Kréta ősszel más világ. A tenger még langyos, a nap még süt, de a turisták már hazamentek, az utak pedig üresek – pont olyanok, amilyeneket egy Porsche 911 megérdemel.

Ez a Porsche-program nem egy újabb sajtóesemény volt. Nem álltak sorban az újságírók a pogácsás asztalnál, és nem volt unalmas PowerPoint-prezentáció sem. Ez itt arról szólt, amiről a 911 mindig is szólt: a vezetésről.

A jövő halk, de brutális – Porsche 911 Spirit 70

Elsőre csak annyit látsz: egy olívazöld 911, ami valahogy még a megszokottnál is karakteresebb. A Spirit 70 széria színe nem véletlen – ez az árnyalat egyszerre elegáns és katonás, mint egy klasszikus Porsche. A fényezés élőben nem simán zöld, hanem olyan, mintha a napfény alatt folyamatosan változna: hol mély olívás, hol aranyba hajló, attól függően, hogyan csillan rá az őszi nap.

A forma pedig 60 év után sem unalmas. Ahogy az oldalsó tükörbe pillantva kidomborodik az autó fara, az minden pillanatban mosolyt csal az arcodra. A hátsó kerékívek úgy feszülnek, mintha izom lenne alattuk, az arányok, karosszéria túlnyúlások tökéletesek, a far laposan széles

– minden vonala azt sugallja: ez itt a tökéletes sportautóforma, amin nem szabad változtatni.

De a Spirit 70 nem csak formában más. Ez egy 1500 példányban limitált kollekció, aminek az alapjait a GTS Cabriolet adja. Befektetői szemmel sem tűnik rossz vételnek, de amiben igazán jó, az a vezetési élmény, amit ad. Ez a Porsche jövője. Egy hibrid 911, ami mégis vérbeli 911. Néha annyira csendes, hogy hallod a saját szívdobbanásod, aztán jön az elektromos rásegítés, és a nyomaték úgy csap le, mint egy hirtelen jött szél a krétai parton.

A számok?

3,6 literes boxermotor, 541 lóerő, 240 ezer eurós alapár. 3,1 másodperces gyorsulás és 312 km/órás végsebesség. De ezek csak felesleges adatok, mind csak kontextus nélküliek, ha egyszer beülsz. A 911 nem arról szól, hogy kiautózd, hanem hogy megéld. Ez az autó félig versenygép, félig tárgy, de igazából egyik sem. Egy 911-et vezetni inkább rituálé: mozdulat, ritmus, harmónia.

Olyan könnyedén dobálja a seggét, mintha direkt erre programozták volna. Játékos, de mindig ura a helyzetnek. Elhiteti veled, hogy ez kettőtök különös rituáléja. De azért nem árt óvatosnak lenni. Sport+ módban olyan hirtelen érkezik meg az elektromos motor nyomatéka, hogy nem árt észnél lenni, a hátsókerékhajtás komoly figyelmet követel.

A Spirit 70-ben az elektromos rásegítés nem spórolás, hanem az azonnali válasz.

Gázra lépsz, és a reakció szinte fizikai sokk. A 911-érzés maradt, csak most minden rezdülése még tisztább, még közvetlenebb. Mintha az autó és az út között nem lenne semmi közvetítő réteg.

És bent? A tér fénypontja a Pasha mintázatú szövet, amitől egyszerre lesz ismerős és új a hangulat. A digitális kijelzők nem nyomják agyon a teret, és végre olyan tökéletes felbontású a tolatókamera képe, mintha hatalmas ablakon keresztül néznéd a tájat.

Porsche-érzés egy belépőmodellben – 911 Carrera S

A Carrera S ezzel szemben a klasszikus iskola. Hátsókerekes, biturbó boxermotoros, és minden porcikájában azt a régi, bensőséges kapcsolatot adja, ami miatt a 911-et mindig is imádtuk.

A Carrera S-ben a háromliteres, 480 lóerős motor úgy húz, mintha nem lenne holnap.

Nem lehet panasz a gyorsulásra, aki a 0,4 tizedes különbséget 0-100 között érzi a két autó között, az hazudik. Nincs olyan helyzet, amire ez az autó ne lenne elég. A kormányzás olyan, mint egy precíziós műszer: minden apró mozdulatra reagál, mégis organikus marad. A pedál, a váltó, a fék – mind úgy működik együtt, mintha évek óta ismernék egymást.

Kréta kihalt útjain autózni álom bármilyen Porschéval, még azzal sincs gond, hogy az útfelújításra kiutalt pénz máshova ment. Rossz úton sem élvezhetetlen a futómű keménysége, mivel az utóbbi években arra ment a mérnöki munkaórák egy jelentős része, hogy olyan Porschét alkossanak, ami napi szinten használható.

Nem rosszak ezek az országutak, de azért ehhez képest az élmény, amikor zárt pályán, a rajtprogramot és a 308 km/órás végsebesség közeli élményt is át tudtuk élni, az egészen más dimenzió.

A motor süvít, a turbó prüszköl, te pedig vigyorogsz, mint aki épp megtalálja az élet értelmét.

Ha a Spirit 70 a jövő halk forradalma, a Carrera S a gépies zene. Itt hallod a motort, érzed a benzin illatát, és tudod, hogy minden egyes rezgés mögött ott a Porsche-örökség. És amikor végül leállítod a motort, és kiszállsz, egy pillanatra még visszanézel rá. Mert tudod, hogy ha egyszer beültél, onnantól minden más autó csak kompromisszum.

Ez is érdekelhet:

Hibrid, mint élményforrás – Porsche 911 Carrera GTS-vezetés

Kipróbáltuk az első hibrid Porsche 911-est, és nem csalódtunk.

Bivalyerős hibrid lett az új Porsche 911 Turbo S

Minden idők legerősebb 911-esében a hibrid rendszert is a teljesítmény növelésére használja a Porsche.

Szűretlen hetvenes évek a Porsche 911 Spirit 70

Őrületesen stílusos kabrióval visz vissza a hetvenes évekbe a Porsche: ez a Sanghajban bemutatott 911 Spirit 70.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Mesterművek még közelebb: a Xiaomi ezzel a telefonnal elérhetővé teszi a csúcskategóriát

Miért vennél más autót, ha ennyiért kapsz Hyundait?

Ezt a két dobozt ne hagyd ki a számításból, ha mostanában tervezel partyhangszórót venni

A Player kérdése: Milyen eredményt ér el Örményországban a vb-selejtezőn a magyar válogatott?
71% Nyer
15% Döntetlent játszik
13% Kikap