Vigyorogtam abban a pillanatban, ahogy megláttam a Mercedes-AMG CLE 53-ast, mert egy ilyen gyönyörű forma ennyire izmosra gyúrva már a kiállásával is azt üzeni, hogy ma üvöltő sorhatos motorral fogok elhúzni a zsámbéki Driving Camp bójái mellett.

Nagyon vártam már ezt a kicsit vacogós, de már láthatóan a tavasz felé tartó reggelt, mert pontosan tudtam, hogy annak ellenére lesz nagyon jó móka, hogy a Driving Camp nem egy versenypálya, viszont biztonságosan lehet koncentrálni a tempós autózásra, mert a technikás vonalvezetése miatt hamar kiderül, hogy a CLE 53-as mennyivel ügyesebb a plug-in hibrid E 53-asnál vagy a behemót GLE 63 S Coupénál. Ehhez azonban előtte át kellett verekednem a delegáció és általános csúcsforgalom sújtotta Budapesten. Azt már most elárulom, hogy megérte.

Klasszikus sportkupé a modern időknek

Ideális volt átvészelni az araszolást az elektromos Volvo EX90-es, aminek csendjében és otthonos szövet üléseiben a szokásosnál jóval kevésbé bosszantott, hogy nem haladok. Egyúttal remek kontrasztot adott abban a pillanatban, amikor magamra csuktam a CLE 53-as ajtaját és beállítottam a sárga cérnával varrott sportüléseket. Rögtön utána megnyomtam az AMG feliratot az érintőképernyő alatti sávon, hogy néhány ujjlenyomatot helyezzek el a virtuális Sport gombokra. Ennél sokkal vadabb is lehet a Mercedes-AMG CLE 53 Coupé, de az ismerkedést nem illik kikapcsolt menetbiztonsági elektronikával és Race móddal kezdeni.

Egyetlen percig sem ellenzem a négyhengeres C-osztályt, hiszen a 190E 2.5-16 Evolution II-ben sem volt több henger, aztán mégis mekkora durranás. De a C 63-nak tényleg méltatlan bohóckodás a plug-in hibrid, mert egy AMG-nek éppen az adja a varázsát, hogy rengeteg benzinből csinál nagy hangot és sűrű gumifüstöt. Ezt a kínos hibát már nem követték el a CLE-vel, ezért az 53-asban egy sorhatos turbómotor van, de 63-as jelzéssel lesz belőle biturbó V8-as is.

Ez a háromliteres sorhat a CLE 53-ban arra emlékeztet, amikor még az AMG független tuningcég volt.

Masszív toronymerevítő alatt ott a sorhatos turbómotor, ami alapjaiban a CLE 400-asé, de nemcsak szoftveresen, hanem mechanikailag is erősebb a CLE 53-asban. Nagy, kettős megfúvású turbófeltöltő van rajta, ami 1,5 barral tolja a levegőt. Ordenáré turbólyuka pedig azért nincs, mert betömi az elektromos kompresszor, melynek a 48 voltos mild hibrid rendszer (23 lóerő és 250 Nm) ad energiát.

Bikán tol az 560 newtonméter (overboosttal 600 Nm) és fent szépen húz a 449 lóerő, de a Mercedes AMG CLE 53 kerek kipufogója nem üvölt olyan diadalmasan, talán még az M440i-nél is visszafogottabban szól. Nincs benne érces gépiesség, csak egy halvány tompa búgás suhan el a száguldó CLE 53-assal.

Éppen csak egy villanásnyi időm van a múlt monoblock felnis W124-esein merengeni, annyira veszett gyorsan teper végig a Driving Camp egyenesén a hófehér CLE. Ahogy beleállok a fékbe, a kilencfokozatú váltó azonnal dobjálja vissza a fokozatokat, de lassulás habos, mintha megtépte volna a Nordschleife a fékeket. A több mint kéttonnás sportkupéhoz már illene egy karbon-kerámia rendszer, de szépen érezni lehet rajta, hogy előre terhel az autó, aztán a kormányon az is megvan, hogy elkezdenek tapadni a gumik, hogy rászúrhassam a jobbos emelkedő kanyarcsúcspontjára.

Rögtön a dombtetőn jön a balos, de a CLE 53 alatt egy baromi okos, hátsókerekesre hangolt összkerékhajtás és 2,5 fokot tekerő összkerék-kormányzás van, ezért ezen a passzentos pályán is virgoncan fordul. Szélesebb nyomtávjai vannak, mert alárakták a C 63-as futóművét, keményebbek a szilentjei és adaptív a lengéscsillapítója, hogy klasszul betámasszon a kanyarban, de egy gombnyomásra krémes utazóautóvá változzon.

Szédítően jó limuzin, bitang erővel

Pazar arányai vannak a W214-es E-osztálynak, rendesen simogatja a szépérzékem a hosszú gépháztető, a hátsó tengely felé eltolt kabin és a rövidke far, melyen az E 53-asnál egy hetyke Gurney flap és oldalanként két kerek kipufogó van. Az AMG hűtőmaszkján hatalmas csillag díszeleg a függőleges dupla lamellákon, és egy kis AMG kitűző. Nagy nyílásokon szippantja a hűtőlevegőt a technika és szélesen terpesztő gumik jelzik, hogy az E 53 Hybrid egy erős és gyors, sportos szedán.

