Minden Maserati szíve és lelke volt a csodás hangú benzinmotorja, és ez az, ami nagyon hiányzik a márka egyik első elektromos autójából. Mégis érdekes a Grecale Folgore, ami a prémium szabadidő-terepjárók átláthatatlanul népes táborában is képes egyedi lenni.

Száztíz évvel ezelőtt alapították a Maseratit, amelynek történelmét neves versenypályákon elért legendás győzelmek és sportosan elegáns túrakocsik szegélyezték, érthető volt tehát a rajongók aggodalma, amikor Modenában bejelentették, hogy az elektromos autózás útjára lépnek. Mert egy Maserati vonzerejének jelentős részét adta, hogy a motorja valóságos műalkotás, aminek libabőröztető a hangja, a Grecale Folgore azonban megmutatja, hogy az elektromos autók korában sem kell lemondanunk a márkáról.

Még most sem a szabadidő-autók jutnak eszedbe a Maserati nevéről, pedig a márka már 2016 óta kínálja a Ghibli és a Quattroporte alapjára épülő Levantét. Az eladások felpörgetéséhez azonban szükség volt egy kisebb, elérhetőbb modellre is, és ez lett a Grecale, amit a Maserati hagyományainak megfelelően egy szélről neveztek el, hogy új lendületet adjon a márkának. Azért is fontos a szerepe, mert a GranTurismóhoz és GranCabrióhoz hasonlóan a Grecale is elkészült tisztán elektromos hajtású változatban: ez a Folgore, ami olaszul villámot jelent.

Nem akar futurisztikus lenni

Ma is gyönyörűnek látjuk a tizenkét éve bemutatott Ghiblit és Quattroportét, és ez alapján kortalannak tűnik a márka stílusa, de időnként a Maseratinak is szüksége van megújulásra, ezt pedig néhány éve egy izgalmas középmotoros sportautó hozta el a márkához. Nem nehéz felismerni, hogy a Grecale dizájnjához az MC20 adta az ihletet, például a jellegzetes hűtőmaszk két szélén a magasra húzott fényszórókkal, míg a bumeráng alakú hátsó lámpák a Maserati korábbi sportautóját, a Giugiaro stúdiója által tervezett 3200 GT-t idézik.

Szerencsére nem gondolták túl a Grecale formáját, amikor elektromos autót faragtak belőle. Csak egy kicsit lett zártabb a hűtőmaszkja, épp annyira, hogy felismerd a különbséget, míg hátul a kipufogók hiánya tűnhet fel, szerencsére ezt mesterséges végek helyett szélesebb diffúzorral pótolták. Feltűnően menők a háromágúnak látszó 21 colos kerekek, amelyek csak a Folgore változathoz kérhetők, míg az első sárvédőkre vágott, légbeömlőt szimbolizáló hármas minta sejtelmesen derengő fénnyel mutatja, hogy itt nem dugattyúk dolgoznak a gépháztető alatt.

Bronzszínben pompáznak a feliratok a telt fekete karosszérián, és még ebben a részleteket rejtő sötét színben is rettentő jó kiállása van az elektromos Grecalénak, ami szabadidő-autóhoz mérten laposan ül a kerekein. Nem hiába, az arányokat akkor is nagyon érzik a Maseratinál, amikor elektromos autót fejlesztenek, és szerencsére a Folgore nem akart minden áron futurisztikus lenni, ezért egy ennyire stílusos autóval egy kicsit könnyebb lesz a benzines autóról elektromosra váltani. Persze nem lesz egyszerű dolga, mert az új, elektromos Porsche Macan is ott van a rajtvonalon.

Meglepően praktikus

Képeken nézve talán nem látszik, de a Maserati belépőmodellje nem is annyira kicsi. 4,87 méteres hosszával és két méterhez közelítő szélességével egy kicsit nagyobb, mint a Macan vagy a Q6 e-tron. Pedig nem is a Ghibli alapjára épül, hanem az Alfa Romeo Giulia és Stelvio által is használt platformot dolgozták át, hogy elektromos autóhoz is megfelelő legyen. Ehhez pedig kilenc centivel megnövelték a tengelytávját, ami több helyet adott a padlóba épített akkumulátoroknak, és ezzel együtt az utastere is tágasabb lehetett.

