Harmadik generációjára szó szerint alapjaiban változott meg a Peugeot kompakt crossovere, hiszen elsősorban elektromos autónak tervezték, de azért hibridet is kínálnak belőle. Látványos formáján és extravagáns részletein túl mindennapi elektromos autónak sem utolsó az új E-3008.
Lehet, hogy nem a Peugeot találta fel a crossoverek kategóriáját, az olyan szabadidő-terepjárókét, amelyeknek a vezethetősége, komfortja és praktikuma a személyautókéhoz mérhető, de az biztos, hogy a francia gyártó sokat tett a népszerűsítésükért. Az egyterűk helyére lépő 3008 első generációja még nem volt az igazi, bumfordi formáján kívül az egyetlen érdekessége a mai napig ritkaságnak számító dízelhibrid hajtás volt, de a második szériát már nagyon eltalálták.
2016-ban mutatták be a 3008 második generációját, ami az elődjénél sokkal jobban sikerült dizájnjával és sokoldalúbb kínálatával igazi telitalálat lett, a következő évben az európai év autója díjat is elnyerte, és az eltelt idő alatt pedig több mint 1,3 milliót adtak el belőle. Mostanra azonban eljött az ideje, hogy átadja a helyét az utódjának, és mindennél jobban mutatja az idők változását, hogy az új 3008-at már eleve elektromos autónak kezdték tervezni.
Feltűnésből jeles
Nem mondunk újat azzal, hogy a Peugeot modelljeit az extravagáns stílusú dizájnjukért lehet szeretni, és az új 3008 is elsősorban a látványos formájával kelti fel a figyelmet. Már az elődje is a kategória egyik legmutatósabb darabja volt, ezért a formatervezőknek magasabbra kellett tenni a mércét, és nagyon úgy tűnik, hogy sikerült nekik. A Peugeot-nál elég merészek voltak hozzá, hogy az alapoktól gondolják újra a sikermodellt.
Például megengedhettek maguknak egy bátrabb karosszériaformát, és bár a gyáriak tudatosan kerülik a kupéformájú megnevezést,
lejtős hátsó szélvédőjével egyértelműen a sportos stílusú crossoverek közé sorolható az új 3008.
Jobb kiállását mindezek mellett a megnyújtott arányai is adják, 4,54 méteres hosszával az új modell tíz centivel hosszabb, öttel szélesebb és kettővel magasabb lett az elődjénél.
Oroszlánfejes emblémáján kívül is megvan rajta minden, amitől első pillantásra Peugeot-nak ismered fel. Például ilyen részlet a már az elődjén is feltűnő, széle felé változó sűrűségű hűtőmaszk, amitől egyáltalán nem tűnik elektromos autónak, vagy a lökhárítóban folytatódó, oroszlánkarmolás formájú nappali menetfény. Szépek a hármas osztású hátsó lámpák is, de a legmenőbb részlet egyértelműen az izgalmas mintájú 19 colos keréktárcsa.
Otthonos hangulat
Csak magunkra kell csukni az ajtót, és rögtön megértjük, hogy a Peugeot-nál nem a levegőbe beszélnek, amikor prémiumautókhoz mérhető minőséget ígérnek. Gazdagon jutott a kanapékat idéző, puha tapintású kárpitból a műszerfalra és az ajtóbelsőre, de még a középkonzolra és a kartámaszra is, még otthonosabbá téve a teret. Menő a hangulatfény, és a legapróbb részletig igényes a kidolgozás, ami mindenképpen elismerést érdemel.
Már több mint egy évtizede i-Cockpit műszerfallal, azaz kicsi kormánykerékkel és fölötte nézhető műszerekkel készülnek a Peugeot-k, és a franciák minden egyes új modellel variálnak rajta valamit. Az új 3008-ban szó szerint nagyot álmodtak, és úgy állítottak hatalmas ívelt kijelzőt a műszerfalra, mint egy dizájnos tévét a nappaliba. Az alapmodellben két 10 colos kijelzőből áll, de
ebben a csúcsmodellben egyetlen 21 colos, nagyfelbontású képernyőre férnek fel az információk.
Mint a 308-ban és a 408-ban, úgy itt is megtaláljuk a középkonzolon a 9,7 colos kijelzőt, ahová összesen tíz funkció gyorsgombját tehetjük ki, hogy egy érintéssel elérjük azokat. Alá nemcsak vezeték nélküli telefontöltőt rejtettek, de néhány hagyományos kapcsolót is a legfontosabb funkcióknak. Csak a startgombot és az irányváltó karját tettük volna még az ülések közé, mert most a műszerfalon vannak, és egy kicsit nyújtózkodni kell értük.
Még praktikus is
Ahhoz képest, hogy az eleve elektromos autóknak szánt padlólemezre épült, ami ugyanakkor képes belsőégésű motoros hajtásláncok befogadására is, a 3008-nak nem kiemelkedően nagy a tengelytávja. Mentségére legyen mondva, a formája nem kíván nagyobbat, és igazából a térkínálata sem rossz, ha a kategória átlagához mérjük. Még a kupés formájú tetővonal sem sokat rontott az E-3008 használhatóságán.
Mivel a tető csak a hátsó utasok feje mögött kezd el lejteni, ezért minden irányban elegendő a tér, a hátsó utasoknak jutott saját légbeömlő, és az oldalablakokat sem olyan kicsire szabták, mint manapság szokás. Még a csomagtartó is méretes maradt, 520 literes, és három részre osztott támlákkal bővíthető, padlója alatt elfér a töltőkábel, amiből már csak Type 2-est adnak. Ha ez nem elég, akkor az új 5008 lesz neked való.
Ami a gépházban van
Az elektromos autóknak szánt padlólemezre épülő E-3008-ból háromféle változatot kínálnak, és egyiknek se kevesellhetjük a paramétereit. Az alapmodellt teszteltük, ebben az első kerekeket 210 lóerős elektromotor hajtja, a nettó 73 kilowattórás akkumulátorral 525 kilométer a hatótáv. 2025-ben jön a Long Range változat 230 lóerővel, 98 kilowattórás akkucsomaggal és 700 kilométeres hatótávval, valamint a kétmotoros, összkerékhajtású kivitel a kisebb akkuval, de 320 lóerővel.
Kényelmes mindennapok
Finoman indul, és már az első métereken kiderül, hogy a Peugeot elsősorban kényelmes autónak szánta az E-3008-at, ugyanakkor a kicsi kormánykerekével elég kezes is ahhoz, hogy ne legyen unalmas vezetni. Futóműve mégis inkább komfortos, mint feszes, még ezeken a GT felszereltséghez adott 19 colos kerekeken sem peresek a gyári szerelésben négyévszakos abroncsok, ezért sokkal jobban illik a hazai utakra, mint gondoltuk volna.
Míg a hasonlóan kupéformájú kategóriatársak, a Ford Capri vagy a Volkswagen ID.5 esetén a hátsókerék-meghajtásra szavaztak a mérnökök, addig a Peugeot 3008 alapmodellje elsőkerék-meghajtású, és 210 lóerős teljesítményét jól lőtték be ahhoz, hogy kellemesen dinamikus legyen, de ne érezzük feleslegesen erősnek.
345 Nm azonnal elérhető nyomatékával agilis, pedig csaknem 2,2 tonna, de ezt egyáltalán nem érezni rajta.
Gondosan szigetelt belső terével menet közben is csendes marad az E-3008, ami hosszabb utakra is kitűnőnek bizonyult.
Még a fogyasztása is jó, egy autópályás vidéki túránkon hajszálnyival 20 kilowattóra alatt maradt, míg országúton és városban 18 kilowattóra körül tartható az érték, amivel a valóságban is megvan a 400 kilométeres hatótáv. Akinek ez nem elég, közel kétmilliót kell majd hozzátennie a 700 kilométert ígérő nagyobb akkus változathoz.
400 voltos elektromos rendszerével a töltés is villámgyors tud lenni, egyenáramú töltőnél akár 160 kilowattal mehet, és míg a hőszivattyús rendszer és a 11 kilowattos, háromfázisú fedélzeti töltő széria, addig felárért 22 kilowattos AC töltés is elérhető. Az utóbbi csak 220 ezer forintos opció, és ekkor az akkumulátor ráadásul áramforrásként is használható, 3 kilowattal lehet róla tölteni az elektromos bringát, vagy működtetni a kávéfőzőt.
Mennyibe kerül?
Sejtheted, hogy mindezzel nem lesz a kategória legolcsóbbja, de azért rossznak sem mondható az E-3008 ára, ami Allure felszereltséggel 19 millió forint alól indul, és igazából ebben is minden benne van, ami a manapság elvárható. Persze a 20,8 milliótól kapható, sportos hangulatú GT a mátrixfényszórójával, 3D hatású hátsó lámpájával és ívelt kijelzőjével egy kicsit szebb, egy kicsit jobb, de a 360 fokos kamerarendszer és a panorámatető annál is opció.
Ha mindezek után nagyon bejön neked az új 3008, de még nem most szeretnél elektromos autóra váltani, a Peugeot-nak akkor is van két ajánlata. A 136 lóerős mild hibrid rendszerrel, automatizált váltóval 12 190 000 forinttól indul az ára, és ha keveselled az 1,2 literes, háromhengeres turbómotor teljesítményét, akkor 17 millióért közel kétszáz lóerős plug-in hibridet is kaphatsz, abba már 1,6 literes négyhengeres kerül.
Összegzés
Harmadik generációjára vált igazán jó autóvá a Peugeot 3008, ami most először lett tisztán elektromos hajtású, és nekünk igazából már nem is hiányzott belőle a benzinmotor. Fedélzetén kimondottan kellemes az élet, digitális megoldásokkal teli műszerfala néhány apróságtól eltekintve jól használható, és a menetkomfortja is elsőrangú. Mindebben a kifinomult elektromos hajtáslánc is szerepet játszik, ami éppen elég erős ahhoz, hogy lendületben tartson a mindennapokban, a nagy kapacitású akkumulátorával pedig a töltésre is ritkábban kell gondolni.
Ez is érdekelhet:
- Különleges a formája
- Otthonos a belső tere
- Jól használható és praktikus is
- Hatékony a hajtáslánca
- Kellemesen vezethető
- Megfelel a fogyasztása és a hatótávja
- Nagyon nehéz, bár ezt nem érezni rajta
- Furcsák a kormánykerék gombjai
- Nehezen elérhető az irányváltója
- Nincs hátsó ablaktörlője