Még a Renault sem számított arra, hogy ilyen átütő siker lesz a Mégane alapjaira felhúzott praktikus doboz, de a Scénic sikere megmutatta a többieknek, hogy a kompakt egyterűek remek családi autók.

Túl vagyunk már néhány divathullámon, mint a kisautók megjelenésén és fokozatos eltűnésén, a gyönyörű kupék és élvezetes kabriók ritkulásán, és már veszélyeztetett fajként tartják nyilván az egyterűeket is. Mielőtt még uralmuk alá hajtották volna a bolygót a különböző méretű szabadidő-autók, az egyterűek számítottak slágernek. Hogy melyik volt az első, arról megoszlanak a vélemények, de egészen biztos, hogy az 1984 júliusában bemutatott, TGV ihlette első Renault Espace a koraiak közül való.

Egyterűekből készült kicsi, közepes és nagy, Amerikában pedig nagyon nagy. Mert ahogy telt az idő, úgy lett egyre népszerűbb a praktikus családi autó. Aki kinőtte a végtelenül aranyos Twingót, de financiálisan nagyon távol esett tőle az egyébként igen drága Espace, nagyon örült neki, amikor megjelent a Mégane alapjait használó Scénic.

1990-ben kezdődött meg az X64-es kódú Mégane fejlesztése, amelynek végső formaterve előtt több utat is felvázoltak.

Egy évvel a projekt kezdete után négy vázlatból készült 1:1-es méretarányú modell, melyek között voltak merész éket mutató vázlatok és szelídebb, lekerekítettek. Végül Patrick Le Quément, a márka fő formatervezője a korszak meghatározó formanyelvét választotta, Michel Jardin műve a gömbölyded vonalaival tökéletesen illeszkedett a Mégane a Renault többi modellje közé. 1992 decemberében pedig már el is készültek az első prototípusok Rueilben.

Megjelenésében jóval modernebb autó lett az 1995-ben gyártásba kerülő Mégane, ami valójában a Renault 19-es átdolgozott műszaki alapjait használta. A nevét pedig egy 1988-as tanulmányautó után kapta, hogy az egyre erősödő japán konkurensekkel szemben sokkal európaibb hangzású legyen. Csak a következő generációra teljesedett ki, de már az első Mégane esetében is az egyik fő szempont volt a biztonság, amiben a hármas Golf, az F Astra és az Escort fölé licitált a megerősített vázzal és az övfeszítőkkel, valamint 1996-tól alapfelszereltség volt a vezető- és utasoldali légzsák.

Hagyományos ötajtós, kupénak nevezett háromajtós, szedán, kombi és kabrió formában is elérhető volt a Renault Mégane, de kellett még az egyterű.

1991-ben tartották a Scénic tanulmányautó premierjét, mely tényleg olyan, mint valami utópisztikus vízió azon a vonalon, ahogyan ma az önvezető élettereket elképzelik a dizájnerek. Anne Asensio a nappali hangulatú belteret egy kerekekre állított gömbakváriumba csomagolta, a név pedig a Safety Concept Embodied in a New Innovative Car rövidítése lett.

Sokat szelídült a tanulmányautó, mire gyártásba került, ezért a Mégane Scénic úgy néz ki, mintha biciklipumpával belefújtak volna egy ötajtós Mégane-ba. A lapos fényszórók közötti hűtőrácsot a Renault logóját viselő madárcsőr takarja, ahogyan a Lagunán is, a magasra húzott tetővonal alatt pedig nagy üvegfelületek teszik tágasabb érzetűvé és világossá az utasteret. A forgatható üléseket ugyan nem mentették át a koncepcióból, de az öt különálló ülést megtartották, a hátsókat pedig akár egymástól eltolva is lehet rögzíteni a síneken, így a nagyobb gyerekek könyöke sem ér össze.

Arra számítottak a Renault-nál, hogy a kompakt családi autó rétegmodell lesz, végül hatalmas siker lett.

