Az utóbbi években az elektromos szabadidő-autóknak termett babér az európai év autója szavazáson, de a jövő évi díj döntőjébe nem kizárólag elektromos, illetve nem crossover újdonságok is bekerültek.

Minden évben ősszel derül ki, hogy melyik új modellek kerülnek be a következő évi európai év autója díj döntőjébe. A 22 ország 59 autós újságírójából álló zsűri előbb egy 28 autóból álló hosszú listát választott, majd ebből került ki az a hét modell, amit aztán pontozással értékelnek majd. A piac változása pedig a döntősök névsorán is látható.

Az előző évben így alakult a döntő:

Lehet, hogy nem elektromos lesz az európai év autója 2023-ban

Szerinted melyik érdemelné meg az év autója díjat?

Az utóbbi években előtérbe kerültek a szabadidő-autók, majd egyre nagyobb teret hódítottak az elektromos típusok és a kínai gyártók modelljei. Az idei lista sem alakult másként, az európai piacra nagy erőkkel érkező BYD-nek például négy modellje, az Atto 3, a Dolphin, a Seal és a Han is felkerült erre a listára, a Seal pedig a döntőbe is bekerült.

Az idei listára jutott újdonságok, közülük kerültek ki a döntősök

Minden eddiginél több elektromos autót találhattunk ezen a listán, a hét döntős közé pedig bekerült a Kia EV9, a Renault Scenic E-Tech és a Volvo EX30 is. Mégsem csak elektromos autó lehet az év autója 2024-ben, ugyanis bejutott a BMW 5-ös sorozata és a Peugeot 3008, amelyeknek van nem elektromos hajtású változata, valamint a hibrid Toyota C-HR is.

Kimaradtak a döntőből

Nem jutott be végül a döntőbe a Hyundai két érdekes újdonsága, a Kona és az Ioniq 6, mint ahogyan a Fiat 600, a Honda CR-V és ZR-V, a Toyota Prius és a Volkswagen ID.7 sem. A Mercedesnek ezúttal az E-osztály és az EQE SUV sem hozott döntős helyet, míg a BMW XM, a Ford Bronco és a Jeep Grand Cherokee túlságosan rétegmodellnek bizonyult ahhoz, hogy év autója legyen.

A zsűrinek ezúttal is két magyar tagja van, Csikós Zsolt és Gajdán Miklós. Idén a Jeep Avenger kapta az elismerést, míg egy évvel előtte a Kia EV6 lett az év autója, azt megelőzően a Toyota Yaris és a Peugeot 208 örülhetett a díjnak. Mivel jövőre ismét megrendezik a genfi autószalont, ezért a díj nyertesét annak első napján, február 26-án jelentik majd be.

Mutatjuk a döntős autókat, aztán szavazz, hogy melyiknek adnád az év autója díjat 2024-ben!

BMW 5-ös sorozat

Itt olvashatsz róla többet:

Jövőbe mutat, de nem szakít a hagyományokkal sem az új 5-ös BMW

BMW i5-ként elektromos hajtással, de még dízellel is kapható lesz a minden eddiginél nagyobb és fejlettebb új 5-ös sorozat.

BYD Seal

Itt olvashatsz róla többet:

A BYD Seal bizonyítja, hogy ideje komolyan venni a kínai villanyautókat

Hamarosan a kínaiak fókája is felbukkan Európában.

Kia EV9

Itt olvashatsz róla többet:

Forgathatóak a középső ülések, a harmadik sorban is sok a hely a Kia EV9-ben

Tigrisorr helyett komplett digitális tigrisarcot kapott az új nagy Kia, a kizárólag tisztán elektromos hajtással készülő, három üléssoros nagy családi SUV, az EV9.

Peugeot 3008

Itt olvashatsz róla többet:

Formás elektromos autóként jön az új Peugeot e-3008

Később hibrid és plug-in hibrid is lesz a francia szabadidő-autóból.

Renault Scenic E-Tech Electric

Itt olvashatsz róla többet:

Praktikus villanyautóként tér vissza a Renault Scenic

Két év szünet után újjászületik a Renault Scenic: sokoldalú családi autó énjét megőrizve elektromos hajtással jön 2024-től.

Toyota C-HR

Itt olvashatsz róla többet:

Sikerre született a Toyota C-HR második generációja

Megnéztük közelebbről a következő évek egyik legnépszerűbbnek ígérkező Toyotáját.

Volvo EX30

Itt olvashatsz róla többet:

Ígéretes áron jön a legkisebb elektromos Volvo, az EX30

Az XC40-nél is kisebb elektromos autót mutatott be a Volvo, amiből sikermodell lehet.

Melyik autónak adnád az év autója díjat 2024-ben?

Az előző évben ez lett az eredmény:

Most először egy Jeep nyerte el az európai év autója díjat

A Jeep először jutott a döntőbe hatvan év alatt, és nyert is az Avengerrel.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Rebellis Rolls-Royce az izmos Ghost Black Badge

Húszéves Porsche szupersportautóra fejlesztett új sportgumit a Michelin

A Mercedes elismerte, hogy mellényúlt a Hamiltont váltó pilótával

További cikkeink a témában