Meglepetésre a Grecale tágasabbnak érződik, mint a nála nagyobb Levante, legalábbis ebben nem kell szűkölködni

a vezetőülésben, és a hátsó ülésen is bőséges a tér. Méretes az 535 literes csomagtartó is, és nagy szó, hogy az elektromos változaté egy literrel sem kisebb, mint a benzinesé. Beszállás után azonnal feltűnik, hogy mennyire meggyőző a minőségérzet, még az illata is kellemes. A Folgore különlegessége a halászhálókból újrahasznosított üléskárpit, és még ezt is sikerült minőségi tapintásúra megalkotni, majd Maseratihoz méltó aprólékossággal dolgozták ki.

Úton a digitalizáció felé

Berendezésével már a benzines Grecale is nagy lépést tett a digitalizáció felé, és ezt a műszerfalat veszi át az elektromos Folgore is, ami ezzel stílusos átmenetet jelent a múlt és jövő között. Számlapjait már 12,3 colos kijelző vetíti, ahogyan a középkonzolról sem maradhat el a hasonló méretű érintőképernyő, és a klímaberendezésnek is jutott egy külön kijelző. Még a Maserati hagyományos órája is digitálisra váltott, ezért már nem csak az időt mutatja, hanem többféle funkciójú számlap közt válthatunk, g-erőket, pedálállást is le lehet kérni ide.

Csak egy pár furcsaságot kell megszokni az elektromos Maseratiban. Már a beszállás sem szokványos, a süllyesztett kilincseket elég megérinteni, és belülről is gombnyomásra nyílnak az ajtók, mint az elektromos Fiat 500-ban. A világítást kapcsolni és az üléseket állítani a klímának szánt képernyőről lehet, és már a benzines kivitelben sem volt hagyományos értelemben vett váltókar, az irányt a középkonzolon lévő, egymás mellé tett gombokkal lehet kiválasztani, ami egyértelműen a leggyengébb pontja a Grecale belső terének.

A legerősebb, de nem a leggyorsabb

Műszaki tartalmát nézve a Maserati rendesen odatette magát az elektromos autója megalkotásakor. Az első és hátsó kerekéhez is került egy 205 kilowattos elektromotor, és 557 lóerős kombinált teljesítményével a Folgore erősebb lett, mint az eddigi csúcsmodellnek számító, csodás hangú biturbó V6-ossal szerelt, 530 lóerős Trofeo. Csak ugye azzal ellentétben egyáltalán nincs hangja, amikor megnyomjuk a kormánykerékre tett startgombot, mégsem érdemes leírni előre ezt a Grecalét csak azért, mert az elektromos kor szülötte.

Mindennapi autónak használta a Grecale Folgore legalább annyira kellemes, mint amennyire praktikus. Csendesen, kényelmesen suhan, ami a gondos zajszigetelés és a prémium légrugózás érdeme, és ahhoz képest, hogy a Maserati most kezdte az elektromos autózást, nem találni túl sok kivetnivalót benne. Persze lehetne egyszerűbben váltani a műszerfal nézetei között, és mivel csak a rekuperációt állítják, ezért

inkább csak útban vannak a benzinesből átvett hatalmas fém váltófülek, de kit érdekel, ha ennyire fantasztikusan néznek ki!

Ha növeljük a tempót, akkor kiderül, hogy a Maseratinál nem felejtettek el sportosan vezethető autókat alkotni. Kormányzása példásan pontos és élénk, nincs túlszervózva, az elöl kettős keresztlengőkaros, hátul multilink futóműve is igényes konstrukció, ami a légrugózással párosítva példásan kényelmes, ugyanakkor roppant biztos útfekvést ad. Szimpatikus az is, hogy nem szabadítja azonnal a 820 Nm nyomatékot a kerekekre, hanem fokozatosan építi fel a gyorsulást, azaz nem izgága, nem vág hátba kellemetlenül, de így is négy másodperc alatt van százon.

Mennydörgés nélkül is villámgyors

Különböző üzemmódjai között jól érzékelhető különbség van, ezért érdemes váltogatni közöttük. Az alapállásnak számító GT-hez képest Sportban feszesebb a hangolás és élénkebb az autó, még némi motorhangot is kapunk, ami a benzinesek tónusához hasonló, de sosem zavaró, és nem is tűnik annyira mesterségesnek. Max Range módja ugyanakkor mindent takarékra kapcsol, ekkor 130 km/óránál korlátozza a sebességet a minél nagyobb hatótáv elérése érdekében. Az pedig van bőven, mivel 105 kilowattórás akkucsomag került az autó alá.

