Diadalmasan trombitál a négy kipufogóból a sorhatos turbómotor, a BMW X3 M50 xDrive pedig úgy robban rá az egyenesre a kanyar után, mintha nem egy masszív szabadidő-autó, hanem kiélesített rakéta volna. Ördögi mágia, hogy ez kéttonnás tömb, aminek kényelmében reggel még unottan araszoltam a dugóban, most úgy mozog a késő délutáni napfényben úszó szerpentinen, mint valami könnyed sportkupé.
Minden áldott milliméteréből árad a jóízű mechanikai élmény, pedig a BMW X3 M50-ben nagyon sok rétegen kell átszivárognia a sorhatos bámulatos kiegyensúlyozottságának, a mesterien hangolt futómű feszességének, az xDrive elfogult hátsókerekességének, a kipufogó zengő tónusának. Ezzel a nagy adag szabadidő-autóval egyszerű közlekedni, mert kiegyensúlyozott, kényelmes és minden mozdulata végtelenül természetes, de rendesen kívánja azokat az örömöket, melyek a tempóval, a kanyarokkal jönnek meg, és a kegyetlen fizika határain táncolva a legédesebbek.
Formák, részletek, textúrák
Fenyegetően agresszív kiállású gép a BMW X3 M50 a szúrósan világító menetfényekkel és a dupla lamellás hűtőmaszk kontúrvilágításával. Mintha egy elszánt ragadozó fókuszálna a célpontra, annyira koncentráltan néz az egyenes végén ívelő kanyarra a tűzpiros X3-as. Dupla száras fekete tükörházai vannak, apró szaténfényű M logók díszelegnek a sárvédőin, és négy kerek kipufogóvégből szól a sorhatos turbómotor az M50-esen. Masszívan domborodnak a lemezek a kerekek felett, az ajtókon pedig finoman hullámzik, ezért gyönyörűen táncol végig a fény mind a 4755 milliméterén.
Tradicionális részlet a hokiütő formájú ablakvonal és az ajtókba simuló kilincsek felett húzott egyenes, friss viszont az 5-öshöz hasonló letisztult tömbszerűsége. A G45-össel az X3-as két nagyszerű, de jellegtelen generáció után visszakapta azt a merészséget, ami miatt annyira megosztó és szerethető volt az első X3-as BMW. A hátsó lámpák formája és a küszöb homorú bevágása is a 2003-ban megjelent E83-asra emlékeztetnek. Csak közben túlnőtt az E53-ason is, az X3 M50-es pedig erősebb még a V8-as X5 4.8is-nél.
Mindent elárulnak az arányai, a hosszú gépházteteje és a hátratolt kabin, a szélesen terpesztő kerekek. A BMW X3-ason az első pillanattól látszik, hogy még akkor is jó vezetni, ha egy négyhengeres turbódízel (20d xDrive) viszi, az M50-esben viszont egy sorhatos benzines van. Egészen pontosan az a B58-as kódú motor, amivel a Toyota végre meg tudta csinálni minden idők legjobb Supráját. De nem ez az egyetlen ütőkártyája.
Vékony műanyag él fut végig az BMW X3 M50 xDrive lökhárítója alatt, hogy az aerodinamika a tapadás felé billentse a mérleget. Az első rugótornyokat az acél merevítők mellett alumínium konzolok kötik a tűzfalhoz és erősített a hátsó futóműve is, hogy a vezetőülésben jobban lehessen érezni minden mozdulatát és magabiztosabban kanyarodjon nagy tempóval.
Digitális, mechanikus, komfortos
Vaskos karimájú, háromküllős sportkormány van a kezeim között, melyen ott a versenyautókat idéző piros jelölés tizenkét óránál, mögötte egyetlen hajlított lap alatt a tradicionálisan négyórás műszeregységet idéző kijelző, középen pedig az Android alapú fedélzeti rendszer érintőképernyője, melynek menüjét akár az iDrive forgókapcsolójával is lehet kezelni, hogy ne éktelenkedjenek rajta ujjlenyomatok. Nagyszerű a vezetői pozíció, zseniálisak az X3 M50 elektromosan állítható sportülései, melyek hosszú távon kényelmesek, örömautózáskor pedig remekül tartanak.
