Nem volt sok változtatásra szüksége a Q8-nak ahhoz, hogy továbbra is uralja az Audi kínálatát. A sportos szabadidő-terepjáró megújult kiadását hathengeres dízelmotorral és biturbó V8-as benzinessel is kipróbáltuk.
Ha valamivel jellemezni kellene napjainkat az autózás történelmében, akkor biztosan a kupéformájú szabadidő-terepjárók divatja lenne az. Nem az Audi találta fel a műfajt, de meglehetősen gyorsan alkalmazkodott hozzá, hiszen már a győri gyártású Q3-ból és az egy mérettel nagyobb Q5-ből is kínálnak lejtős hátú változatot Sportback néven. A kínálat csúcsán álló SUV-vel mégis egy egészen más receptet követtek.
Nem egyszerűen kupéformát rajzoltak a Q7-nek, hanem egy karakteres stílusú, önálló modellt alkottak, és a Q8 rövidesen megtalálta a közönségét a piacon. Csak rá kell nézni, hogy megmondd róla, ez az Audi nem kérdez, hanem maga alá csavarja az aszfaltot, de a tesztünk során kiderült, hogy nem kell faragatlan tuskónak lenni ahhoz, hogy ki tudd élvezni. Egy ilyen autó magabiztos belépőt jelent bárhová, a fedélzetén pedig az Audi tudásának legjavát élvezheted.
Nem egy újabb SUV-kupé
Örülök neki, hogy az Audinál végül nem a kupéforma mellett döntöttek, hiszen a Q8-at mintha egy tömbből faragták volna ki, és ezért sokkal dögösebb lett, mint a konkurensének tekinthető BMW X6 és Mercedes-Benz GLE Coupé. A képeken, de még mellette állva sem mondanád meg, hogy körülbelül akkora, mint egy Q7-es, hiszen a kilenc centivel rövidebb, három centivel szélesebb és néggyel alacsonyabb karosszéria sokkal jobb kiállású.
Csaknem öt méter hosszú és két méter széles, ezzel az Audi Q8 jelentős helyet követel magának a parkolóból. A kombis Q7-hez képest igazi sportos karakter, és nem is kellett sokat igazítani a formáján ahhoz, hogy a bemutatása után évekkel még mindig dögösnek lássuk. Más lett a hűtőmaszk formája és rácsozása, a lézeres mátrixfényszórók és a fénycsíkkal összekötött hátsó lámpák fénymintáját a menüből többféle közül választhatjuk ki.
Bőséges méretek
Újdonság a tesztautón látható aranybarna fényezés, és sokat elmond az Audi Q8 méreteiről, hogy még a 22 colos kerekek sem tűnnek túl nagynak rajta, pont jók. Mindezek után számíthatsz rá, hogy kényelmesen lehet terpeszkedni az autóban, akár az első, akár a hátsó üléseken ülsz, és a felsőkategóriához méltó megoldás, hogy hátul is oldalanként állítható a légkondicionáló, szervó húzza be az ajtókat, és motorosan lehet felhúzni még az ablakok árnyékolóját is.
Nem tartogat sok újdonságot a vezető környezete, ezt a műszerfalat már az előző A6-hoz is használta az Audi, de ami bevált, azon nem kell változtatni. Tetszett a 12,3 colos műszeregység logikus kezelése, és az, hogy a kormánykeréken nem érintőgombokat, hanem hagyományos kapcsolókat találni. 10,1 colos érintőképernyőjénél vannak már nagyobbak a piacon, de ezt bele lehetett simítani a műszerfalba, nem kellett táblagépként a tetejére állítani, ami sokaknak tetszhet.
Még a klíma kapcsolóit sem kellett ide zsúfolni, mert alatta egy külön 8,6 colos kijelzőt kaptak. A szellőzésen kívül ráadásul más funkciókat is lehet itt állítani, gyorsgombokat tehetünk ki rá a gyakran használt funkciókhoz, és még a billentyűzet is itt jelenik meg, ami legalább olyan praktikus megoldás, mint az, hogy a lapos tetejű váltókart csuklótámaszként is használhatjuk gépelés közben.