Napi 450 autós gyártási mennyiséggel számoltak, végül 2500 darab a Mégane Scénic készült naponta a franciaországi Douai-ban található összeszerelő üzemben. A 4,2 métert alulról karcoló, 2,6 méteres tengelytávú kompakt egyterű csomagtartója 410 literes, és a két szinten rögzíthető kalaptartó miatt a cuccok rendszerezése is megoldható. Az első ülések hátlapjáról kis asztalkák hajthatóak ki, az alattuk lévő zsebekbe is elfér pár játék, de ezen kívül is bőven vannak tárolóhelyek a Scénicben. Elsöprő sikerrel (405 pont) nyerte meg az 1997-es Év Autója címet a praktikus családi autó, amihez hozzá sem tudott szólni a Ford Ka (293 pont) és a Volkswagen Passat (248 pont).

Nagyra nyitotta a Scénic fényszóróját az 1999-es modellfrissítés, alaposan megváltozott a kompakt egyterű arca. Akkor kerültek bele az erősebb, dupla vezérműtengelyes, tizenhat szelepes motorok is. Megjelenése modernebb lett, de számomra a Scénic fekete lökhárítókkal, dísztárcsával és az eredeti arcával az igazi.

Mostanra a Mégane Scénic név elől lekopott a Mégane, de még az ékezeteket is elhagyta a Renault.

Végtelenül egyszerű a magyarázat, hiszen a Scenic mostanra önálló modell lett, a világ különböző tájain asztalon heverő klaviatúrák és keresőmotorok pedig fogyaszthatóbbnak találják a kevésbé franciás írásmódot. Az egyterűek vesztét pedig mintha már évtizedekkel ezelőtt megérezték volna, mert már az első Mégane Scénicből is készült körbeműanyagozott, emelt változat, a hátsó tengelyen is hajtott kerekekkel, és elképesztően vagány stílussal. Ez lett a 2000-ben piacra dobott RX4.

Alaposan átdolgozták a Scénicet, hogy alápakolhassák az oszták Steyr Daimler Puch viszkós, többtárcsás központi differenciálművét és az ehhez illeszkedő új hátsó futóművet. Mivel ez a rendszer felemésztette a pótkerék helyét, így az terepjárós stílusban oldalra nyíló hátsó ajtón kapott helyet. A Renault-nál úgy gondolták, hogy a súlycsökkentés jegyében műanyagból készítik el a csomagtérajtót, amely a pótkerék tömege miatt hajlamos volt megrepedni. Akármennyire is kalandra késznek tűnt az RX4, a megbízhatatlan hajtás miatt még az elektromos napfénytető, a bőrülések, a klíma és CD-lejátszó sem tudta fellendíteni iránta az érdeklődést.

Nem számítottak rá, de a Scénic rávilágított egy új irányra, amit aztán többen is követtek.

Hamarosan mindenki megvillantotta a saját kompakt méretű egyterűjét, amit kifejezetten arra terveztek, hogy családokat szolgáljon ki. A Focus alapjaira elkészült a C-Max, a Xsarából kinőtt a Picasso, de még a Mercedes is beszállt a B-osztállyal, a BMW pedig sokkal később a 2-es Active Tourerrel.

Ez is érdekelhet:

Életmentő szentségtörés volt a 996-os Porsche 911

Majdnem mindent felrúgott a 996-os, ami a Porsche 911-est legendássá tette, de a vállalat megmentése volt a cél.

30 éve jelent meg az első Mercedes C-osztály

Újabb modern autó ért veteránkorba: az első Mercedes C-osztály.

Praktikus csodabogár – a Fiat Multipla-sztori

Lehetett szeretni vagy nem szeretni, de aki használta, imádja. Gondoltad volna, hogy már 25 éves?

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Így lehetsz te is részvényes az MBH Bankban!

Basszust a népnek! – Ezek a magyar partyhangszórók rendesen átrendezhetik a piacot

Még mindig hidegrázós Hamilton és Verstappen utolsó köre arról a bizonyos Abu-dzabi Nagydíjról

A Player kérdése: Elkezdted beszerezni a karácsonyi ajándékokat?
36% Naná, idén nem bízok semmit a véletlenre!
25% Fejben már igen, gyakorlatban még nem.
39% Van még idő, majd decemberben!
Advertisement
Hirdetés