Biztosan nem sokan fogadtak volna nagy tétben arra az E65-ös 7-es sorozattal együtt megérkezett iDrive hajnalán, hogy a BMW fedélzeti rendszere lesz az autóipar egyik legjobbja. Általában tényleg baromi jól működik, de most az X3-asban minden indítás után láthatóan gyengélkedve kezdtek munkának a bitek. Megszoktam már, hogy a BMW-ben mindig gyors és üzembiztos a fedélzeti rendszer, hamar felveszi a kapcsolatot a telefonnal, aztán jön az Apple CarPlay vezeték nélkül. Most nem így volt, ezért nem voltam maradéktalanul elégedett az X3-as digitális élményével. Mivel over the air frissül, ezért a szoftveres botladozások akár egyik napról a másikra el is tűnhetnek.
Már a MINI Countryman JCW-ben is rettentően bosszantott, hogy ezt a rengeteg légköbmétert vékonyka szellőzőkön keresztül próbálja temperálni a klíma, és ez sajnos nincs másképpen az X3-as BMW-ben sem. Ennek hozadéka, hogy a műszerfal hasítékaiból sarkvidéki fagy zúdul ki, méghozzá egyetlen vékony sávban, ezért képtelen egységes hőmérsékletet csinálni az utastérben. Nagyon konfúz fagyott végtagokkal ülni a pont eléggé kellemetlen melegben.
Elszomorító az is, hogy az X3-asban BMW-hez messze méltatlan mértékben érezni, hogy a költséghatékony gyártás áldozatokkal jár. Az ajtókárpitokon és a középkonzolon olyan műanyag elemek vannak, amiket húsz éve egy E83-as X3-as csomagtérben sem láttam volna szívesen. A könyöklő előtti, hangulatvilágítással vastagon kihúzott rekesznek pedig csak az egyik fele tölti vezeték nélkül a telefont, cserébe van benne két USB-C csatlakozó.
Akkorára nőtt a G45-ös kódú X3-as BMW, hogy simán árnyékot vet az első X5-ösre (E53), szóval bőséggel van benne tér az utasoknak és a holmiknak is. Elektromosan nyílik és csukódik a csomagtérajtó, mögötte alaphelyzetben 570 liternyi hely van a cuccoknak, de az ülések döntésével 1,7 köbméterre bővíthető a raktér.
Durva szövésű textil fut körbe műszerfalon és az ajtók felső részén, mely klasszul oldja a fekete bőr és mikroszálas anyagok sportos komolyságát. Kellemes benne utazni, mert mindenhol kényelmes és csendes, tisztán szól a Harman Kardon hangrendszer, nagyok az ablakai és az üvegtetőn át árad be a fény. Az ajtók tompa puffanása, a bajuszkapcsolók kattanása, de még az illatok is vastagon BMW-sek. Vezetés közben lehet érezni igazán a zamatát, mert minden pontosan ott és úgy történik, ahogy kell.
Sorhat, turbó, tempó
Elképesztően sok zseniális motor van a Toyota GR Yaris döbbenetesen túltervezett háromhengeresétől egészen a Cosworth szívó V12-eséig a GMA T.50-esben. Ezek mind megfelelnek az aktuális kibocsátási szigornak és megmutatják, hogy a felfoghatatlanul sok pénz és a modern mérnöki tudás nem ismer lehetetlent. Pontosan ilyen a BMW B58-as kódú sorhatosa is, mely ebben az X3 M50-esben alulról karcolja a 400 lóerőt, de mostanra kiderült, hogy akár a duplájára is fel lehet hergelni, annyira bitang a technika.
Kiegyensúlyozottan jár és halkan morog a 3,0 literes, sorhatos motor a gépháztető alatt, hozzá 48 voltos mild hibrid rendszer csatlakozik, hogy hatékonyabb legyen. Ennek hozadéka, hogy szinte észrevétlenül működik benne a stop-start rendszer. A 381 lóerős és 540 newtonméter csúcsnyomatékú hathengeres motor szívó- és kipufogó oldalon is változó szelepvezérlésű, egyetlen fix lapátgeometriájú, ikercsatornás turbófeltöltő van rajta.
Elragadóan közvetlen a változó áttételű kormányzás, mely az üzemmódokkal együtt változik a hétköznapi könnyedségtől a sportosan súlyosig. Az X3 M50-es olyan autó, amit öröm úgy hajtani, ahogy csak egy BMW-t lehet, mert elsöprő ereje van, eszeveszett stabil és rendesen rácsavarodik a receptorokra, ezért pontosan azon az íven fordul, amit kinéztem a kanyar előtt, méghozzá bitang tempóval. Annyira harapósan lassít, annyira krémesen terhel át, olyan lendülettel indul meg, mintha kilók százaival volna könnyebb.
