Nagy dolgokra hivatott a Q6 e-tron, hiszen ezzel indul az Audi elektromos autóinak következő generációja, amelynek fejlesztésénél már felhasználták az előző szériák tapasztalatait. A legsportosabb változatot, az SQ6 e-tront teszteltük.
Benne járunk az elektromos autók korában, amikor kifutott egy modellgeneráció, és a tapasztalatait fel lehet használni a következő nemzedék fejlesztéséhez. Mostanra a legtöbb gyártó átgondolta a korábbi vállalását, és nem fog teljesen elektromos hajtásra váltani 2030-tól, de azt is jól tudják, hogy nem lehet meglenni elektromos autók nélkül, azokat azonban nem lehet alibiből csinálni, rendesen oda kell tenni magukat. Így született az Audinál a Q6 e-tron is.
Porschéval közös munka
2018-ban, amikor az Audi bemutatta az első sorozatgyártásba szánt elektromos autóját, még nem gondolkodhattak széles választékban, hiszen egyszerűen csak Audi e-tron lett a neve, a modellfrissítéssel azonban Q8 e-tron néven csatlakozott a belsőégésű motoros testvéréhez. Sok téren újat mutatott, hatalmas akkumulátort és kamerás visszapillantókat kapott, de nem váltotta meg a világot, idén év elején csendben lekerült a gyártásból.
Időközben az Audinál megjelent a Porschéval közösen fejlesztett, fantasztikus e-tron GT, és a Volkswagen-csoport más márkáival, Cuprával és Škodával közös technikán osztozó kompakt Q4 e-tron, az igazi nagy dobásnak mégis az a felső-középkategóriás szabadidő-autó ígérkezett, amit már tényleg az alapoktól elektromos autónak terveztek, és amelynek
fejlesztésénél úgy tűnik, hogy csak a legjobb megoldásokkal elégedtek meg az Audinál.
Míg a Q8 e-tron még arra a hosszmotoros padlólemezre épült, amit eredetileg olyan belsőégésű motoros modelleknek szántak, mint a Q7 és Q8, addig az új modell az első Audi, ami a Porschéval közösen fejlesztett Premium Platform Electric platformot hasznosítja, annak minden előnyével. Nagy kapacitású, nagyobb energiasűrűségű akkumulátor, hatékonyabb hajtáslánc és jobb térkihasználás teszi minden eddiginél jobb elektromos autóvá a Q6 és SQ6 e-tront.
Sorba rakták a dizájnt
Pedig ha nem lenne rajta zöld rendszám, nem is feltétlenül néznénk elektromos autónak. A Q6 e-tron nem arra hivatott, hogy meglepjen a dizájnjával, ezért szépen illeszkedik az Audi jelenlegi szabadidő-autóinak sorába. Még a nevével is, hiszen a belsőégésű motoros Q3, Q5 és Q7 között a Q4 e-tron és Q6 e-tron jelenti az elektromos alternatívát. Jellegzetes hűtőmaszkjával akkor is azonnal Audinak ismered fel, ha itt már nem rácsról van szó, mert a hűtés egy szinttel lejjebb történik.
Két részre osztottak a fényszórók, a lökhárítóba rejtett tompított és távolsági fénnyel, míg a figyelem a nappali menetfényre irányul, ahol a pixeleket kedvünk szerinti mintába rendezhetjük a menüből.
Szintén nagyon látványos minden nyitáskor és záráskor a hátsó OLED lámpák fényjátéka,
amiből a lámpákat összekötő fénycsík is kiveszi a részét. Sötétben a mátrixfényszórójával is nagyot villant a Q6 e-tron, a világítástechnika Audihoz méltó rangú.
Sportos változatban teszteltük az Audi nagy reménységét, és az SQ6 e-tron stílusa éppen csak annyival különbözik az alapmodellektől, hogy jobban megnézve megmondd róla, ez a csúcsmodell. A kerekek itt nagyobbak, már alapáron is 20 colosak, míg a tesztautón 21 colosak feszítenek, mögöttük a piros féknyergekkel, és hátul szélesebb abroncsokkal, hogy a bőséges nyomaték útra viteléhez mindig legyen elegendő tapadásunk.
