Ikonikus autók és hírességek táncoltak a Zell am Seeben rendezett Ice Race hóval és jéggel borított pályáján. Az égen a P51-es Mustang húzott el, a földön pedig autók után kötött síelők élvezték a sebességet.

Ahogy Hannibal mondta szájában a szivarral az A-Csapat című sorozatban: „Imádom, amikor egy terv összejön.” Valahogy én is hasonlóan éreztem magam, amikor végre elkezdtek összeállni a dolgok a 2025-ös F.A.T. Ice Race-re. Elsőként lefixáltam, hogy idén egy fekete Audi RS 6 Avant Performance legyen az útitársam, majd megérkezett a hivatalos visszaigazoló e-mail, hogy elfogadták az akkreditációs kérelmem az eseményre. Mivel komoly szűrés van a résztvevő médiumok és fotósok között, ezért különösen örültem a levélnek.

Kényelmesen és a távolsághoz képest gyorsan megvolt az ausztriai Zell am Seeig tartó út.

Hiszen az RS 6 nagyon kellemes utazóautó. Ami különösen megfogott benne, hogy mennyire kulturált is tud lenni, ha az ember nem akarja hergelni a biturbó V8-ast. A hosszú autópályás szakaszokon kifejezetten könnyű volt megfeledkezni róla, hogy egy RS modellben ülök. Természetesen később az Alpokban már magabiztosan mozgott, és minden kanyarban széles mosollyal az arcomon konstatáltam, hogy igen, ez egy vérbeli RS az Auditól.

Természetesen ne legyenek tévképzeteink, az RS 6 Avant egy nagy és relatíve nehéz autó, de gyönyörűen tudja palástolni a méreteit és a súlyát. Ugyan a fizikát nem lehet meghazudtolni, de az Audi mérnökei nagyon közel járnak hozzá. Mivel hamarosan kifut, már most tudom, hogy nagyon fog hiányozni a modellpalettáról ez a kombi szörnyeteg. Imádom a kiszélesített kerékjáratokat, a karakteres éleket, a hosszú tetővonalát. Próbáltam ugyan tisztán tartani, hogy legalább a fotókon jól mutasson, de a saját elveimmel szakítva el kellett fogadjam, hogy ez télen egy fekete autóval lehetetlen küldetés. Végül nem is bántam, hisz kifejezzen jól állt neki az út pora is. Összességében ebben a csomagolásban tökéletesen el tudnám magam képzelni benne, ahogy reggel a gyerekeket a hosszabbik úton viszem óvodába vele.

Természetesen az RS 6-os Audi vezetése mellett már alig vártam, hogy lássam, mit tartogat számomra a rendezvény, illetve a nulladik nap, ami eddig mindig meglepetésekben gazdag volt. Azt gondoltam, hogy a tavalyi Porsche 959-es találkozást nem lesz könnyű túlszárnyalni, és talán nem is lehet, de azért idén se volt ingerszegény az Ice Race-en kívül eső, régi és új barátokkal való találkozó.

Történt ugyanis, hogy a pénteki utamon egy régi fotós ismerősbe futottam, így rögtön egy improvizált fotózáson találtam magam. Az már közben derült ki, hogy a sílécekkel felszerelt Porsche 911 Turbo tulajdonosa Marc Lichte. Ő az Audi egyik vezető mérnöke, történetesen ő felelős az e-tron GT és RS 6 (amivel érkeztem, mutat is rá bemutatkozás közben) formatervének kialakításában. A fotózás alatt elmondta, hogy az ő irányítása alatt tervezett modellek közül az pont az RS 6 Avantra (érthető okokból), az e-tron GT-re és az hetes Golfra a legbüszkébb.

Minden azzal kezdődött, hogy 1952-ben egy marék síelő motorbicikli után kötötte magát a befagyott tó jegén.

Ezt a mutatványt norvégul skijoringnek hívjak, mely annyit tesz: sívezetés. A versenyt az egy évvel korábban meghalt Ferdinand Porsche emlékére tartották, így egyúttal ez jelenti a kezdetét az évekig tartó porschés hagyománynak az osztrák Alpokban. Ez a tradíció egészen az ötvenes évek elejétől 1974-ig tartott, majd egy hosszú szünet után 2019-ben Ferdinand egyik leszármazottja, Ferdi Porsche és csapata rendezésében újra feltámadt.

