Sokan nem az elektromos autózástól idegenkednek, hanem egyszerűen nem kérnek a crossoverekből, pedig nem kell minden elektromos autónak magas építésűnek lennie. A Kiánál nekik találták ki az EV4-et, ami a menő dizájnt ötvözi a józansággal, tele lett praktikus megoldásokkal, és a műszaki tartalma is rendben van. Zsolnára, a Kia gyárába vittük el, hogy kiderüljön, hogyan teljesít hosszabb távon.
Lehet, hogy nem tudtál róla, de idén nyáron megszűnt a Kia Ceed gyártása. Hogyan lehetséges ez, mikor ez volt a koreai márka egyik sikermodellje? Mi sem tudjuk, de úgy tűnik, hogy a Kia is az elektromos autózásban látja a jövőt, mert éppen a Ceed méretében készítette el az EV4-et, amit mindjárt kétféle karosszériával dobnak piacra. Az egyik egy hagyományos ötajtós, a másikat Fastbacknek hívják, de valójában egy négyajtós szedán.
A Kia egyébként az elsők közt lépett az elektromos autók piacára 2012-ben a Soullal, és mire az elektromos Niro elkészült, már a kategória elismert és népszerű szereplőjének számított. 2022-ig kellett várni az első eleve elektromosnak tervezett autójukra, és a mai napig egyedinek számító EV6 be is zsebelte az európai év autója díjat. A Kia közben bemutatta a hatalmas EV9-et és a kicsi EV3-at, és most a kompakt autók kategóriáján volt a sor.
Menő futurizmus, és egy bátor forma
Ideje megszokni, hogy az elektromos autók korában úgy néznek majd ki a Kia modelljei, mint az EV4. Az áramvonalas orrán a hagyományos hűtőmaszk helyett már csak egy sávot találunk, a fényszórókat pedig függőlegesen rendezték, benne a pengeformájú menetfénnyel, amitől egy kicsit robotzsarus a kinézete. A hátsó fele is különleges, és minél többet nézzük, annál inkább el kell ismernünk, hogy ez a forma jól néz ki, egyedi és menő.
Persze mindezt az ötajtósra értjük, ami a meredek hátsójával az ötajtós kompaktok hagyományos receptje szerint készült.
Ott van viszont a másik karosszériaváltozat, amit a lejtős hátsó szélvédője miatt Fastbacknek hívnak, de a csomagtérnek csak a fedele nyílik fel, ezért valójában négyajtós. A nyújtott arányaival még nincs is gond, de a függőleges hátsó lámpák végképp megosztóvá teszik a dizájnt, ami mellett nem lehet elmenni szó nélkül.
Minden részletén van mit nézni, a szögletes burkolatú kerékjáratoktól a különleges felniken át a C oszlopnál a tetőt átfogó fekete pántig. A karosszériába simított kilincsek kétségkívül mutatósak, és áramvonalassá teszik az autót, de nem olyan jó megfogni őket. Ami viszont levett minket a lábunkról, az a gyárilag matt fényezés, ami selymes tapintásával csak a jóval drágább autók opciója szokott lenni, itt 600 ezret kell fizetni érte.
Két karosszériaváltozata a méretében is eltérő, hiszen míg az ötajtós EV4 a maga 4,43 méteres hosszával a nagyobb kompakt autók közé sorolható, addig a 4,73 méteres négyajtós EV4 már a középkategória határát súrolja. A tengelytávjuk egyformán 2,82 méter, ami elég nagynak számít ebben a kategóriában, ezt pedig az eleve elektromosnak szánt felépítés teszi lehetővé, és valójában a páratlanul tágas utastér alapja.
Letisztult, valójában praktikus is
Beülve megállapíthatjuk, hogy az EV4-ben tényleg rengeteg a hely. Nem is az első üléseken meglepő a térbőség, hanem hátul, ahol a sík padló és a relatíve magas tető miatt egyáltalán nem érezzük kompaktnak a teret. Lábtér van bőven, bár az alacsony ülőlap miatt magasabb utasok már felhúzott lábbal kénytelenek ülni, ami hosszabb távon nem kényelmes. Ötletes viszont, hogy az USB töltőket az első ülések támlájába rejtették, így nem a lábtérben kell keresni.
Bár első pillantásra futurisztikusnak tűnik a műszerfal, főleg az érdekes textúrájú műanyagfelületekkel, és a közös panelre került két 12,3 colos kijelzővel, de csak egy pár órát kell használnod az EV4-et ahhoz, hogy kiderüljön, ezt a berendezést nagyon is kitalálták.
A kormánykeréken és a középkonzolon és az ajtókon maradtak hagyományos gombok, és rengeteg a pakolóhely, a rekeszek ráadásul elég nagyok is.
Jobban megnézve feltűnhet, hogy a két képernyő közé került egy 5,3 colos panel is a klímaberendezésnek, kár, hogy a vezető felől a kormánykerék karimája kitakarja. A fedélzeti rendszer menüje logikus, a vezetési asszisztensek kapcsolásához be tudsz állítani gyorsgombokat, a töltés ideje közben pedig olyan alkalmazásokat nézhetsz, mint a YouTube, a Disney+ és a Netflix. Az ülések alatt 230 voltos konnektor van, ezt a Kiát powerbankként is használhatod.