Nagynak tűnik, de nem óriás
Képeken talán nem látszik, hogy mekkora az SQ6 e-tron, de a mérőszalag elárulja, hogy valójában nem sokkal nagyobb az új Q5-nél, ezért inkább ahhoz áll közelebb, mint a Q7-hez, vagy az elődjének is tekinthető Q8 e-tronhoz. 4,77 méteres hosszával hat centivel hosszabb a Q5-nél, és a 2,89 méteres tengelytáv is hasonló mértékben lett nagyobb, ami az elektromos autók kedvezőbb térkihasználásával tágasabb utasteret sejtet.
Sportmodellhez méltó a belső tér színvonala, vállban is tartó sportülésekkel, a műszerfal tetejére karbonmintás, az alsó részére alcantara borítás került, és a puha anyagból bőven jutott az ajtóbelsőkre is. Örültünk neki, hogy az ajtókon nem süllyesztett, hanem rendesen megmarkolható kilincsek vannak, és bár az ajtókra tett világításkapcsoló és tükörállító gombok is könnyen elérhetők, az ablakemelők emiatt túlságosan hátra kerültek.
Mostantól minden Audiban ehhez hasonló műszerfalat látunk magunk előtt, az új emblémával ellátott kormánykerékkel,
mögötte közös ívelt panelen két kijelzővel, egy 11,9 colossal a műszereknek, és egy 14,5 colos érintőképernyővel az infotainment számára. A tesztelt modellben pedig még egy 10,9 colos képernyőt kapott az első utas is, ahol saját maga kezelheti a navigációt, a zenét, és még filmet is nézhet, a kijelző képe ugyanis a vezetőülésből nem látszik.
Pont jól eltalálták a méretét az SQ6 e-tronnak, ami úgy lett meggyőzően tágas, hogy nem vitték túlzásba a külső méreteit,
nem olyan csatahajó, mint egy Q7. Kényelmes első ülések, bőséges fejtér hátul is, és a térdeknek is marad hely, ahogyan a csomagolásnál sem kell azon gondolkodni, hogy mi maradjon otthon. Csomagtere 526 literes, ami nem rekord, de bőven elég nagy, és szabályos alakú, három részre osztott támlákkal bővíthető.
Pakoláshoz gombnyomásra lejjebb lehet engedni a hátulját, és a légrugózásnak hála megpakolva sem fog leülni. Az orrában is van egy jól szigetelt, 64 literes rekesz, ami tökéletes helye a töltőkábeleknek. Még jobb ötlet, hogy mindkét oldalon van töltőcsatlakozó a váltakozó áramú töltéshez, ezért nem gond közel parkolni a töltőoszlophoz. Motoros mozgatású a töltő fedele, ami feleslegesnek tűnhet, de a töltés befejeztével automatikusan becsukódik, ezért lehetetlen nyitva felejteni.
Hátulra koncentrál a hajtás
A vezetés szerelmeseinek kedvez, hogy hátsókerék-hajtású a Q6 e-tron alapmodellje, és az összkerekes változatokat, közte az SQ6 e-tront is úgy tervezték, hogy főleg hátul hajtson, amivel kanyarképesebb lett az autó. 252 és 306 lóerős a két alapmodell, a quattro 387 lóerőre képes, a kínálat csúcsán pedig a szintén összkerekes SQ6 e-tron áll, ami mindig fel tud villantani 489 lóerőt, de rajtoláskor rövid időre 516 lóerős csúcsteljesítmény leadása is lehetséges.
Háromszáz kilogrammal könnyebb a Q8 e-tronnál, és menet közben is könnyedebbnek érezni az SQ6 e-tront,
még akkor is, ha valójában ez az autó is 2325 kilogrammot nyom. Mindez a tökéletesen hangolt teljesítményleadás érdeme, hiszen ha kell, akkor fejünket hátrahajtva, 4,3 másodperc alatt rajtolunk százra, más esetben azonban kellemes dinamikával autózhatunk az SQ6 e-tronnal, aminek 230 km/óránál korlátozták a végsebességét.