Minden korszaknak megvan a maga szédítően kívánatos, nyolchengeres Mercedes E-osztálya, egészen eddig. Mert az új Mercedes-AMG E 53-asban pontosan ugyanaz a sorhatos turbómotor van, mint a CLE 53-asban, csak villanyturbó helyett egy hagyományos feltöltő van rajta, mert minden másra ott a plug-in hibrid rendszer váltóházba integrált 163 lóerős és 480 Nm nyomatékú villanymotorja.

Szép, kényelmes, gyors, de AMG-nek túl kimért az E 53 Hybrid 4matic+.

585 lóerővel és 750 newtonméter csúcsnyomaték rendesen oda tud csapni (3,8 másodperc a 0-100-as sprint), rövid időre (Race Start módban) pedig akár 612 lóerőt is kiprésel magából az E 53-as. Az előadásmód messze nem annyira varacskosan drámai, mint ugyanez a teljesítmény a korábbi V8 biturbóval. Igaz, a 28,6 kWh kapacitású akkumulátorral tömött E 53-as nagyjából 400 kilogrammal nehezebb, mint a korábbi E 63 S 4matic+. AMG-t nem ilyesmiért szokás megkívánni, viszont a két elvesztett henger után apró kárpótlás, hogy nem kell kétnaponta tankolni, és elmegy akár 100 kilométert is egy feltöltéssel.

Könnyű elképzelni, hogy a CLE 53-asnál három mázsával nehezebb E 53-ast milyen vezetni versenypályán. Kormánya alcantara bevonatú, az ülések feszesen tartanak, a biztonsági öv pedig sárgán virít a fekete utastérben, szóval klassz a hangulata. Tisztességesen megküzd a feladattal, mert az autó alatt lévő vas elképesztően minőségi holmi. A futómű hangolása, a kormány pontossága és az egésznek a harmóniája valójában inkább kíván látványos kilátású hegyi átkelőt, mint versenypályát. Nyolchengeres nehézbombázónak ott a BMW M5-ös vagy az Audi RS 6 Avant.

Inkább CLE, mint GLE

Hagyományosan a sportkupé a legjobb felépítés, mert a kétajtós karosszéria kellően merev tud lenni, a hosszmotoros és lapos autóknak az anatómiája alapvetően szerencsés, hiszen adott a remek egyensúly és a kedvező aerodinamika. A modern autóépítés csodája viszont az, hogy nehézkesen, de még az olyan behemótok is képesek valamit átadni ezeknek a dinamizmusából, mint a Porsche Cayenne Turbo GT vagy a BMW X6 M. A Mercedes-AMG GLE 63 S Coupé viszont nem ilyen.

Irgalmatlanul erős a GLE 63-as 4,0 literes, biturbó V8-asa, de még a 612 lóerő és a 850 newtonméter csúcsnyomaték se lendíti meg olyan lelkesen ezt a bő 2,5 tonnát. A kormányzása élettelen és olyan hosszúra áttételezett, hogy akár kalácsot is fonhattam volna a Driving Camp pályáján körbeszaladva. Különösen a CLA 45 S Shooting Brake felvezetőautó után feltűnő, hogy mennyire tohonya a GLE 63. Fantasztikusan röfög a V8-asa, de a GLE testéhez inkább a 400 d jelzés passzol.

Egészen más karakter a benzines, a plug-in hibrid és a V8-as, de nagyon fontos tényező az is, hogy mibe kerül bele a remek hajtás. Most egyetlen percig nem kérdés, hogy a Mercedes-AMG CLE 53-at vinném haza legszívesebben a három autó közül, mert ez van a legközelebb ahhoz, amiért az AMG-k rajongásig szerethetőek.

Fotó: Mosoni Péter

Ez is érdekelhet:

A bombázó – Mercedes-AMG GT 63 4matic+ Coupé

Teszten a gyors, erős, és őrületesen szexi 100 milliós Mercedes-AMG GT 63.

Rakéta a mérlegen – BMW M5

Szemtől szemben pontosan azokat az ősi ösztönöket pendíti meg az M5-ös BMW, ami miatt a kardfogú tigris elől is elfutottunk.

Túlzás ilyen jó még nem volt – Aston Martin DBX707

Itt az Aston Martin 3,3 másodperc alatt gyorsuló szabadidő-autója. Meghajtottuk a DBX707-et!

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Ha fotós csúcstelefont keresel, a Xiaomi 15 sorozatnál ne keress tovább!

Mutatjuk, hogyan vásárolj a dm-ben úgy, mint egy profi

A futás nem csak a rekortánpályán kezdődik! Íme az NN Ultrabalaton két magyar ultrafutójának edzéstippjei

További cikkeink a témában