43 éve is történt egy légikatasztrófa Washingtonban, ott, ahol idén január 19-én egy katonai helikopter nekiütközött az American Airlines utasszállítójának.

Az Air Florida amerikai diszkont légitársaság Boeing 737-ese 1982. január 13-án a Washington Nemzeti Repülőtérről szállt fel, hogy egy tampai megállóval a Fort Lauderdale–Hollywood nemzetközi repülőtérre érkezzen. Rossz idő volt, a havazás miatt délelőtt le is kellett zárni a washingtoni repteret, a 90-es járat is jelentős, egy és háromnegyed óra késéssel indult, ám ez volt a legkisebb gond: a gép nehezen, a szokásos elemelkedési pontnál 800 méterrel később tudott a felemelkedni, de csak 107 méteres magasságra, amikor elveszítette a tolóerőt.

A felszállás után harminc másodperccel a gép előbb a Potomac folyón átívelő 14. utcai hídra, majd a jeges vízbe zuhant – ahogyan most januárban az American Airlines utasszállítójának és az amerikai hadsereg helikopterének roncsai.

Az 1982-es tragédiában hetvennyolc ember halt meg, csak négy utas és egy légiutaskísérő maradt életben.

Végzetes hibák sorozata

Télen is lehet biztonságosan repülni, ha az üzemeltetők és a pilóták betartják a vonatkozó szabályokat. Az egyik legfontosabb a jégtelenítés: a szárnyra rakódott jégréteg megváltoztatja a szárnyprofilt, csökkenhet a felhajtóerő, megnőhet a gép tömege, befagyhatnak a külső érzékelők és a kormányszervek, ezért a jeget felszállás előtt el kell tüntetni.

Az Air Florida -4 Celsius-fokos hőmérsékleten várakozásra kényszerülő gépét is jégtelenítették, de nem megfelelően. A földi jégtelenítést két üzemeltető végezte két kocsival, kétféle keverési arányú jégtelenítő folyadékkal, így a repülő két oldalát különböző hatékonysággal kezelték, ami szabálytalan és veszélyes is – igaz, alighanem mindkettő hatása elégtelen volt, amikor a gép majdnem egy óra múlva felszállt.

A repülő hat személyautónak és egy teherautónak csapódott, kiszakított egy 12 méteres darabot a híd korlátjából, mielőtt a vízbe esett

Lehet, hogy ennek ellenére épségben eljutott volna úti céljához a gép, de – ahogy az a baleseteknél lenni szokott – más problémák is adódtak. A repülőt az állóhelyről kitoló pushback tractoron nem volt hólánc, nem tudta megmozdítani az 54 tonnás Boeinget, ezért Larry Wheaton kapitány azt találta ki, hogy beindítják a hajtóműveket, és a fékezésnél használt sugárfordítót aktiválva segít a tolatásban. Ez tilos, nem véletlenül: álló helyzetben a sugár felverte a repülőgép alatt lévő összes latyakot, amit aztán a hajtómű beszívott. Ráadásul a gép sem moccant, csak egy másik, hólánccal felszerelt traktor tudta kitolni a gépet.

Sokan nézték a katasztrófa helyszínét, de segíteni kevesen tudtak

A repülővel nem mentek el egy újabb jégtelenítős körre, mert már így is közel kétórás késésben voltak. A hideg, havas időben tapasztalatlannak számító legénység a gép saját jégtelenítő rendszerét sem aktiválta – ez nem tudta volna eltüntetni a gépre fagyott jeget, viszont megakadályozhatta volna az érzékelők fagyását, a vizsgálat ugyanis kiderítette, hogy a tényleges motorteljesítmény kisebb volt, mint amennyit a pilóták leolvashattak. Kitaláltak viszont egy, a sugárfordítós megoldáshoz hasonlóan kontraproduktív módszert: a havazásban közel gurultak egy DC–9-es mögött, hogy annak a hajtóműhője is olvassza a Boeing szárnyán a havat. Ez azonban nem fújta le a havat, csak megolvasztotta, ami jégként azonnal ráfagyott a szárnyakra.

Motorcsónakkal próbálják menteni a túlélőket

Roger Pettit első tiszt már a gyorsulásnál észlelte, hogy valami nincs rendben. A fedélzeti hangrögzítő tanúsága szerint többször jelezte a kapitánynak, hogy a műszerek jelzései valószínűleg nem jók, Wheaton azonban annak ellenére nem szakította meg a felszállást, hogy erre még bőven lett volna lehetősége. A gép a szokásos harminc helyett csak negyvenöt másodperc múlva, a pálya végénél tudott felemelkedni, másodpercekkel később viszont már jelezte a rendszer az átesés veszélyét. A kifutópálya végétől alig több mint egy kilométerre zuhantak le.

Mivel a baleset az ország fővárosában történt, rengetegen szemtanúi voltak, a mentés azonban nehezen ment: a helyszínre a rossz idő miatt kialakult washingtoni csúcsforgalom miatt csak húsz perc alatt értek oda a mentők, akiknek megfelelő felszerelésük sem volt a vízi mentéshez, a parti őrség pedig távol volt bevetésen. Ennek ellenére sokan saját életüket kockáztatták, Donald W. Usher pilóta és Melvin E. Windsor mentőtiszt helikopterrel mentették a túlélőket – sajnos csak öt embert találtak. A vizsgálatok megállapították, hogy a becsapódást tizenkilenc utas túlélte, de sérüléseik és a jeges víz miatt nem tudták elhagyni a roncsokat. A két pilóta és a személyzet másik két tagja, hetven utas és a hídon lévő négy autós halt meg a tragédiában.

A gép azonnal darabokra tört, és a farokrészt kivéve elmerült a Potomac folyóban

Az amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Bizottság (NTSB) jelentése a pilóták felelősségét állapította meg, amiért nem megfelelően jégtelenítettek, annak ellenére a felszállás mellett döntöttek, hogy a szárnyak jegesek voltak, a kapitány pedig hibázott abban is, hogy az első tiszt jelzése ellenére nem szakította meg a felszállást. Megemlítették azt is, hogy a személyzet nem volt tapasztalt a téli repülésben.

Az Air Florida 90-es járatának balesetét, az okokat és a tragédia után a légi közlekedésben bevezetett változtatásokat részletesen és érdekesen mutatja be a Légiközlekedési Kulturális Központ szokás szerint színvonalas kisfilmje.

(Fotók: Getty Images)

Ez is érdekelhet:

Ferihegy utolsó súlyos baleseténél a Malév gépe átstartolt volna, aztán nem, aztán mégis, aztán földbe csapódott

A Malév két Il–18-asa próbált meg leszállni 1975 januárjában Budapest éppen ködös nemzetközi repülőterén. Egyiknek sem sikerült.

Eltitkolta a pilóta a depresszióját, szándékosan vezette hegynek a repülőgépet, 150 ember halt meg 2015-ben

Az orvosi titoktartás felülírta egy repülőgépnyi ember élethez való jogát.

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Ünnepi útmutató férfiaknak, akik olyan ajándékot akarnak adni, ami valóban megérinti a szívet

A Xiaomival könnyebb az ünnepi készülődés

Mondunk öt tuti tippet, hogy a sapkaszezonban is kifogástalan legyen a frizurád

A Player kérdése: Befejeződött az F1 idei szezonja. Nálad ki az év versenyzője?
29% Norris
51% Verstappen
9% Piastri
2% Russell
9% Egy másik versenyző
Advertisement
Hirdetés