Ahogy lassan lenyugszik egy kicsit az autópiac, megint van értelme beállítani a fejünkben a standardokat: mennyibe is kerül egy olcsó új autó?
Az utóbbi két-három évben a folyamatos autópiaci áremelkedések idején lehetetlen volt akár csak egy pár hétre érvényes kalibrációt végezni az agyunkban az új autók árát illetően. Fogalmunk sem volt, mi mennyi, és hogy az sok-e, csak kaptuk a sokkokat sorban, ahogy megpróbáltunk egy-egy tesztautót ár-érték arányban elhelyezni a kéne-nem kéne skálán. És még az a jobbik eset, amikor csak simán leesett az állunk, hogy basszus, egy Suzuki Vitara automata váltóval több mint TIZENKÉT milliós autó listaáron, még extrázás előtt. Kellemetlenebb, amikor az Egység Sugarú Céges Autó, az Octavia árát próbálnánk megtudni, és kiderül, hogy – e percekben pont ez a helyzet – a kocsi gyakorlatilag nem létezik, nem konfigurálható, nem rendelhető, mert az importőr inkább kivette a hazai konfigurátorból a röhejes szállítási határidők miatt. (Aki nagyon akarja, Németországban azért ma is megrendelheti, átszámítva kb. 13,4 millió forintos indulóártól.) A kép tehát még ma sem teljesen tiszta, de a talán lassan megnyugvó piacon egy áttekintést azért megér, hogy a különböző méretkategóriákban mi is számít ma olcsónak, belépő szintnek.
Az alábbiakban említett minden ár a hivatalos listaár! Sok márkánál ez még csak alkualap, akár automatikusan járó árkedvezményekkel. (Hogy miért nem azt az árat kommunikálják ezek a márkák alapárként, azt ne tőlünk tessék kérdezni.) És persze ott vannak a készletes autók: a lassan újra felfutó autógyártási háttér mellett ismét megjelentek a leakciózott, bennragadt kocsik, amelyek ugyan már néhány hónaposak, de ugyanúgy nullkilométeresen és nulláról induló garanciával, de jóval olcsóbban vihetők el, mint a rendelésre érkező autók.
A legkisebbek
A városi kiskocsik között a Mitsubishi Space Star alapára a legalacsonyabb, 4,44 millió forintba kerül. Ha klímát is szeretnénk a 71 lóerős szívómotoros apróságba, már 4,88 millió forintos induló árról kell elkezdeni alkudozni. Innen egyáltalán nincs messze a hét év garanciával csalogató Kia Picanto 67 lóerős alapváltozata. Még ez a kocsi is befér pont befér ötmillió alá – 4 999 000 a listaár –, és ebben benne van a klíma! Cuki és jól használható városi csöppség, minimálautónak abszolút ajánlható. Persze az egyliteres, százlovas turbóval jobb lenne, de azzal már 6,35 millióról indul az ár.
A Dacia Sandero már rég nem a legolcsóbb új autó, a jelenlegi modell a tavaly frissített dizájnnal viszont nem is akar úgy kinézni, mintha az lenne. A tágasabb tér, a jó kiállás és az öt év garancia meggyőzően kompenzálja az 5,649 milliós alapár többletét az előzőekben említett kiskocsikhoz képest. A 65 lóerős szívó alapmotoros Sanderótól nem nagy ugrás 5,849 millióért a 90 lóerős, turbófeltöltővel kiegészített változat, amivel az M7-es érdi emelkedőjétől sem kell többé rettegni.
Aki szerelemből szokott autót venni a kisautó-kategóriában, a műszaki tudásához brutálisan túl-, máig nem kopó cukiságához alulárazott Fiat 500-asban hétmillió és ötezer forintért kaphat lángoló érzelmeket is a négy kerék mellé. A Citroën C3 pedig nemcsak látványosabb kocsi, valóban sokkal nagyobb jellem annál, mint amit 6,24 milliós induló ára sejtet. A Toyota is beszállt az „olcsó, de látványos” versenybe: az Aygo X akár 6,04 millió forinttól igazán menő apróság.
Ha annyira öreg vagy, mint én, és a kisautó szóról még ma is az Opel Corsa és a VW Polo jut először eszedbe mindenféle Daciák meg Kiák helyett, akkor neked elárulom, hogy Corsát ma legolcsóbban 6,7 millióért, Polót 7,711 millióért kínál az importőr. Akinek pedig esetleg az égett be még az első esztergomi Swiftnél, hogy a Suzuki olcsó autó, tudja meg, hogy nem az; az Ignis 6,1, a Swift 6,13 milliós ajánlati ártól érhető el.
A hosszabb utakra is megpakolható családi minimum
A tér/ár arányban a Dacia a király, ráadásul a márka két kategóriában, a szubkompakt-kompakt határterületre épült Dusterrel és az óriási rakterű, három üléssorral is rendelhető Joggerrel rögtön alternatívákat is kínál, ha olcsó, de nagy kocsi kell. A Duster 90 lóerős, egyliteres turbós benzinmotorral 6,099 milliótól indul, a Jogger pedig pont egy millióval feljebb, 7,099 millióról rajtol, ugyanilyen motorral.
A magyar piacon tavaly rajtolt el az első tényleg komolyan vehető kínai márka, az MG. Kis szabadidő-autójuk, a ZS használati értéke egyáltalán nem tükrözi alacsony árát, ami e pillanatban meglepően gazdag alapfelszereltség mellett minimum 6,9 millió forint.
A klasszikus családi, a magyar piacon jellemzően céges autóként futó kocsik kategóriáiban, a kompaktok, kompakt kombik, a szinte kihalt klasszikus középkategóriás modellek, a szintén erősen veszélyeztetett kompakt és középkategóriás egyterűek, az olcsó kompakt SUV-ok ára sokkolóan hathat, ha az elmúlt két évben nem foglalkoztál egy ilyen autó megvásárlásának gondolatával.
Az Astra 10,46, a Golf 9,07 milliótól rajtol. Az Octaviáról már volt szó, a Ford Mondeo már nincs a kínálatban, a VW Passat csak kombiként érhető el, 13,6 milliótól. A tolóajtós kis furgonokból épített olcsó személyautók az árbajnok Dacia Dokker érthetetlen nyugdíjazásával és a PSA-Toyota-Opel modellek villamosításával szinte eltűntek, így nehéz megítélni, hogy egy alapáras Ford Tourneo Connect 13,085 milliótól, vagy ikermodellje, a VW Caddy személyautó-verziója minimum 12,57 millióért olcsó avagy drága-e.
A családi SUV-ok között nagyjából mindenütt érvényesül a divatfelár, használati értéküket tekintve mind túlárazottnak mondható, de van egy kivétel, a Ssangyongnál. A még ma sem mindenki számára ismert koreai márka tágas kompakt SUV-ja, a Korando 163 lóerős turbómotorral már 9,3 milliótól, klímával 9,99 millió forinttól megrendelhető.
Bömbi, Merci, Audi: hol indul most a prémium kompaktok és a nagykocsik ára?
Az egymás szoros konkurenseinek számító német prémiummodellek árazása hagyományosan úgy szokott mozogni, hogy a legújabb mindig drágább, a legrégebbi olcsóbb, de nagyságrendileg azért mindig ugyanannyiba kerülnek, csak az Audi azért mégis kicsit kevesebbe. Ez lényegében ma is pont így van, csak talán más szinten, mint gondolnád. A hetedik éves Audi A4 13,2 millióról, az ötödik éves 3-as 15,75 millió, a tavalyelőtt bemutatott W 206-os C-Merci 18,06 millió forinttól rendelhető meg alapkivitelben.
A túlvégen mindez úgy néz ki, hogy egy A8-as Audi induló listaára 36,4 millió, egy S-Mercié 39,9, a legújabb 7-es BMW-é pedig 40,06 millió forint. A klasszikus prémium SUV-trió minimális vételi árfolyama pedig jelenleg 31,95 millió (BMW X5), 25,66 millió (Audi Q7) vagy 32,36 milló (Mercedes GLE SUV) forint.
Mennyi a belépő a villanyautózásba?
Az abszolút minimál, legolcsóbb, már nagyjából azért autónak tekinthető elektromos négykerekű – nem, nem a Dacia Spring, hanem a Smart ForTwo, 7,44 millió forinttól. A négyszemélyes modellek között viszont már tényleg a Dacia az árbajnok, de hol van már az egykori hatmilliós alapár! Jelenleg a legolcsóbb verzió is 9,36 millió forintba kerül. Bár tapasztalataink szerint a Spring is meglepően jól használható dolog, azért a városon kívüli, esetenként hosszabb távra is elmerészkedő villanyautózáshoz inkább minimum a 184 lóerős elektromos Minit ajánlanánk, ami most 12,57 millió forintról rajtol.
Gyengébb, de emlékeink szerint tágasabb, opciós harmadik oldalajtajával praktikusabb villanyautó a Fiat 500e, ami egyáltalán nincs úgy túlárazva tudásához képest, mint a benzines igazi 500-as; már 13,46 milliótól megrendelhető. A Mazda MX-30 már jóval nagyobb és családibb méretű, de 35,5 kWh-s akkumulátora még mindig nem az igazi a hosszabb utakhoz – cserébe viszont csak legkevesebb 13,5 millió forintba kerül. („Csak”, na persze.)
Az a villanyautó, aminek már valóban van négy valódi méretű ajtaja és ülése, hatótávolsága és teljesítménye alapján pedig már elképzelhető-elfogadható valódi családi autónak, az MG 4. Listaáron 14,65 millió forinttal indulhat az új kínai villanyautó konfigurációja. Ezt a kocsit még nem teszteltük, de már feliratkoztunk rá az importőrnél! Hamarosan jön a Player-ítélet, hogy értékben is van-e olyan jó ez a villany-kínai, mint árban.
Ez is érdekelhet: