Gombos Zoltánnal, a BMW Group Magyarország ügyvezetőjével beszélgettünk a BMW jövőjéről. Tényleg minden elektromos lesz? Eltűnnek a dízelek? Van értelme a plug-in hibridnek? Milyen lesz egy BMW 2025-ben? Kiderül az interjúból.

Az elektromos hajtás most a stratégiai irány a BMW-nél vagy a power of choice?

A power of choice, a választás szabadsága egy néhány évvel ezelőtti megközelítése a BMW-nek. Mindig is kínáltunk modelljeinkből benzines, dízel vagy később plug-in hibrid változatot. Most az elektrifikáció a legfontosabb üzenet, ez az egyértelmű stratégiai irány. 2013-ban az i3 úttörő volt az elektromos hajtásban, ezt a pozíciót szeretnénk fenntartani a jövőben is. Sokkal inkább egy technológiai nyitottságban gondolkodunk, mellyel további alternatívát tudunk adni az eddigi meglévők mellé.

És emellett a plug-in hibrid háttérbe szorul, vagy keressük a helyét a mostani piacon?

Amikor megjelentek az első plug-in hibridek Magyarországon, akkor volt egy erős felfutásuk, aztán, ahogy a plug-in hibriddel párhuzamosan elkezdtük a modellpalettánkba az elektromos hajtásokat bevezetni, a plug-in hibrid egy kicsit visszaszorult. Most viszont azt látjuk az elmúlt egy-másfél évben, hogy egy új trend kezdett kialakulni, ismét növekednek a számok. Valószínűleg azért, mert tovább fejlődött a technológia, jobban használhatók akár teljesen elektromos üzemmódban a plug-in hibridek. Saját példát is tudok mondani, az X5 xDrive50e elektromos hatótávolsága már 100 kilométer fölött van, tehát napi munkába járásra teljesen elektromos autóként tudom használni.

Én egy másik trendet is észrevettem egyébként a plug-in hibrideknél, az erősebb sportverzióknál is használják extra teljesítménynövelőként.

Igen, egyértelműen, hiszen az elektromos motornak a hatásfoka, illetve a nullától rendelkezésre álló óriási nyomatéka kiegészíthet egy belsőégésű motort, és egyfajta boostot adhat ezeknek a hagyományos motoroknak. De egyébként a plug-in hibrid rendszereket annyira széleskörűen használja már a BMW, hogy például a legújabb M-es sportmodellünk, az XM csak plug-in hibrid hajtással érhető el.

És mi lesz 10 év múlva? Van még jövője a dízelnek, plug-in hibridnek?

Mi úgy látjuk, hogy igen, egyértelműen van jövője. Stratégiai irány az elektromos hajtás népszerűsítése, ahol konkrét terveink is vannak. 2030-ra szeretnénk elérni, hogy az értékesített autók legalább 50%-a teljesen elektromos hajtással rendelkezzen. Nyilván ennek megvan a felfutása, 2024-re minden ötödik, 2025-re minden negyedik, 2026-ra minden harmadik eladott autó elektromos lesz – itt a teljes BMW csoportról beszélek, a MINI-t és a Rolls-Royce-t is beleértve –, így végül elérjük ezt a 2030-as 50 százalékos célt.

De mellette a BMW fenntartja a belsőégésű motorok fejlesztését is, legyen az benzines vagy dízel.

Illetve van ezen kívül még egy negyedik típusú hajtás is, az pedig a hidrogénhajtás. Nagyon régóta dolgozunk a hidrogén-hajtású üzemanyagcella-technológia fejlesztésén, folyamatosan fejlesztve és próbálgatva azt. Most jutottunk el arra a szintre, hogy egy több mint 90 darabos X5-ös flottát, iX5 Hydrogen néven forgalomba is helyeztek. Nyilvánvalóan nem kereskedelmi forgalomba, hanem csak tesztüzemmel, de most ez a flotta járja Európát.

Kicsit több, mint egy éve irányítod ügyvezetőként a magyarországi BMW képviseletet. Mennyire igényel más stratégiát, mint ami érkezik Münchenből vagy Ausztriából elvárásként?

Alapvetően az európai stratégiát követjük, de a szabályozó környezet, a gazdasági helyzet befolyásolja a mi stratégiánkat. Mindig vannak egyéni kezdeményezések, amelyek sokkal inkább lefedik a helyi igényeket. A magyar ügyfeleknek vonzó lehet egy kedvező THM-re épített kampány, vagy például az elektromos autók értékesítését segítő támogatás. Egyelőre örülünk annak, hogy vannak zöld rendszámos autók, amik cégautóadóban vagy parkolási kedvezményben részesülnek, ami nem utolsó sorban az elektromobilitás térnyerésében is szerepet játszik.