Persze a Grecale Folgore nem fog feliratkozni a legtakarékosabb elektromos autók közé,

a tesztje alatt még enyhe őszi időben is 25-27 kilowattóra körül alakult a fogyasztása, ami a gyári adatokban ígért 500-hoz képest reálisan inkább 400 kilométer körüli hatótávot ad. A töltése azonban éppen elég gyors tud lenni, az utcai oszlopokról vagy az otthoni töltőről akár 22 kilowattal is mehet, míg az egyenáramú villámtöltőknél be kell érnünk 150 kilowattal, ennél a prémium riválisok tudnak azért többet is. Persze 80 százalékra tölteni fél óra alatt ezzel is lehet.

Könnyedén veszi fel a tempót, és elképesztő kanyarsebességre képes, de nem esik túlzásokba, és inkább semlegesen fordul a Grecale Folgore.

Légrugós futóművét lesüllyesztve mélyen ül a kerekein, ezért egy izgalmasan kanyargós szakaszon szinte el is felejtjük, hogy egy magas építésű szabadidő-autót vezetünk. Még az autópályán is lehet vele tempósan haladni, mert ennél a modellnél 220 km/óráig tart a száguldás, ami a Trofeo változat 285 km/órájához képest szerény, de a lekorlátozott elektromos autók közt jónak számít.

Messze nem nevezhetjük könnyűnek, hiszen két és fél tonnát nyom, mégsem érezni túlsúlyosnak a Maserati elektromos autóját. Nagy szó, hogy a büszkén mennydörgő elődökhöz képest sem jelentett csalódást a villámgyors Grecale Folgore, aminek a vezetési élménye nem jobb, vagy nem rosszabb, egyszerűen csak más. Ötvenmillió forint felett indul az ára, amit persze tovább növelhetünk, ha a márkához méltón szabjuk egyedire az autót.

Mert a Grecale Folgore is elsősorban egy Maserati, ami történetesen épp elektromos, és ez elég biztató a modenai márka jövőjére nézve.

Ez is érdekelhet:

Az új Macan már elektromos, de mindenben igazi Porsche

A Kotori-öbölig utaztunk, hogy megtapasztaljuk, milyen a luxus a Porsche elképzelése szerint, és közben kipróbáljuk az elektromos hajtásra váltott új Macant.

Csendben bemutatta a Maserati az utolsó V8-as Quattroportét

Két teljesen egyedi autót készített a Maserati egy hűséges vevőjének.

Maserati Grecale Folgore (2024)

  • Teljesítmény, nyomaték: 550 LE, 820 Nm
  • Akkumulátor (bruttó): 105 kWh
  • Gyorsulás (0–100 km/óra): 4,1 mp
  • Végsebesség: 220 km/óra
  • Hossz/szélesség/magasság: 4865/1948/1651 mm
  • Tengelytáv: 2903 mm
  • Csomagtartó: 535 l
  • Saját tömeg: 2480 kg
  • Tesztfogyasztás: 27,0 kWh/100 km
  • Alapár (2024): 50 900 000 Ft
  • rettentő jó kiállása van
  • stílusosak a részletei, meggyőző a minőségérzete
  • meglepően tágas és praktikus
  • kényelmes is tud lenni
  • egyenletesen adja le az erejét
  • ha kell, igazán sportosan is vezethető
  • nem akar futurisztikus lenni, nincs béna űrhajóhangja
  • csak átlagos a fogyasztása
  • van egy pár furcsán kezelhető megoldása
  • nehéz félretenni a vételárát
Player-méter
9
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Spórolj időt és pénzt a wigo-val, Budapesten belül vagy kívül!

Erősebb, gyorsabb, csinosabb a megújult Porsche 911 Carrera S

Tudod, honnan erednek, és mit jelentenek ezek az autónevek?

További cikkeink a témában
Életmód Otthon Így jutottunk a nyugati minimalizmustól az eklektikus ezredfordulón át az okosotthonokig – 20 éves a MaxCity, Kovács Zsófival beszélgettünk
Hirdetés