabb tömegközéppont jótékony hatásai miatt szerelik az élesebb sportkombiba, valamint ezzel lehet a vezető ízléséhez és a versenypályákhoz igazítani a legjobban a karakterisztikát. Alaphelyzetben Pirelli P Zero Corsa gumikkal szerelik, de opcionálisan tapadós P Zero Trofeo RS semi slickek is feszülhetnek a 20 colos felniken.

1999-ben jelent meg az RS2 Avant utódja, az RS4 Avant, melynek sárga színére rímel a huszonötödik évfordulós limitált széria.

Tele van ízléses részletekkel az ünnepi RS 4 Avant, melynek korszaktól függetlenül nagyon jól áll a sárga szín, az alumínium elemek helyett inkább a kontrasztot választották a dizájnerek, a hűtőmaszk és a visszapillantó tükrök burkolata feketére fényezett. A leghátsó oldalablakokon ott díszeleg a huszonötödik évfordulós felirat, az utastérben pedig sárga cérnával varrták a fekete bőrkárpitos kagylóüléseket. Az autóhoz színben passzoló Alpinestars kesztyű is jár, amivel jobb megmarkolni a lapított aljú sportkormányt, hasonlóan remek kiegészítő a karbonnal és sárga színnel díszített kronográf, melyből szintén 250 darab készül.

Nem véletlenül szerepel az RS4 és a szóközzel bővített RS 4 is a szövegben. Ennek oka, hogy a B5 kódú első RS4 Avant még szóköz nélkül íródott, aztán 2002-ben a C5-ös Audi RS 6-tal megváltozott a legsportosabb modellek neve. Ez éppen az ellenkezője annak a jelenségnek, ami a könnyebb kereshetőség miatt a Toyota GR 86-ból GR86-ot csinált.

1999-től mindössze két éven át készült az első generációs Audi RS4 Avant, melyből valamivel több mint hatezer darab készült Neckarsulmban.

Nem hangzik rosszul a 390-ről 1250 literesre bővíthető csomagtartó sem, de az inkább egy A4 Avantnál volna érdekes, itt más a lényeg. Ezt az autót már nem a Porsche, hanem a quattro GmbH fejlesztette, viszont a motor az angol Cosworth műve. 90 fokos hengerszögű, 2,7 literes, V6-os benzinmotorját két BorgWarner turbófeltöltő hergeli. 381 lóerővel és 400 Nm nyomatékkal az 1,6 tonnás, összkerékhajtású sportkombi 4,9 másodperc alatt gyorsul 100-ra, a 200 km/órát pedig 11,3 másodperc alatt éri el.

Kizárólag kombi karosszériával volt elérhető az első Audi RS4, viszont a második generációnál (B7) klasszikus formájú szedánban és szellős kabrióban is lehetett élvezni a nyolchengeres motor erejét. Mert a 2005-ben bemutatott sorozatban búcsút intettek a turbós hathengeresnek, helyére pedig egy csodálatos hangú, 8250-ig vidáman pörgő szívó V8-as került az ezüst keretes hűtőmaszk mögé. 4,8 másodperc alatt gyorsul 100-ra, a végsebességét pedig 250 km/óránál elektronikusan korlátozták.

Hatfokozatú kézi váltóval és összkerékhajtással az RS 4 mind a négy évszakban remek élményautó. A központi differenciálmű Torsen-rendszerű és alaphelyzetben a nyomaték 60 százalékát továbbítja a hátsó tengelyre. A torziós merevség és a biztonság növelése érdekében ponthegesztés helyett lézeres hegesztési eljárással készült a karosszéria nagyszilárdságú acél vázszerkezete.

Tökéletes arányaival és izmos sárvédőivel a 2000-es évek egyik legkívánatosabb autója az RS 4.

Hagyományosan a kombi illik az Audihoz, de nekem az RS 4 szedán változata tetszik mindennél jobban. Ezen az autón látszik igazán, hogy milyen egy A4-es Audi, amikor lejár gyúrni a terembe. A felnik szétveszítik a sárvédőket (37 milliméterrel szélesebb), az autó orrán pedig szinte minden felületet kitöltenek a légbeömlők, hátul két ovális kipufogón keresztül szól a 420 lóerős szívómotor. Ezek után az ízléses ezüst tükörházak és ablakkeretek csak a hab a tortán.

Minden irányban nagyobb lett (4,7 méteres és közel 1,8 tonnás) a 2021-es Genfi Autószalonon bemutatott Audi RS 4 Avant, ami abban az értelemben visszatért a hagyományokhoz, hogy kizárólag kombi karosszériával elérhető, viszont dobták a kézi váltót, helyette hétfokozatú duplakuplungos automata van. Megmaradt viszont a csodálatos szívó V8-as, mely ebben már 450 lóerős és 430 Nm nyomatéka van. A 4,7 másodperces gyorsulás és a 280 km/órás végsebesség nem kombis, sokkal inkább sportautós szint.

Ebben az autóban még nem győzedelmeskedett az érintőképernyő a gombok felett, a műszeregységében is csak a két mutatós óra között van egy kijelző, viszont már adaptív tempomat tartja a sebességet és a távolságot, a navigációja pedig Google alapú. Csomagtartója alaphelyzetben 490 literes, de akár több mint 1,4 köbméteresre is bővíthető, de sokkal izgalmasabb, hogy a hűtést segítő, hullámos szélű féktárcsákat szorongatnak a hatdugattyús Brembo nyergek az első tengelyen.

Nincs benne az a huligán, mint a BMW M3-asban, nincs ott az a pusztító ősmerő, mint egy tisztességes C 63 AMG-ben (a rendesben, nem a plug-in hibridben), de az Audi RS 4 Avant vérprofi, méghozzá körülményektől függetlenül, ugyanazzal a kegyetlenséggel rúgja el magát száraz aszfalton és jégen is, ezért olyan pazar mind az elsőtől az utolsóig.

Ez is érdekelhet:

45 év után is őrülten szexi az Ágyúgolyó futam fekete Lamborghinije

Adrienne Barbeau és Tara Buckman az 1981 óta nem látták a Lamborghini Countach-t, ami igazán híressé tette őket.

A 3200 GT a Maserati feltámadása

Megannyi zűrös év után a Ferrari utat mutatott a Maseratinak.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Bruno Sacco, a legszebb Mercedesek atyja

Nem fog több taxit gyártani a Mercedes, pedig évtizedekig profin csinálták

Estélyre és földbirtokra ugyanazzal a kombival – Mercedes-Benz E 300 de All-Terrain-teszt

További cikkeink a témában