A Volvónál egyre nagyobb teret kapnak az elektromos autók, és a kínálat belépőmodelljeként érkező, az XC40-nél is kisebb, eleve elektromosnak tervezett EX30 figyelemreméltó paraméterekkel és ígéretes áron kerül a kereskedésekbe.

Jól halad a Volvo az elektromos autókra való átállással, hiszen jelenleg már minden harmadik modelljük tisztán elektromos, amit eladnak az európai piacon. A kínálat épp az XC40-nel kezdődik, ami eredetileg még benzines autónak készült, most azonban itt a svéd márka legkisebb típusa, amit már az alapoktól eleve elektromos autónak terveztek meg.

Kisebb méretben

Az új EX30 első ránézésre nem kisebb az XC40-nél, pedig egy kategóriával lentebb próbál vele szerencsét a Volvo. A 4,23 méter hosszú ötajtós szabadidő-autó ugyanis húsz centivel rövidebb, és tízzel alacsonyabb is az XC40-nél, ezért nem az Audi Q4 e-tron és BMW iX1, hanem inkább a DS 3 E-Tense és a még be sem mutatott MINI Aceman riválisa lesz.

Az alapokat az a SEA platform adja, amit a Volvo kínai tulajdonosa, a Geely fejlesztett ki olyan modelleknek, mint a nálunk még nem forgalmazott Smart #1 és Zeekr X. A műszaki tartalom is hasonló a testvérekéhez, az új EX30 ezért egy- és kétmotoros változatban, kisebb és nagyobb akkumulátorral lesz rendelhető.

A leggyorsabb Volvo lesz

Már az alapmodellben is 272 lóerős, 343 Nm-re képes elektromotor hajtja a hátsó kerekeket, ezzel az EX30 elég fürge lesz, 5,7 másodperc alatt gyorsul százra, a végsebessége a többi Volvóhoz hasonlóan 180 km/óránál korlátozott. A nettó 49 kilowattórás akkumulátorával 344 kilométer a hatótávja, tölteni pedig elég gyorsan, 134 kilowattal is lehet.

Ha nem elég ekkora hatótáv, akkor érdekes lehet az Extended Range változat, amelyet nettó 64 kilowattórás akkuval szerelnek, és 480 kilométert tehet meg egy feltöltéssel. A töltése 153 kilowattal mehet, és ez a modell 1,4 tonnát vontathat is.

Az elektromotorja változatlanul 272 lóerős, de ez a Volvo egy kicsit gyorsabb, 5,3 másodperc alatt van százon.

A csúcsmodell a kétmotoros Performance, ahol egy 115 lóerős elektromotor kerül az első kerekekhez, ezzel 428 lóerő a kombinált teljesítmény, és 543 Nm a maximum nyomaték. Az akkuja értelemszerűen a nagyobb, 460 kilométerrel a hatótávja sem sokkal kisebb, de 3,6 másodperc alatt képes nulláról százra rajtolni, amivel az eddigi leggyorsabb széria Volvónak számít.

A Volvo új stílusa

A képeket nézve egyértelmű, hogy az új EX30-at első pillantásra Volvónak ismerheted fel. A stílusa az EX90-nel elkezdett irányzatot folytatja a T-alakú pixeles fényszórókkal és a hátsó szélvédő két oldalán folytatódó hátsó lámpákkal. Az elektromos Volvónak hűtőmaszkra nincs szüksége, de a lenti képeken látható Cross Country változat fekete maszkja elég menő arcot ad neki.

A külső méretekből sejthetjük, hogy az EX30 azért valamivel kevésbé tágas, mint az XC40,

annak ellenére is, hogy az alapoktól elektromos autónak készült, ezért jó a térkihasználása. A csomagtartója azonban csak 318 literes, több mint száz literrel kisebb a testvérénél, és bár az orrában is van egy rekesz, oda legfeljebb a töltőkábel fér.

Minimalizmus a maximumon

Az újdonság műszerfalát már korábban megmutatta a Volvo, és az EX30 egy lépéssel tovább megy a skandináv minimalizmus felé. A kormánykerék mögött ugyanis egyáltalán nincs műszeregység, a fontosabb adatokat a középen lévő, 12,3 colos, álló formátumú érintőképernyő felső sarkából lehet leolvasni, akárcsak a Tesla Model 3-ban.

Más téren is újragondolta a berendezést a Volvo, például a középső könyöklőben alakított ki egy fiókot, amit a vezető is elér, az ajtózár- és ablakemelő-kapcsolók is ide, középre kerültek, és az ajtókban hangszórók sincsenek, azokat a műszerfalra tett Harman Kardon soundbar helyettesíti. Bőrt egyáltalán nem, de újrahasznosított anyagokat nagy arányban használtak a burkolatokhoz.

A Volvo a vezetéstámogató rendszereket is továbbfejlesztette, az EX30 például képes lesz önállóan sávot váltani és parkolni. A legérdekesebb mégis az ára, az EX30 ugyanis jóval olcsóbban rendelhető majd az XC40-nél, az árát a nem-prémium riválisok köré tervezik belőni, amivel igazi sikermodell válhat belőle. Az első példányok 2024 elején érkeznek az utakra.

Mennyibe kerül?

A bemutatóval egyszerre az új EX30 magyarországi árait is elárulta a Volvo. A 272 lóerős alapmodell 14 490 000 forintba kerül, a nagyobb hatótávolságú változat ára 16 490 000 forintról indul, a Twin Motor kivitel pedig legalább 19 090 000 forintba kerül, még ez is olcsóbb a 21,5 milliótól kapható XC40-nél. Csak az összehasonlítás kedvéért a 136 lóerős Opel Mokka-e ára 13,6 millió forinttól indul, a 156 lóerős Jeep Avenger 16 millió, a 204 lóerős Kia Niro EV 17,75 millió, a 313 lóerős BMW iX1 pedig legkevesebb 23 millió forintba kerül.

Ez is érdekelhet:

Volvo is lesz ebből a kínai elektromos autóból

Kínai emblémával hamarabb ismerhetjük meg a Volvo következő nagy dobását.

Új korszakot nyit a Volvo EX90

Minden idők legfejlettebb és legbiztonságosabb Volvója az EX90 elektromos szabadidő-autó.

25 év után újra van hátsókerék-hajtású Volvo

Igaz, hogy SUV és elektromos, de hátul hajt!

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Ezt a Ferrarit igazán megcsúfították, hogy extrém körülmények között is lehessen versenyezni vele

Gyorsabb lett, mégis kevesebbet fogyaszt – kipróbáltuk a megújult Lexus UX-et

Még több erő és luxus a Land Rover Defenderben

További cikkeink a témában