Nem gondoltuk volna, de még ma is előfordulhat, hogy egy autónak rögtön a bemutatója után meg kell változtatni a nevét, mert nem elég körültekintően választották ki. Az Alfa Romeo példáján felidézünk még négy korábbi esetet.
Most nem azokra az esetekre gondolunk, amikor egy országban más néven kell forgalmazni az autót, mert azon a nyelven illetlen a jelentése, ezért lett Mitsubishi Montero a spanyolul beszélő országokban a Pajero, ezért nem lehetett az európai piacokon Fitta a Honda Jazz, és a Hyundai is ezért nevezte át a portugálok kedvéért a Konát, aminek a részleteiről ebben a cikkünkben írtunk. Az Alfa Romeo legutóbbi példáján most inkább olyan eseteket idézünk fel, amikor a bemutatójuk idején még jó ötletnek tűnő nevekről hamarosan kiderült, hogy meg kell változtatni azokat.
Porsche 901
A legismertebb átnevezős történet, amiről biztosan hallottál már, a Porschéhez fűződik, akik 1963-ban a frankfurti autószalonon 901-esként mutatták be a 356-os utódját. A sorozatgyártás előkészítése jó néhány hónapot vett igénybe, ezért mire 1964-ben elkészültek az első példányok, a Peugeot kopogtatott náluk, mondván a három számjegyű típusjelzéseket, középen a nullával, már levédették és jó ideje használják a legfontosabb piacokon.
A Porschénél nem akartak belemenni a vitába, ezért a legegyszerűbb megoldást választották,
a középső nullát egyesre cserélték, így született meg a hamarosan legendává vált 911-es típusjelzés, amit a mai napig használnak. Az első 82 példányt azonban még 901-esnek hívták, ezek a legrégebbi és legkeresettebb autók a Porsche rajongóinak körében. A Peugeot középső nullájának történetét ebben a cikkünkben meséltük el – nem a kurbli miatt került oda a nulla, épp fordítva.
Fiat Gingo
Kevesen emlékeznek rá, de a Fiat eredetileg nem is Pandának akarta hívni azt a kisautóját, amit 2003-ban a genfi autószalonon mutattak be. A standra még Gingo néven állították ki, de a Renault hamarosan jelentkezett, és felvetette, hogy a neve túlságosan hasonlít a Renault Twingóra, aminek a konkurense lesz. A Fiatnál nem sokat gondolkodtak, és elővették az 1980 óta használt Panda nevet, aminél jobbat aligha tehettek volna, már ezen a néven nyerte el az év autója díjat 2004-ben.
A Pandának már a harmadik generációja kapható 2011 óta, és egy ideig még velünk marad a bájos kisautó. Nemrég nevezték át, de nem ezúttal nem külső hatásra: Pandina lett a neve a tovább gyártott régi modellnek, a Panda pedig a Fiat új, elektromos hajtással is készülő kisautója lesz. Annak idején egyébként a Pandát sem volt könnyű megszerezni, mert a nevet a WWF birtokolta, aminek a logójában is benne van a panda, de egy nagyvonalú adomány végül meggyőzte őket.
Volvo S4
Még régebbre utazunk az időben, amikor a Volvo az ötvenes évek vége óta használt típusjelzési rendszerét tervezte megváltoztatni. A modellek neve évtizedeken keresztül három számjegyből állt, a harmadik számjegy eleinte a karosszéria típusát is jelölte, majd tovább egyszerűsítették, biztosan emlékszel a 240-es vagy 850-es Volvókra. A kilencvenes évek derekán ezt változtatták volna meg, amikor a 440 és 460 utódját, egy új középkategóriás szedánt már S4 néven mutattak be.
Az első sajtóanyagokban még Volvo S4 néven említették az autót, aminek F4 lett volna a kombiváltozata. Hamarosan jelentkezett az Audi, mondván már lefoglalták az S4 nevet az A4 sportos változatának, ezért a Volvo is változtatott, az új modellcsaládot S40 és V40 néven vezették be. Hosszú távra terveztek, ez a mára jól ismert típusjelzési rendszer is évtizedekig tartotta magát, és most is csak részben változtattak rajta az EX30 és EX90 bevezetésével.