Ötlengőkaros hátsó futóműve igényes konstrukció, és a hangolását is eltalálták, a Q5-nél két centivel alacsonyabb SQ6 e-tron menet közben egy alacsonyabb autó érzetét kelti, amivel jó érzés kanyarogni, és kellemesek a hosszabb utazások is vele. A többféle fokozatban állítható rekuperációval egypedálos vezetés is lehetséges, a legjobb mégis az, amikor adaptív a visszatermelés, mindig tartva a távolságot az előttünk haladó mögött.
Jobb hatékonyság, gyors töltés
Győrben készülnek a Q6 e-tron elektromotorjai, amelyek 20 százalékkal könnyebbek és 30 százalékkal kisebbek a korábbiaknál, és a hatékonyságuk is sokat javult. 100 kilowattórás akkumulátorából 94,9-et lehet hasznosítani, ami már bőven elegendő hosszabb utakra is. Hátsókerék-meghajtású alapmodelljének ezzel az akkuval 636 kilométer a hatótávja, és papíron még az SQ6 e-tron is 595 kilométeres távot ígér.
Ha mindezt nem is sikerült hoznunk a téliesen hidegben futott tesztünk során, az SQ6 e-tron fogyasztása a méretéhez és teljesítményéhez mérten megfelelő. Sportosan vezetve persze lehet bőven 30 kilowattóra feletti értékeket elérni, de a hétköznapi távokon 20-25 kilowattóra közt alakult a fogyasztásunk száz kilométerre, ami
azt jelenti, hogy különösebb odafigyelés nélkül is mindig megvolt legalább 400 kilométeres hatótáv.
Mivel ez az Audi elektromos autóinak következő generációja, ezért a rendszer már 800 voltos,
ami a jobb teljesítményleadás mellett a töltés sebességén is látszik. 270 kilowattal tölthető egy megfelelő oszlopon, amivel 21 percbe telik 10-ről 80 százalékra tölteni az autót, tíz perc alatt 250 kilométerrel növelhető a hatótáv. Nem sikerült ennek a töltési sebességnek a közelébe jutnunk, de sok tényezőtől függ, mindenesetre sosem vártunk sokat az SQ6 e-tron töltésére.
Bang & Olufsen hangrendszerével, kiváló zajszigetelésével ebben az Audiban kellemesen telik az utazás, és a minőségérzetében sem találhatunk kifogást. 26,6 millió forinttól induló ára is igazi prémiumtermékké teszi, a quattro változat már 33 millió felett indul, a tesztelt SQ6 e-tronnak pedig 41 millió forintnál kezdődik az ára. A közép- és felsőkategória határán, ekkora teljesítménnyel ezt el is lehet kérni érte.
Értékelés
Később érkezett meg, mint vártuk, de az Audinál biztosra akartak menni a Q6 e-tronnal, és ennek megvan az eredménye, egy eltalált méretű, átgondolt kialakítású, prémium minőségű elektromos szabadidő-autó, amiben sokan megtalálhatják a számításukat. Az elődöknél hatékonyabb, az SQ6 e-tron pedig jóval sportosabb is, és nemcsak a közel ötszáz lóerő miatt, hanem azért a hangolásért is, amihez főleg az Audinál értenek.
Ez is érdekelhet:
- Első pillantásra Audinak néz ki
- Nincsenek rajta öncélú stíluselemek
- Pont jól eltalálták a méretét
- Tágas és praktikus családi autó
- 490 elektromos lóerő mindenre elég
- Sportosra hangolt, de kényelmes is tud lenni
- Furcsa helyen lévő kapcsolók az ajtón








