Prémiumautóhoz illő a kidolgozás, a fémek és bőrök tapintása, de még az illat is a fedélzeten.
Minél többet használtam, annál inkább megfogalmazódott bennem, hogy a Q8 családi autónak is tökéletes. Csomagtartója ugyan nem akkora, mint a Q7-esének, de így is hatalmas, 605 literes kapacitását aligha fogod kevésnek tartani. A raktér igényesen kárpitozott, vannak benne csomagrögzítési megoldások, és az elektromos mozgatású csomagtérajtón kívül a légrugóval gombnyomásra leengedhető hátsó rész is a pakolást könnyíti meg.
Bőven mért nyomaték
Rendesen odatette magát az Audi, ami a Q8 hajtáslánc-változatait illeti, mert a benzines és dízel mellett plug-in hibrid és kétféle sportmodell közül lehet választani. A tisztán elektromos hajtású Q8 e-tron azonban csak látszólag a család tagja, mert csak a modellfrissítésével kapta meg a Q8 nevet, de a népszerűsége nem ért fel a benzines és dízelmotoros testvérekéhez. A 640 lóerős RS Q8 performance-ig terjedő kínálatban így is van miből válogatni.
Sokat elmond a Q8 kategóriájáról, hogy a belépőmodellje háromliteres V6-os, itt nincs helye négy hengernek.
Az pedig már a magyar piacot jellemzi, hogy a legnépszerűbb, egyben leginkább hagyományos választásnak ígérkező dízelt kaptuk kipróbálni, ami még mindig az egyik legjobban illő motor ehhez az Audihoz. A változat neve 50 TDI quattro, ahol a szám nem a hengerűrtartalomra, hanem a teljesítményszintjére utal.
Más piacokon 231 lóerős dízellel is kapható, nálunk 286 lóerő jelenti a belépőt az Audi Q8 világába, és ne gondoljuk, hogy ez a teljesítmény kevés lenne egy ekkora monstrumhoz. Lehet, hogy menetkészen több mint 2,2 tonnát nyom, de a széles fordulatszám-tartományban elérhető 600 Nm nem hagy kétséget felőle, hogy van ereje megmozgatni ezt a tömeget.
A nyolcfokozatú automatával, ha kell, hat másodperc alatt rajtol százra, és 241 km/órával száguldhat.
Stabil útfekvését és páratlan komfortját a légrugós futómű adja meg, és széria a quattro összkerékhajtás is, amit finoman a hátsó kerekekre súlyoztak, hogy még jobban forduljon és tapadjon a Q8. A hátsókerék-kormányzás nemcsak a stabilitást fokozza, de a manőverezhetőségét is javítja az autónak, amivel magabiztosan uralhatjuk az utat. A megemelhető hasmagassággal még könnyű terepjárás is szóba jöhet, mi a Balaton-felvidék földútjait vettük be vele gond nélkül.
A hathengeres TDI-vel ennek az autónak a hosszú utazás az igazi terepe, és ekkor sem jelentett gondot a fogyasztás, amihez a széria 48 voltos mild hibrid rendszer is hozzátette a magáét. A fogyasztását simán 8-9 liter körül tartottuk, és a mild hibriddel nemcsak a motor újraindítása finomabb, de menet közben képes leállított dízelmotorral gurítani az autót. 75 literes tankja helyett 85 literest is lehet rendelni, amivel megoldható az 1000 kilométeres hatótáv.
Akinek nem elég a Q8 sem
Feszesebb tempóban autózva a dízellel csak azt kifogásolhattuk, hogy a gázpedál és az automata váltó reakciója lehetne élesebb, és erre jelentett megoldást a típus másik változata, amit kipróbáltunk. Az SQ8 nem a legizmosabb kivitel a kínálatban, de ennél aligha lehet szüksége többre bárkinek, hiszen az RS Q8-hoz hasonlóan ez is a négyliteres biturbó V8-ast kapja meg, hatszáz helyett 507 lóerővel, ami még mindig rengeteg.
Az RS Q8-cal ellentétben nem ordít róla messziről, hogy a Q8-asok közt is izmosabb,
ráadásul a krómozott helyett fekete hűtőmaszkját már a dízel is megkapta, ezért az SQ8-ast leginkább a piros féknyergekről és persze a négy kipufogóvégről lehet felismerni. Belül inkább csak stílusában sportosabb az integrált fejtámaszos ülése, a hangulatot a szénszálmintás és alcantara betétek, a piros cérnás varrások és a piros biztonsági övek adják meg.
Nyolc henger ereje
Startgombjára kellemesen bizserget a nyolc henger, és az SQ8-ban mindent megtalálunk, amit a dízel Q8-ból esetleg hiányoltunk volna, pedig ott sem volt sok hiányérzetünk. Szeretjük a hathengeres dízeleket, de azért egy V8-as motor kifinomult járása utolérhetetlen, mint ahogyan az SQ8-at is nehéz utolérni a forgalomban. Hihetetlen, hogy ez a monstrum négy másodperc alatt képes százra gyorsulni, és minden tempónál elképesztően jól veszi a lapot.
Méretét meghazudtolóan agilis a kanyarokban az SQ8, de szükség is van a légrugós futómű fáradhatatlan munkájára ahhoz, hogy úton tartsa a dízelnél is nehezebb rombolót. Jelentős tömege érezhetően feladja a leckét a fékeknek, de lássuk be, aki igazi élményautót keres, nem ezt az Audit választja. Az SQ8-ban sokkal inkább
a tökéletesre csiszolt technika, a bőséges erőtartalékok, és persze a sokoldalú használhatóság jelenti az igazi vonzerőt.
770 Nm nyomatékával és a 60 százalékát a hátsó kerekekre juttató quattro hajtásával élmény vezetni,
de nincs annyira kiélezve, mint az RS emblémás testvére, ezért mindennapi használatra is beválik az SQ8. A szelepes kipufogórendszere a hangját csak Dynamic módban ereszti ki, egyébként kulturált marad, és a hengerlekapcsolással a mindennapokban 11 liter körül tartható a fogyasztása, ami ebben a ligában egyáltalán nem számít soknak.
Persze városban nyugodtan számoljunk húsz literrel, az 507 lóerőt kihasználva pedig ennél is többel, amin már a mild hibrid rendszer sem képes segíteni, de lássuk be, hogy ez az Audi nem a spórolásról szól. Ezt már a 45 millió forintról induló, de az extrákkal 60 millió közelébe is könnyen felszökő ára is mutatja, és nem olcsó a dízel sem, amit 33 millió forinttól lehet hazagördíteni.
Persze ezen nem kell meglepődni, a Q8-cal mindenki tudni fogja rólad, hogy van pénzed zsetonra.
Összegzés
Lehet, hogy az elektromos autók határozottan törnek előre, de a megújult Q8 megmutatja, hogy egy erőteljes és kifinomult hathengeres dízelnek még ma is lehet létjogosultsága. A magabiztos stílusa mellé váratlan praktikum társul, amivel hosszú távú utazóautónak és mindennapi családi autónak is beválik. Akinek a dízel nem pálya, annak minden kívánságát valóra váltja az SQ8 a mesés V8-asával, és igazából mindegy is, melyiket választjuk, az Audi nehézbombázója magabiztosan szeli az utakat.
Ez is érdekelhet:
- lehengerlő a stílusa
- terpeszkedni lehet benne
- prémiumhangulat a fedélzeten
- nyomatéka mint egy mozdonynak
- lerobbanthatatlan az útról
- normális a fogyasztása
- brutálisan nehéz
- értelemszerűen drága