Sajnos az elmúlt három évben, amióta én elhatároztam, hogy kilátogatok, mintha átok ült volna a rendezvényen. 2023-ban teljesen elmaradt, a következő évben pedig megrendezték ugyan, de a hagyományos skjoring teljesen elmaradt, mert a hó gyorsan olvadt a versenyzők alatt (bár a raliautók így is komoly látványossággal szolgáltak). Most, 2025-ben azonban minden összeállt. Maradt némi hó, de ami a legfontosabb, hogy a téli hideg tökéletes kondíciókat biztosított a jeges pályán.

Ez az esemény a Porschénak és az évtizedes hagyományoknak köszönhetően mindig elképesztő gépparkot vonultat fel.

Most az elmúlt évek legváltozatosabb és legizgalmasabb táncát láthattam Zell am Seeben. Kezdve az elektromos vonalat képviselő Polestar komoly jelenlétével, de sokkal érdekesebb volt a parkolóban álló Mercedes-AMG Project One. A jégen különösen szívmelengető látvány volt látni a GP Elite A csoportos és az 1998-as WRC Subaru Imprezáit, a Ruhele Motors Ford GT40-esét vagy épp Michael Gross eredeti Baja Bogarát. Sok autó nemcsak jól mutatott a jégen, de igen szépen terelgették őket versenyzőik, mint például a Maturo restromod Lancia Deltáját vagy a jégtaxiként beállított Porsche Taycanokat.

Ami kifejezetten tetszik ebben az osztrák Ice Race-ben, hogy a jegyünk típusától függetlenül teljesen véletlenszerűen kötődnek barátságok és alakulnak remek beszélgetések. Egyébként – ahogy az ilyen kaliberű rendezvényen lenni szokott – nem szűkölködtünk benzinvérű celebekben sem. Kilátogatott például Andreas Preuninger (Mr. GT3), a B csoport legendás pilótája, Walter Röhrl, az erős Porschék atyja, Alois Ruf, vagy Jeff Zwart, a Luftgekhült és számos autóipari reklám rendezője is.

A számos gyönyörű autó mellé érkezett meg az ebéd utáni Flying Bull bemutató, ahol egy tökéletesen restaurált P51 Mustangban gyönyörködhetett a közönség. Végre élőben láthattam, milyen a skjöring, tehát az autók után kötött síelők. Egészen elképesztő ez mind a síelők, mind a sofőrök képességét tekintve, hogy utóbbiak úgy vezették az autókat a jégen, mintha elfeledkeztek volna arról, hogy valakit húznak maguk után. Ezen a ponton meg is kérnék minden kedves olvasót, hogy otthon ezt ne próbálják meg.

Az esemény levezetője gyanánt vasárnap (azaz másnap) még indulás előtt egy kicsit csavarogtam a környéken. Nem volt nehéz festői környezetet találni, ahol méltó módon mutathattam meg a quattrót, vagyis az Audi RS 6 Avantot. A hazafele úton pedig már a következő évi rendezvényen merengtem, hogy vajon lehet-e ezt még fokozni.

(Fotó: Mosoni Péter)

Ez is érdekelhet:

Képes riport a pazar Concorso d'Eleganzáról

Milliárdos autócsodák az olasz luxusszálloda kertjében.

Csodálatos veteránok pózoltak a Balaton partján

Ilyen volt a 2024-es Concours d'Elegance a különleges autókkal tömött balatonfüredi Tagore sétányon.

Klasszikus és új Maseratik kísérték a legszebb veterán autókat

Mutatjuk a díjnyertes veterán autókat és a Maserati klasszikusait az idei Festetics Concours d’Elegance-ról.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

„Ez a futás nemcsak a testünknek, a lelkünknek is jót tesz!” – Dupla körös futásokkal és kibővült charity programmal jön az NN Ultrabalaton

A Red Bull kimondta: Verstappennek esélye sincs győzni az Ausztrál Nagydíjon

„Verstappennek esélye sincs a világbajnoki címre 2025-ben”

További cikkeink a témában
„Ez a futás nemcsak a testünknek, a lelkünknek is jót tesz!” – Dupla körös futásokkal és kibővült charity programmal jön az NN Ultrabalaton
Hirdetés