Összkerékhajtása szabadon variálja, hogy melyik tengelyre mennyi nyomaték jut, a hátsó tengelyen pedig elektronikusan vezérelt aktív önzáró differenciálműve van, ezért a menetstabilizáló engedékenyebb állásában kis ellenkormányzással és mélyebbre süllyesztett gázpedállal finoman elkeni a tapadósra hevített hátsó gumikat is az íven. Ömlenek a lumenek a LED-es fényszórókból és az elöl négydugattyús fékek is tisztességesen harapnak, ezért este is öröm felszaladni az X3 M50-essel a szerpentinen.
Messze nem annyira tökéletes az új X3-as belseje, mint az ezredforduló környéki BMW-kben, de ezt csak a megfelelési kényszer silányította. Az benne az igazán fantasztikus, hogy hiába ülök messze magasabban, mint egy 3-as BMW-ben, mégis kiváló a vezetői pozíció. A sportülések kényelmesek, de mindenhol feszesen tartanak, a vastag karimájú, finom bőrbe varrt kormánya tökéletesen kézre áll, de még a könyöklők is milliméterre pontosan ott vannak, ahol lenniük kell.
Csendes és komfortos utazóautó a BMW X3 M50, melyben észrevétlenül és gyorsan kapcsolgat a nyolcfokozatú ZF automata váltó és a vezetéstámogató rendszerek legalább ennyire kiválóan működnek. Az adaptív tempomattal és a sávtartóval, a nagy tempónál is kellemes utastérrel könnyű kilométerek százait és ezreit beletekerni az autóba. 4,6 másodperc alatt villan 100-ra és baromi erős, de az X3 M50-es sorhatosa, de hosszú távon a 10 liter környéki átlagfogyasztás még úgyis bekúszik 8,5 liter/100 kilométer környékére, hogy néha illik megzengetni a négy kipufogót.
Alapár, extrák, pénzügyek
Mind közül a 22,6 millió forinttól induló X3 20 xDrive a legolcsóbb, melyben a 2,0 literes, turbós benzinmotor 208 lóerős és 7,8 másodperc alatt rántja fel százas tempóra a legszerényebb G45-öst. 800 ezer forinttal kerül többe a 20d xDrive, mely nem véletlenül sláger. A takarékos és erős négyhengeres turbódízel remekül passzol az X3-as karakteréhez, ezzel ideális családi szabadidő-autó lesz, de annyira nem csábít vezetni, mint a zseniális BMW X3 40d xDrive (26,5 millió forint).
32,6 millió forint a közel 400 lóerős X3 M50 xDrive alapára, mely tényleg mindent tud, amitől egy BMW kívánatos lehet, de ez csak a kezdet, mert ott vannak még az opciós tételek. A vadító tűzpiros metál fényezés 406 ezer forintba kerül, a 21 colos felniket 402 ezerért mérik, az adaptív sportfutóműért pedig 286 ezret kell kicsengetni. Gerinctámaszt és Harman Kardon hifit a 449 ezres Prémium csomagban lehet vásárolni hozzá, a panoráma üvegtető 574 ezer forint, a vezetéstámogató rendszerek hadát tartalmazó Innovációs csomag pedig több mint 1 millió forintos tétel.
Pazar mechanikai élménnyel, klasssz részletekkel teli formatervvel olyan benzinvérűeknek szól az X3 M50, akiknek az élete kinőtte a kupét. 36 vagy közel 40 millió környékén azonban ez a beltér még a közel egymilliós Individual bőrkárpittal is lefelé lóg ki az X3-as jóságából. Amennyiben van két hely a garázsban, akkor én inkább egy szerényebb X3-asra és egy E46-os 330Ci kupéra költenék, hogy tényleg kimaxoljam az autózás minden örömét.
Ez is érdekelhet:
- nagyszerű a formaterve
- pazar a sorhatos benzinmotor
- zseniális a futóműve
- élvezetes vezetni
- jó a mechanikai élmény
- tágas és csendes az utastere
- az iDrive a gyenge pontja
- nem üti meg a BMW-s színvonalat a beltér minősége




