Egyébként az európai országokhoz hasonlóan 13-14 százalék körüli az aránya az elektromos hajtású autóknak a BMW értékesítésében, a szeptember végi számok alapján az iX és az iX3 a legnépszerűbb modellünk. Szeptember végéig 3938 autót értékesítettünk, ebből 541 volt elektromos.

És mi lesz 2025 után, amikor megérkezik a Neue Klasse az új BMW-gyárból, Debrecenből?

Ahogy a BMW AG Igazgatótanácsának elnöke is fogalmazott, ez nem egy új fejezet a BMW történetében, hanem ez egy új könyv,

amely alapvetően az elektromos átállást fogja elősegíteni. Várhatóan SAV és sportlimuzin formában jelenik meg elsőként. Amikor egyébként a modellről beszélünk, nem csak maga az autó a lényeges, hanem az a három stratégiairány, amit képvisel: az elektrifikáció, a digitalizáció és a fenntarthatóság. A 2025-től érkező elektromos BMW-k 30 százalékkal nagyobb hatótávot, 30 százalékkal gyorsabb töltést és 25 százalékkal jobb hatékonyságot hoznak majd.

Digitalizáció oldaláról különböző újdonságok jelennek majd meg, mint a BMW Panoramic Vision, a szélvédő teljes szélességében futó 3D head-up display. Próbáljuk csökkenteni az analóg gombok számát. Illetve nagyon fontos a fenntarthatóság, ami nem csak arról szól, hogy az autóban újrafelhasznált anyagokat fogunk priorizálni, hiszen az már most is megjelenik, hanem a teljes értékláncot szeretnénk átalakítani a gyártástól a teljes élettartam alatti felhasználásig, tehát amikor az autót leadják majd a bontókba jó pár év után.

Fontos azt is kiemelni, hogy a Neue Klasse az úgynevezett iFactory-ben fog készülni.

A debreceni lesz az első ilyen üzem a világon, aminek az egyik fontos tulajdonsága, hogy egyáltalán nem fog fosszilis forrásból energiát felhasználni.

A másik pedig, hogy az Nvidia Enterprise-szal közösen egy virtuális gyárat hoz létre a BMW, készül egy virtuális mása az üzemnek, és hogyha ki szeretnének benne cserélni egy robotot, akkor azt először a virtuális gyáron keresztül szimuláljuk, és csak utána építik meg a valóságban. Tehát a gyártástervezés sokkal korszerűbbé és dinamikusabbá válik.

Épp itt állunk az új ötös BMW mellett, itt vajon hogy fog alakulni a különböző motorvariánsok aránya?

Elég nehéz most megbecsülni, épp egy modellváltásnál vagyunk, a régi modell motormixét nem vehetjük figyelembe, az nem lenne releváns. Ez a legkeresettebb üzleti szedánunk, amit elsőként elektromos hajtással mutatunk be. Abból is rögtön két nagyon erős változattal: az i5 eDrive40 340 lóerős, az i5 M60 xDrive pedig 601. De itt van az 520i és 520d, majd később plug-in hibridek és a Touring, kombi modell is érkezik. Az árak 23 és 40 millió között helyezkednek el, és egyelőre nehéz lenne megjósolni, hogy a jövőbeli mix milyen lesz az 5-ös BMW eladásaiban, mindenesetre a modell rendkívül széles kínálattal érkezik.

Ez is érdekelhet:

Ez a BMW készül majd Debrecenben

A Vision Neue Klasse jelzi, hogy milyen lesz a jövő a BMW-nél. Úgy tűnik, nem lesz rossz.

Vezettük az i5-öst, a BMW legújabb elektromos autóját

Temérdek újdonsága ellenére a BMW i5 nem egy kerekeken guruló számítógép.

Miközben a jövőt építi, egy kis fesztiválozásra is jut energiája a BMW-nek Debrecenben

BMW-k ugyan még nem készülnek Debrecenben, de a Campus Fesztiválon már látszott, mennyire egymásra talált az alföldi város és a bajor autógyártó.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Az Asus dobja piacra elsőként az AI-laptopok új generációját

Szaftos húsokért, bomba jó sörökért és lazán elegáns hangulatért ide kell beülnöd

Merész elegancia a Type 55-öst idéző Bugatti Chiron Super Sport

További cikkeink a témában
Hiánypótló funkcióval bővült a világszerte használt magyar szoftver
Hirdetés