Budapestről Szlovákia északi felére indultunk, ahol az ötajtós EV4 is készül – a Fastback ugyanakkor Koreából érkezik –, és a Kia elektromos autója teljesen megfelelő jármű volt erre a célra. 435 literes csomagtartójában elfértek a táskáink, bár ennél valamivel többet, 490 litert kínál a négyajtós változat, de azt a szűk csomagtérfedél miatt bajosabb pakolni. Az ötajtós azért is praktikusabb, mert a hátsó támlák ledöntésével 1415 literesre növelhető a raktér.
Mit tud a technika?
A 800 voltos rendszerre épülő EV6-tal és EV9-cel szemben az új EV4 elektromos rendszere 400 voltos, a technika nagyrészt megegyezik azzal, amit a nemrég bemutatott, valamivel kisebb crossoverhez, az EV3-hoz fejlesztettek ki. A kompakt EV4-nél is kétféle akkuméret közül lehet választani. A Standard Range akkuja 58,3 kilowattórás, amivel 425-440 kilométer a hatótáv, a Long Range kivitel 81,4 kilowattórás akkuja 584-625 kilométeres hatótávra elég.
A motor mindkét esetben 204 lóerős, ami jól hangzik, és 7,4 másodperces százra gyorsulást tesz lehetővé, a végsebesség pedig 170 km/óra, ami azt jelenti, hogy ez a Kia nem fog elfogyni az autópályán megengedett tempó felett sem. A 400 voltos rendszerrel a töltés nem annyira gyors, a kisebb akku 100, a nagyobb 130 kilowattot tud felvenni, de fél óra alatt ezzel is érzékelhető mennyiséget lehet beletölteni.
600 kilométer a volán mögött
Más bemutatókkal szemben ezúttal egészen sokat tudtuk vezetni a Kia újdonságát, hiszen az volt a cél, hogy a szlovákiai Zsolnára menjünk, vagyis visszatérjünk vele oda, ahol gyártották. Mehettünk volna Győr és Pozsony felé kerülővel, végig autópályán, de minek, amikor a szlovákiai bányavárosok felé sokkal szebb a táj, és kanyargósabbak az utak. Az út több mint négy óra, de számolj vele, hogy Besztercebányán érdemes lesz megállnod.
Százszázalékos töltöttséggel indultunk, és több mint háromszáz kilométer után 34 százalékkal értünk célba, amikor még 160 kilométeres hatótávot mutatott az autó.
Az átlagos fogyasztásunk 16,9 kilowattóra lett száz kilométerre, ez nem rekord,
de azt tekintve, hogy nem spóroltunk, tempósan haladtunk, teljesen rendben van. Az úti célunkon 11 kilowattal tudtunk tölteni, de jövőre jön a 22 kilowattos töltés opciója az EV4-hez is.
Utunk során az EV4 nemcsak takarékos volt, hanem kényelmes utazóautónak is bizonyult, amivel el lehet indulni hosszabb útra, ha már a hatótávja úgyis megengedi. Az első ülések kényelmesek, a dupla üvegezéssel csendes, a dinamikája hibátlan. Az alacsony súlypontja miatt élmény volt a kanyargós utakon vezetni, jó az útfekvése, és az állítható rekuperációval egyszerűen adagolható a lassítás.
Mit csináltunk Zsolnán?
Nem először jártunk a Kia szlovákiai gyárában, és most is feltűnt, mennyire gyönyörű helyen van a hegyek lábánál fekvő üzem. Az első Ceed óta sokféle Kiát gyártottak itt, jelenleg főleg a Sportage, meg még egy pár XCeed is készül, aminek a pályafutását meghosszabbították – és mostantól velük egy gyártósorról gördül ki az elektromos EV4 is. Az üzem nagyban termel, évi 350 ezer autóra képes, a kapacitással tehát nem lesz gond.
Mire ezeket a sorokat olvasod, már meg is rendelheted az új EV4-et, amiből a Standard Range változat 15 349 000 forintba kerül, a Long Range kivitelért 1,6 millióval többet kell fizetni, míg a Fastback változat jobb felszereltség mellett legalább 17,4 millióba kerül. Azért sem érdemes az alapfelszereltséget választani, mert abban a hőszivattyú és az ülésfűtés nincs benne, ami egy elektromos autóban elengedhetetlen.
Szerettük vezetni a Kia új elektromos autóját, és utazni is jó volt az EV4-ben. Fastback változatát nem nekünk találták ki, de szerintünk az ötajtósnak jól áll ez a modern stílus, mert nem öncélúan futurisztikus, hanem valójában egy praktikus, tágas, jól kitalált autó, tele érdekes megoldásokkal, ráadásul a vezethetősége, a fogyasztása és a hatótávja is rendben van. Lehet, hogy egészen eddig erre az elektromos autóra vártál?
Ez is érdekelhet:



