Tata Zica
Hogy mennyire nehéz egy jól hangzó nevet választani, amit még nem foglalt le senki, azt mindennél jobban mutatja, hogy míg a nyolcvanas években csak 75 ezer típusnevet tartottak számon védjegyként, addig már tíz éve is több mint 800 ezret. Azok az autógyártók, amelyek nem betűk és számok kombinációját használják, megpróbálhatnak saját szavakat alkotni, de ez nem minden esetben jár sikerrel.
Nemrég az indiai autógyártó óriás Tata járt szerencsétlenül, amikor a zippy car, azaz fürge autó rövidítésével alkotott Zica néven mutatta be a legújabb kisautóját. 2016-ban történt, éppen akkor, amikor világszerte felütötte a fejét a zikavírus, ezért érthető, hogy nem akarták ezen a néven forgalomba hozni. A sorozatgyártásba kerülő példányokra már a latinos hangzású Tiago nevet illesztették.
Kivételek is akadnak
Nem minden esetben kénytelen átnevezni egy autógyártó az új modelljét, még akkor sem, ha bíróságon támadják meg a nevét. A Fordnál eleinte úgy gondolták, hogy megtartják az Escort nevet az új kompakt modellhez, végül egy ’92-es tanulmányautóhoz is használt Focus néven mutatták be 1998-ban. A Focus című német hetilap kiadója ezt nem nézte jó szemmel, és bíróságra vitte az ügyet, de végül megegyeztek, és mindkét terméknek maradhatott Focus a neve.
Alfa Romeo Milano
A legutóbbi eset az Alfa Romeo legkisebb modelljének nevéhez fűződik, amit már jó ideje találgattak. Maga a gyártó is rájátszott a rejtélyre, amikor egy előzetesben koordináták megosztásával azt a sejtést keltette, hogy Brennero lesz a neve a szintén egy olaszországi hágóról elnevezett Stelvio kistestvérének. Már hónapok óta hivatalos volt, hogy Milano lesz a neve, plakátokon hirdették Milánóban, mégis csak a bemutatója után lett ügy belőle.
Az olasz kereskedelmi miniszter kijelentette, hogy a törvények értelmében nem lehet Milano a neve egy olyan terméknek, amit nem Olaszországban gyártanak.
Nehezen érthető, miért csak most szúrt szemet, amikor már hónapok óta lehet tudni a nevét, ahogyan azt sem most döntötték el, hogy Lengyelországban készül majd. Könnyen lehet, hogy ez is része a típus bevezető kampányának, a Stellantistól láttunk egy pár rendhagyó megoldást mostanában.
Junior lett volna
Lehet, hogy már nem emlékszel rá, de amikor a kisautóján dolgozott az Alfa Romeo, akkor úgy lehetett tudni, hogy Junior lesz a neve. 2007-ben még egy európai szavazást is indítottak, amelyen egy Alfa Romeo Spidert lehetett nyerni, és ott a Furiosa név került ki győztesként. A 2008-ban bemutatott kisautó neve végül a Milano és Torino nevekből rövidített Mito lett, ami egyben mítoszt, legendát is jelent olaszul.
Nem először cserélte le a Milano nevet az Alfa Romeo, hiszen a 147-es utódját is ezen a néven tervezték bemutatni,
aztán 2009-ben az első képeket már a Giulietta nevével tették közzé. Az utolsó pillanatban végrehajtott csere oka az volt, hogy az Alfa Romeo éppen akkoriban zárta be az aresei központját, és nem akart feszültséget kelteni a helyiekkel. Most már elmondhatjuk, hogy a stílusos kompakt autó méltó volt az ötvenes és hetvenes években már használt Giulietta névre.
Ez is érdekelhet: