Igazi címlapsztár volt a kilencvenes években az Audi Cabriolet, melynek nem a műszaki megoldásai nyűgözték le ennyire a világot, hanem Diana hercegnő tette népszerűvé. Az 80-as kabrióváltozata évtizedek után az első nyitható vászontetős autó volt az Audinál.

1986 szeptemberében mutatták be az Audi 80-as harmadik generációját, melynek utódai az A4-es típusjelzést vették fel, mostanra pedig az ötajtós A5-ös lett az egyenes ági leszármazottja. A nyolcvanas évek közepén megjelent 80-as már szakított a Volkswagen Passattal közös alapokon és a szögletes formatervet is gömbölyded váltotta. Már első pillantásra is modernebb autónak néz ki, mint a korszakban stimmelő E30-as 3-as BMW vagy a kizárólag szedánként elérhető W201-es Mercedes.

Ebben az időszakban kezdett el az Audi igazán nagy lépésekkel felzárkózni a BMW és a Mercedes mellé, ehhez pedig remek ütőkártya volt az aerodinamikus 80-as, melyből szedánt, ötajtóst és praktikus kombit (Avant) is gyártottak. Két évvel a hagyományos 80-asok után megjelent a háromajtós Audi Coupé. A Coupé eladásai azonban nem a tervek szerint alakultak, ezért a V8 quattro DTM-es változatáért is felelős Konrad Schmidt Motorsport GmbH-val együtt elkészült a 220 lóerős, összkerekes S2 Coupé, a csodálatos hangú 2,2 literes, 20 szelepes, soros, öthengeres turbómotorral.

1991 májusában megjelent az Audi Cabriolet, mely a vállalat első nyitható vászontetős autója az ötvenes évek végén bemutatott 3 hengeres, kétütemű motorral szerelt Auto Union 1000 Sp óta. Kezdetben az ingolstadti gyárban készültek, 1997-től három éven át pedig a Karmann üzemében szerelték össze a kabrió Audikat.

Kabriót fejleszteni drága mulatság, de akik egyszer rákapnak az ízére, azok hűségesek lesznek hozzá, ez pedig nagyon jól jött a feltörekvő Audinak.

Elsőként az 1989-es frankfurti IAA-n (Internationale Automobil Ausstellung) villantotta meg az Audi a négyüléses kabrióját egy szériagyártáshoz nagyon közel álló koncepcióval, a Cabriolet Studie két évvel később szinte változatlan formában került sorozatgyártásba. Kezdetben még kézi mozgatású tetőszerkezettel kínálták a 80-as kabrió verzióját, aztán az amerikai piaci bevezetéssel együtt elérhető lett hozzá az elektromosan nyíló és csukódó vászontető. Még hardtopot (felszerelhető keménytetőt) is lehetett hozzá kapni, ha valaki mind a négy évszakban gondtalanul élvezné az autót.

Pontosan tudták az Audinál, hogy az igazán jó kabrióhoz nem elég simán csak levágni a Coupé tetejét, ezért a Cabriolet fejlesztése hatalmas pénzeket emésztett fel. A fix tető hiányát merevítésekkel pótolták, ezért aztán már nem maradt hely az összkerékhajtásnak sem, az Audi Cabriolet kizárólag elsőkerék-hajtással készült.

Csodálatosak az Audi Cabriolet egyszerűségében is nagyszerű vonalai, melyek olyan könnyeddé és elegánssá teszik. Gyönyörű az ezüstösen csillogó szélvédőkeret és a kabint ölelő króm díszítés. A hosszú első túlnyúlás még azt is megmutatja, hogy az Audikban hagyományosan az első tengely előtt van a motor, így ebben is rögtön ott van a hűtőmaszk mögött a bő 130 lóerős, 2,3 literes, öthengeres benzinmotor.

Diana hercegnő kabriója

Minden idők leghíresebb kabrió Audija egyértelműen az a zöld 2.3E, melyet Diana hercegnő használt. A királyi család többi tagjával ellentétben Diana hamar maga mögött hagyta a brit márkákat és gyakran mutatkozott az Audi Cabriolet-vel vagy a Mercedes SL-lel. Számtalan fotón bukkant fel az L449 TRP rendszámú autó, melynek hátsó ülésén ott ül Vilmos és Harry herceg.

Később aztán négy- és hathengeres motorokkal bővült a választék. A belépőnek számító 1,8-as 125 lóerővel és 173 Nm nyomatékkal, valamivel 11 másodperc feletti százas sprintidővel élvezhető autó. 90 lovas 1,9 literes turbódízellel takarékos utazóautó az Audi Cabriolet. Ahhoz azonban semmi nem fogható, amikor az öthengeres jellegzetes hangja nyomja el a hajat borzoló menetszelet. A csúcsot a 174 lóerős és 250 Nm nyomatékú 2,8 literes, V6-os jelenti.

Kilenc év után az Audi Cabriolet gyártása 2000-ben ért véget. Sokat vártak az amerikai piactól, ahol végül csak 5445 darab kelt el, a teljes darabszám pedig átlépte a 71 ezret. Utódja két évvel később az A4 Cabriolet lett, melynek helyébe aztán az A5-ös kabrió változata lépett.

Ez is érdekelhet:

25 éves a sportkombik ásza – Audi RS 4 Avant

Pokoli gyors a versenypályán és gondtalanul praktikus a mindennapokban.

Az autó, ami megmentette a Renault-t

Ez a modern, biztonságos, megbízható és legfőképpen sikeres Renault 19-es története.

Több mint amerikai – Chrysler 300C

Tipikus amerikainak tűnik, de ebben benne van a németek keze is, aztán jött az olasz csavar.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

A futás nem csak a rekortánpályán kezdődik! – Íme az NN Ultrabalaton két magyar ultrafutójának edzéstippjei

A Red Bull megnevezte, melyik pilótát volt a legnagyobb hiba szerződtetni

Verstappen büntetése is kellett ahhoz, hogy új pilóta ugorjon a világbajnoki tabella élére

További cikkeink a témában
Minden héten jobbat akar csinálni – Interjú Sváby Andrással
Hirdetés