
Fél évet töltöttünk a Honda e:Ny1-ben, egy olyan elektromos autóban, amely valahogy megbújik a radar alatt. Kár érte, mert a Honda a HR-V alapjain egy igazán érdekes elektromos SUV-t épített.
Szerethető, de nem tökéletes
Vállalom, nekem a Honda e:Ny1 még mindig bejön. Teslás fejjel mondom ezt, miközben tisztában vagyok azzal, hogy se a Teslám (Model 3), se a Honda nem tökéletes autó. Mégis, fél évnyi tapasztalat után markánsan nem változott meg a véleményem: ez egy tágas, jól használható elektromos autó, amely rövid távokra ideális, de hosszú utakra csak akkor, ha rengeteg türelemmel rendelkezünk.
Az előzmények
Az e:Ny1-et megelőzte a Honda e, amely az akkori piacon kúl, vagány elektromos autónak számított, ráadásul teljesen új elektromos platformra építették. Az ambiciózus eladási tervekből azonban nem lett semmi. Az e:Ny1 már más megközelítéssel születtetett: a HR-V alapjaira építettek egy elektromos modellt, hogy minimalizálják a fejlesztési költségeket. Ez a leegyszerűsített megközelítés az autó napi használatában is érződik: az e:Ny1 jól használható, praktikus elektromos autó, de nem rengeti meg a piacot.
Miért nem lett bestseller?
Az e:Ny1 sosem fenyegette az eladási toplistákat, sem Magyarországon, sem nemzetközi szinten. Azok viszont, akik megvették, ritkán csalódtak benne. Az autót jellemzően korábbi Honda-vásárlók választották, akik tisztában voltak azzal, hogy mit várhatnak: megfelelő árért cserébe egy megbízható elektromos autót kaptak, szűkös hatótávval. Jelenleg használtan 13 millió forinttól, Németországból 11-től lehet hozzájutni egy ilyen modellhez, ami még mindig vonzó alternatívát jelenthet.
Hatótávpara: valós probléma?
Nyári körülmények között az autó hatótávja rendben van: a 340 kilométeres hatótáv 17,2 kWh/100 km-es átlagfogyasztással elfogadható. A téli körülmények azonban komoly kihívást jelentenek, mivel az autó nem rendelkezik hőszivattyúval. A hideg időjárás drasztikusan megnöveli a fogyasztást, különösen, ha az autót nem töltőn tartjuk éjszaka. Télen reálisan 200-250 kilométeres hatótávval lehet számolni.

Töltési problémák
Az e:Ny1 töltése problémamentes, ha otthon 11 kW-os töltőn tartjuk, így minden reggel 100%-ra töltött, előfűtött, finom meleg Hondában kezdhetjük a napot. A villámtöltés sebessége viszont nem tartozik az autó erősségei közé, ami hosszabb utak tervezésekor frusztráló lehet. A tapasztalatok azt mutatják, hogy 10 és 80 százalék között 60 kW a maximális töltési teljesítmény, 80 százalék fölött pedig már annyira visszaesik, hogy a 100 százalék elérése még legalább egy óráig eltart. Még valami: ha DC töltőn akarjuk az autót tölteni, keressük a „K” jelzést, ellenkező esetben problémát okozhat a töltés.
Felhasználói tapasztalatok
Az egyik legemlékezetesebb visszajelzés egy angol tulajdonostól érkezett: hosszasan sorolta a hibákat (nyikorgó ülés, párásodás, téli hatótáv), majd azzal zárta, hogy az autót jó áron vette, végül is szerethetőnek találja, a felesége imádja, és igazából ő maga is élvezi vezetni.
Érdemes megvenni?
Az e:Ny1 nem egy forradalmi autó, de azoknak, akik reálisan mérik fel az elektromos autóktól elvárható teljesítményt, jó választás lehet. Használtan különösen értékálló, és a Honda hírnevét figyelembe véve hosszú távon is megbízható maradhat. Az e:Ny1 egy olyan autó, amit a piac talán nem értett meg, de azok, akik esélyt adtak neki, ritkán csalódtak. Az biztos, hogy a Honda egy szerethető elektromos SUV-t alkotott, még akkor is, ha ez eladási számokban nem mérhető.
(Fotók: Csordás Gábor)
Olvasd el a sorozat korábbi részeit is: