A Ladánál kiizzadtak egy újabb modellt, de a kínálatban a Granta és a Vesta közé érkező, ismerős formájú és technikájú szedán, az Iskra gyártása még várat magára legalább egy évet, pedig már most idejétmúltnak tűnik.

Nincs könnyű helyzetben a Lada, hiszen az utolsó teljesen új modellje a 2015-ben bevezetett Vesta volt, aminek a bemutatója óta már kilenc év is eltelt. Az ezt követő években csak ráncfelvarrásokra futotta, előbb a Granta formáját igazították hozzá, majd 2022-ben a Vesta is megkapta a frissítését, de az ígért új modellek még várattak magukra.

Jelenleg így fest a Lada kínálata: a folyamatosan frissítgetett Granta és Vesta mellett ott az ősöreg Niva Legend, és a Chevrolet-től örökölt, szintén nem túl új Niva Travel
Időközben az orosz-ukrán háború kapcsán hozott szankciók nehezítették meg a Lada dolgát,

a beszállítók elvágása miatt a gyártás szünetelt, majd orosz alkatrészekkel, fapados felszereltséggel indult újra a termelés. A kompakt crossover XRay gyártása a túl sok Renault-alkatrésze miatt befejeződött, a kínai autóból épített X-Cross 5 gyártása el sem kezdődött.

Első pillantásra jól néz ki az X-Cross 5, de ez csak egy átemblmázott kínai autó lett volna, ráadásul a kínai fél nem járult hozzá az átnevezéshez, ezért a gyártása el sem kezdődött

Az elmúlt éveket egy új modell fejlesztésével töltötte a Lada, de a kínálatban a 4,26 méter hosszú Granta és a 4,41 méteres Vesta közé tervezett Iskra születése sem volt könnyű. Az akkor még partnernek számító Renault-tól származó CMF-B platformra kezdték a tervezést, ezzel

a Dacia Logan testvérmodellje lett volna, de a háború miatt a Lada egyszer csak kívül találta magát a Renault-Nissan szövetségen.
Mintha már láttuk volna: az új Iskra egy az egyben átveszi a Vesta dizájnelemeit, az X-alakú orrától a sajátosan domborított oldalsó elemekig

Az utóbbi időben a Renault-tól származó alkatrészek oroszra cserélésén dolgoztak, és mostanra sikerült elkészülni az Iskra gyártásra kész változatával, vagy legalábbis annak prototípusával. Sok részletet még nem árultak el róla, de egy kis szedánról van szó, később pedig kombit is készítenek belőle, annak a megemelt, szabadidős stílusú változata lesz az Iskra Cross.

A hátsó nézetből látszik igazán, hogy ez nem a Vesta, és az arányok azt is elárulják, hogy a Dacia Logan rokona lett volna, de az alkatrészeket az ismert okok miatt oroszra kellett cserélni benne
A műszaki tartalom nem lesz meglepetés, hiszen a francia platformra épített Iskrát a Lada saját motorjai hajtják.

Az 1,6 literes négyhengeres 8 szelepes változata 90 lóerőre képes, míg a 16 szelepes kivitel 106 lóerős, ehhez már hatfokozatú váltó jár, és automata is választható. A belső térről készült képek szerint a Renault-ból ismerős a kormánykerék és a műszerfal több eleme is.

Ha lesz, akkor ilyen lesz a kombi Iskra, aminek szabadidős Cross változatát is tervezik, ezzel a kilencvenes évekből eredeztethető Kalina Cross helyére léphet az új modell

Nem hoz sok újat a dizájn sem, a Vesta által megkezdett, immár tíz éve ismert stílust folytatja az Iskra, ezért már most idejétmúltnak tűnik. A bemutatója persze még nem jelenti azt, hogy gyártásba is kerül, ha minden jól megy, akkor is csak 2025-ben indulhat a termelése. Az új modell idővel a Granta helyére lép, és nem valószínű, hogy az orosz piacon kívül máshol is forgalomba kerül.

Ez is érdekelhet:

Megújult a Lada Vesta, de Európába már nem jut el

Mutatjuk, mi változott a Vesta ráncfelvarrásával.

Újra zúghat a Volga, de eddig sem volt könnyű dolga

A Volga visszatérése kapcsán megmutatjuk a márka utolsó kísérleteit a túlélésre.

A kocka Lada stílusát gondolta volna újra ez a kombi

Modernebb, mégis múltidéző formába csomagolták volna a régi technikát a Ladánál, a gyártása végül nem indult el.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

A cseh Rolls-Royce – Škoda Superb

Ilyen az, ha az Alpine izgalmas elektromos autót alkot

„A Red Bullnál most eléggé mérgező a környezet”

További cikkeink a témában