Rossz-e egy autó azért, mert a típusa, a karosszériaformája és a meghajtása is kiment a divatból? Nem feltétlenül.

Dízel kombi. Ideális konfiguráció azoknak, akik hosszabb távra is szoktak utazni családdal, csomagokkal. Ford Focus. Ideális autó azoknak, akik szeretnének egy jó kompakt autót. Ford Focus kombi dízelmotorral – nem cseng olyan mágikusan Magyarországon sem, mint egy dízel Passat kombi, de aki a két halmaz metszetét keresi, jól jár vele.

Látjuk az autópiaci trendeket, de még így is furcsa, hogy jövőre ezt a bekezdést múlt időbe kell majd tenni. A dízelmotorok és a kombik népszerűsége is csökken, meg úgy általában minden klasszikusnak mondható karosszériaformáé, ezért olyan nagy múltú típusok után, mint a Fiesta és a Mondeo, az 1998-tól létező Focust is kivégzi a Ford.

Kár érte – egy hét után ez a tömör véleményem. Egyre ritkábbak a crossovernél/szabadidő-autónál alacsonyabb tesztautók – a hiba nem az importőrök, hanem a vásárlók készülékében van –, és valahogy sosem érzem a magasabb üléspozíció és súlypont vagy a nagyobb tömeg fájó hiányát. A Focus ráadásul mindig a kategória élvezetesebben vezető tagjai közé tartozott, és ez még mindig igaz.

Pedig a jelenlegi és egyben utolsó, negyedik generáció már tényleg koros, 2018 óta van velünk. Az olyan rég volt, hogy akkoriban még hagyományos műszerek jelezték a sebességet, a fordulatszámot, a hűtőfolyadék-hőmérsékletet és az üzemanyagszintet a kormány mögött, a műszerfal középéről kicsit bután kiálló érintőképernyő pedig csak nyolccolos volt, és egyik sem számított cikinek. Mindkettőt modernizálták a 2021-es modellfrissítésnél – a műszerfal is monitor lett, az érintőképernyő pedig bő másfélszer akkora és jobb arányú, szélesebb-laposabb –, azóta viszont megint eltelt egy fél modellciklusnyi idő, a Focus nem tagadhatja le a korát.

Kérdés, ez biztosan hátrány-e. A kormánya még alapvetően kerek, csak kicsit lapított alul, jó a fogása és jól néz ki, ellentétben a Pumáéval, ami hatalmas, szorosabb a rokonsága a téglalappal, mint a körrel, és fájdalmasan csúnya. Rendes gombok vannak rajta, nem simogatósak, mint a Capriban, amiről persze tudjuk, hogy igazából nem is Ford, hanem Volkswagen, de ha a nevükre vették, akkor sajnos a kritikát is állniuk kell.

A klímavezérlés önálló panelje eltűnt 2021-ben, de a monitor alsó csíkját ennek szánták, mindig látható, sokkal könnyebben használható, és kevésbé vonja el a figyelmet, mint számos újabb megoldás. A hangerőt tekerővel állíthatjuk – nevetséges, hogy ezt ki kell emelni abban az évben, amikor a második magyar űrhajós keringett a Föld körül, még nevetségesebb viszont az autógyártók állandó törekvése, hogy egyszerű és jó dolgokat bonyolultabbakkal és rosszabbakkal helyettesítsenek.

A Focusban jó tartózkodni. Nem kényeztetnek prémium anyagok, de bántó olcsóságok sem zavarnak, a dögunalom-agyondizájnoltság tengelyen nagyjából az egészséges középértéket találták meg a tervezők, a funkció elsőbbséget kapott a formával szemben. Ha válaszhatunk, inkább átlagos méretű felnőtteket utaztassunk átlagnál több csomaggal, mint fordítva, mert a hátul elegendő, de nem kiemelkedő a tér, a csomagtartó viszont alaphelyzetben is 635 literes, síkokkal határolt, a padlója alatt rekeszek segítenek rendszerezni a kisebb holmikat, a lökhárító felső részének fényezését pedig kihajtható ponyvával védhetjük. Ha azt is leírom, hogy a hátsó ülések ledöntésével több mint 1,6 köbméteres, majdnem sík rakteret kapunk, a kérdést is fel kell tennem: miért szerettek ki az emberek a kombi karosszériából?

Biztosan nem azért, mert csúnyák, a Focus kombi legalábbis harmonikus forma, nem utólagos toldást kapott, hanem igényes vonalvezetést. A tesztautó a sportosságot kidomborító ST-Line X kivitel ST-Line stílus csomaggal – az igazi ST Focus azért kicsit komolyabb, Csepreghy kolléga 10/10-esre értékelte –, ennek köszönhetők a küszöbtoldatok, a fekete tetősín, a tetőspoiler, a dupla kipufogóvég, a piros féknyergek és az alapból 17-es könnyűfém felnik, belül pedig a piros varrások, az alumíniumpedálok és az ST-Line küszöbvédőlécek.

A fényszórók elöl-hátul LED-esek – 400 ezer forint feláért adaptív mátrixosak is lehetnek –, ezek tehát nem árulják el a Focus korát, az autó megjelenése még mindig kellemes. Sok éve látjuk már, ezért tudjuk, hogy nem új, árulkodó, hogy nem kötik össze elöl és/vagy hátul LED-csíkok a fényszórókat, nincsenek világíró márkajelzések, mivel azonban a Focus 2018-ban egyszerre kerülte el a szuperdivatos és a jellegtelen részleteket, ma is jó ránézni.

A Focus harmadik generációjánál az volt a különleges, hogy van teljesen elektromos változat belőle, a negyediknél pedig az, hogy létezik még belőle dízel. Létezik, sőt, a kínálat harmadát adja, mert a háromhengeres, benzines mild hibrid 125 és 155 lóerős változata mellett csak a másfél literes, négyhengeres, 115 lóerős EcoBlue dízel kapható. Előnyben vannak, akik szerint egy nyomatékos dízelhez automata váltó illik, mert kézi váltó nincs hozzá, csak a nyolcfokozatú, hagyományos automata.

Szerintem is illik, de a Focusban néha kicsit lassúnak érződik, kézzel beavatkozni pedig nincs esélyünk, mert se a kormányról, se az előválasztókarral nem lehet vissza- vagy felváltani, utóbbival már csak azért se, mert kar helyett tekerővel állíthatjuk be a fokozatot. A nyomatéknak köszönhetően azért mindig van kellő lendület, de hiába az ST-s külsőségek, ez nem egy sportos autó. Ha nem is azt keressük benne, akkor viszont értékelni fogjuk, hogy az utolsó Focus is adja a típusnévhez a kezdettől kapcsolódó vezetési élményt: a kormányzás közvetlen, a futómű remek, a mai autókhoz képest alacsonyan ülünk, és egy nem nagy teljesítményű autóban is jól érezzük magunkat.

Ha ezeket az értékeket megtartva egy új Focus-generáció felzárkózna a mai korhoz, elkerülve annak általános problémáit – a fontos funkciók menürendszerbe rejtését, az érintős gombokat, a fényes fekete műanyag túlzott használatát stb. –, a Focus egy egyre kevesebb tagot számláló kategóriában továbbra is vonzó autó lehetne. Mivel azonban ötödik generációs Focus nem készül, a tesztautóhoz hasonló példányok méltóképp búcsúztatják a típust, és egy rövid ideig még jó ajánlatot jelentenek azoknak, akik szeretnének egy új, tágas, jól vezethető, automata dízel kombit.

(Fotó: Csordás Gábor)

Ford Focus 1.5 EcoBlue kombi

  • Motor 1498 ccm négyhengeres turbódízelmotor
  • Teljesítmény; nyomaték 115 LE (85 kW); 250-300 Nm (a hivatalos forrásokban is eltérőek az adatok)
  • Végsebesség 188 km/óra
  • Gyorsulás (0–100 km/óra) 12,1 mp
  • Hossz/szélesség/magasság 4672/1848/1487 mm
  • Tengelytáv 2700 mm
  • Csomagtér 635 (szükségkerékkel)/1620 liter
  • Saját tömeg 1627 kg
  • Fogyasztás (gyári/teszt) 5,0–5,4/7,7 liter/100 km
  • Indulóár (Titanium, kedvezményes) 10 840 000 Ft
  • kellemes külsejű, kompakt kombi
  • családi autónak ideális
  • óriási a csomagtere
  • előny a már klasszikusnak számító műszerfal
  • korrekt anyagok a beltérben, jó ergonómia
  • nagyon jó vezetni
  • jó ajánlatnak számít a piacon
  • nem létezik hozzá manuális váltó
  • nem kapcsolható kézzel az automata váltó
  • nem extrán takarékos a dízelmotor
Player-méter
8
Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Így lehetsz te is részvényes az MBH Bankban!

Basszust a népnek! – Ezek a magyar partyhangszórók rendesen átrendezhetik a piacot

Többször is előfordult már, hogy hárman harcolnak a vb-címért az utolsó futamon

A Player kérdése: Elkezdted beszerezni a karácsonyi ajándékokat?
36% Naná, idén nem bízok semmit a véletlenre!
25% Fejben már igen, gyakorlatban még nem.
39% Van még idő, majd decemberben!
Advertisement
Hirdetés