Poros, öreg és rengeteg pénzt kell elkölteni rá, hogy úgy működjön, mint fénykorában, de a Ford Escort RS Cosworthot megéri formába hozni.
1990-ben már senkit nem lepett meg, hogy keresztmotoros modellként jelent meg a Ford Escort, hiszen akkorra már ez a praktikusabb elrendezés terjedt el a kompaktok között. A Volkswagen Golftól a Toyota Corolláig tartó skálán mindből ott volt az elsőkerék-hajtású ötajtós, mely tökéletes volt akár egy család számára is. Ez azonban nem tartotta vissza a mérnököket attól, hogy a ralira kifejlesztett sportváltozatot, a Ford Escort RS Cosworthot alaposan átrendezzék.
Egyszerűen fogták a korábbi Sierra Cosworth padlólemezét és ehhez alakították az Escort elemeit. Illetve kizárólag a tetőpanel és az ajtók egyeznek meg a sima Escorttal, minden más kifejezetten az RS Cosworthhoz készült, hiszen itt a technika tényleg kifeszítette a lemezt. 1992-től három éven át készültek ezek az autók a Karmann műhelyében, ahol több mint 7100 darabot szereltek össze. Az Escort RS Cosworth már újként is igazi ritka finomság volt.
Azzal az ütőerővel, amit a Ford Escort RS Cosworthban van, nagyon könnyű kiröhögni egy Volkswagen Golf GTI-t.
Teljesen más szinten volt az Escort sportváltozata, mint bármelyik másik hot hatch, mert ezt egyenesen a versenypályára szánták, és korábban is bizonyított már. Eredetileg 2500 homologizációs darabot írt elő a FIA A csoportra vonatkozó szabályzata, amit 1993 első napjáig meg is épített a Ford. Minden, ami utána készült, már szinte ráadás. Elképesztően értékesek ezek az autók, melyek épp most érnek veteránkorba, ezért igazi kincsnek számít még egy ilyen évekig porosodó, berohadt fékes példány is. Különösen akkor, ha az órája csak 5792 kilométert mutat.
Sparco középjelzős kormánnyal és Recaro sportülésekkel igazi szerpentinre való hétvégi játékszernek tűnik az Escort RS Cosworth, melyet csak kedvesebbé tesznek a 90-es évek kiegészítői. A középkonzol mellett ágaskodó navigációs kijelző nagyon érdekes párost alkot a fehér számlapos kiegészítő műszerekkel.
240 km/órás végsebességével olyan ligában játszott, ahová az Audi S2 Coupénak, a BMW M3-asnak és a Porsche 968-asnak volt belépője.
2,0 literes, négyhengeres turbómotorja közel 230 lóerőt ad le 6250-es fordulaton és 304 Nm nyomatéka van 3500-nál. Mivel az RS Cosworth a Sierra alapjaira készült, ezért hosszában áll benne a motor, hozzá egy ötfokozatú Ferguson kézi váltó csatlakozik, valamint összkerékhajtás. Az 1,3 tonnás autó kevesebb mint 6 másodperc alatt gyorsul 100-ra. Óriási hátsó szárnya eredetileg három részből állt volna Frank Stephenson tervei alapján, végül egy visszafogottabb változat került gyártásba. Egy percig sem meghökkentő dísznek készült, a látványos spoiler 19,4 kg leszorítóerőt termel.
Nem készült sok Escort RS Cosworth, de még ebben a kis darabszámban is több limitált széria fért el. Ez az autó azonban nem ettől különleges, hanem attól lehet értékes, a felújítás után pedig egyenesen féltett gyűjtői példány, hogy egészen korai darab.
Ez is érdekelhet: