Gyönyörű forma, kényelmes utastér és erős motor is van a Nissan Tri-X-ben, de a japánok luxuskupéja végül maradt egyszeri tanulmányautó.

Harminc évvel ezelőtt egészen más jelentette a jövő autózását, mint most. A 2023-as Japan Mobility Show ilyen szempontból egészen meglepő volt, hiszen az elektromos szabadidő-autó tanulmányok helyett a főszerep a sportautóknak jutott. Ez azonban az üdítő kivétel, mert az ilyen autók folyamatosan tűnnek el. Veszélyeztetett fajnak számítanak az olyan örömautók, mint a szellős kabriók, a gyönyörű vonalú kupék és a vidám hot hatch-ek.

Igaz ez a Nissanra is, akik mindig egyszerre gyártottak megfizethető és bitang gyors autókat. Ez a széles skála azonban folyamatosan szűkül és mostanra az Almera és a Skyline helyett inkább a furcsa Juke és a szörnyű Ariya van. A 80-as és 90-es években azonban a Nissan egy sor olyan tanulmányautót mutatott be, amikből csak apró részletek valósultak meg, de tökéletesen bemutatják a korszakot. Ilyen a nyolchengeres, szokatlan ajtós Nissan Tri-X kupé koncepció is.

Lágy vonalak, elnyúló karosszéria és négy kényelmes fotel az utastérben.

Azok fogadták lelkesen ezt a tanulmányautót, akik a teljesítményt nem a versenypályán vagy a hegyi szerpentineken szerették volna elsősorban élvezni, hanem az utazás kényelme miatt. Ellentétben a Skyline és Skyline GT-R modellekkel a Tri-X igazi gran turismo, melyben a hathengeres turbómotor helyett egy finom szívó V8-as van a gépháztető alatt, a váltója pedig automata, hogy azzal se kelljen foglalkozni, csak élvezni az utazást.

Tökéletesen a helyén volt az 1991-es Tokiói Autószalonon ez a gömbölyded vonalú karosszéria, melyen nincs egyetlen él sem, csak lágyan hullámzanak a lemezek a Nissan Tri-X-en. Hűtőmaszkja szinte nincsen, csak a lökhárítóban van egy légbeömlő, a fényszórók pedig egészen vékonyak. Háromküllős felniken gurul és összeszűkülő hátulján vastag csík a lámpa, ez mostanában tér vissza a divatba.

Valódi luxuskupénak született, mely akár Japánon kívül is népszerű lehetett volna.

Ennek ellenére a jobbkormányos tanulmányautót még amerikai kiállításokra sem vitték el. Mint mindig, a japánok megint megtartották maguknak a legfinomabb falatokat. Pedig a 4,5 literes, hosszában beépített, 32 szelepes V8-as motor 320 lóereje már bőven elég ahhoz, hogy mindenhol büszkén suhanjon az 5 méteres kupé. A motor benzinnel és metanollal is üzemelhet.

Különlegessége a hatalmas oldalsó ajtó, mely nem a hagyományos módon nyílik, hanem egy csuklós zsanérral mozdul kifelé, aztán az autó orra irányába. Hasonlóan a Renault Avantime megoldásához, ezzel is helytakarékosan lehet szabaddá tenni a nyílást, hogy a hátul utazók is kényelmesen beszállhassanak, továbbá szűk helyeken is praktikus.

Csúcstechnológiával tömött és mennyei komfort hangolt a Nissan Tri-X utastere.

Bordó fényezéséhez bézs bőrkárpittal varrt belteret készítettek az autóba, mely klasszikusan elegáns kombináció. A fotelszerű ülésekben integrált biztonsági övek vannak, a műszerfal tetején pedig egy kijelző emelkedik ki, melyen a navigációs rendszeren túl a szórakoztató funkciók érhetőek el. Nagyjából pontosan úgy, mint a 2020-as évek autóiban, csak itt érintőképernyő helyett a könyöklő előtti hanyatt fordított egérrel lehet kezelni a rendszert.

Elképesztően izgalmas a Nissan Tri-X koncepció, mert egyszerre mutatja meg 1991-et és illeszkedne tökéletesen a mai autók közé is, hiszen stíluselemei és digitális élménye nagyon hasonló elven működik, továbbá a környezettudatosság is ott van az alternatív üzemanyaggal is használható motorral.

Ez is érdekelhet:

Így képzelte el a Nissan a jövő limuzinját 1987-ben

Digitalizáció, összkerék-kormányzás és V6-os motor.

Nem a forma rántotta mélybe az Autech Zagato Stelviót

Meghökkentő formája inkább volt a gond, hanem inkább a megdöbbentő ára. Az Autech Zagato Stelvio a Nissan Leopard olasz ruhája, amit ritkán hordott.

Gandini tervezte a Nissannak ezt a sportkupét a kilencvenes években

Harminc éve mutatta be a Nissan a környezettudatos sportautó prototípusát.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Shaquille O'Neal kupét építtetett magának ebből az autóból

Felnőttméretű játékautót alkotott a Toyota

Nem az a meglepő, ki vezeti az F1-es kereseti listát, hanem az összeg, amit kap

További cikkeink a témában
Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban
Hirdetés