
Retró terepjárós hangulattal és modern technikával a kínai iCar V23-as nagyszerűen mutatja, hogy mennyire szerethető tud lenni egy kínai elektromos szabadidő-autó.
Mindenki imádja a retró holmikat, visszatért a nyolcvanas és kilencvenes évek divatja, virágzik az analóg fotózás, sokan vesznek újra bakelit lemezeket, a Renault is feltámasztotta az 5-öst, a BMW visszatér a Neue Klasséhoz, de vannak olyan állócsillagok is, mint a Mercedes G-osztály. Az iCar ugyan nem tudott a márka múltjából meríteni, de a V23-ashoz merítettek máshonnét, és csináltak egy aranyos, elektromos szabadidő-autócskát.
Autó helyett életstílus
Miközben a sanghaji autószalonon minden kínai gyártó kiállítóterében érezni lehetett, hogy a hazai piacon mennyire erős a verseny, addig a Chery konszernen keresztül az Omodával és a Jaecoóval rokon iCarnál sokkal vidámabb volt a hangulat. A standon mindenütt a V23-asok álltak különböző formátumban. Volt köztük retrós kétszínű fényezéses, famintás és króm elemekkel gazdagon megszórt, utcaképbe olvadó decens szürke, de az emelvényen még kívül és belül puha szőrbe csomagolt iCar is pózolt a kínai influenszer csajokkal.
Egyetlen autó, de rengeteg karakter jelent meg a V23-as különböző jelmezekbe öltözött változataival, ez pedig volt annyira izgalmas, hogy mindenki erről akarjon lájvozni a WeChaten. Ebből remekül látszik, hogy az iCar elektromos szabadidő-autója valójában nem egy Honda e:Ny1-hoz hasonló lélektelen kacat vagy sima közlekedési eszköz, hanem jó alap azoknak, akik hétvégente a városi home office-ból kiszabadulva szeretnek a természetben kirándulni.
Éppen ezért nagyon rámentek a kiegészítőkre is, az iCar V23-asra rengeteg hasznos vagy csinos holmit lehet rápakolni. Különféle hűtőmaszkok, tükörházak, felnik és kiránduláson praktikus cuccok készültek az elektromos szabadidő-autóhoz. Ezek mellett pedig ott vannak az olyan apróságok, mint a gördeszka, a bögre, a táskák és pólók, de részletesen kidolgozott 1:18-as modellautók vagy építőkockából összeállítható kis V23-asok is akadnak, melyeket természetesen nem a Lego gyárt, hanem valami kínai alternatívája.
Nem másolat, hanem tisztelgés
Őrületesen aranyos autó az iCar V23-as, melynek minden áldott milliméteréből sugárzik, hogy trendekre rímelő elektromos szabadidő-autó létére a világ legkeményebb terepjáróira szeretne hasonlítani. Formája olyan, mintha a Hot Wheels dizájnerei rajzolták volna, annyira játékos és vidám az egész, hogy tényleg csak a bliszteres doboz hiányzik róla. Klasszikus terepjárósan egyszerű a sziluett, hiszen olyan, mintha egy kisebb és egy nagyobb doboz alatt volnának viccesen nagy kerekek, de pontosan ez az őszinte funkcionalitás teszi kontinenstől függetlenül kívánatossá a V23-ast.
Rengeteg olyan autó van a sanghaji autószalonon, ami arcátlan másolatnak tűnik. Vannak új Range Rovernek vagy régi Bogárnak kinéző autók, de az iCar V23-ast is három legendás terepjáró inspirálta. Szimpatikus, hogy ezt nem titkolták ezt egy percig sem, az Omoda és Jaecoo prezentációján hivatkoztak is a klasszikus Toyota Land Cruiserre, mely a V23-as kerek fényszórós arcát adja, a vállas oldala az egyenes ablakvonallal bevallottan a Land Rover Defender mintájára készült, a hátulja a töltőkábelek hátizsákjával pedig egyértelműen az elektromos Mercedes-Benz G-osztályé.
Mokány kiállású és remek arányú szabadidő-autó az iCar V23-as, mely 4,2 méteres hosszával, bő 2,7 méterre nyújtózkodó tengelytávjával, 1,9 méteres szélességével és szintén 1,9 métert alulról karcoló magasságával nem kér több helyet a kelleténél. Ebben a műfajban meglepő módon a V23-as tényleg komolyan gondolja a terepjárást, az első terepszög 21 colos felnikkel 43, a hátsó 41 fokos, a hasmagassága 21 centiméter. Biztos nagyon jól mutat az erdőben sárba öltöztetve, nyitott tetősátorral.
Legalább annyira tele van kedves gegekkel az iCar V23-as, mint a Jeep Wrangler vagy a Ford Bronco. Az érintőkijelző mellett és a szélvédő tövében is fel lehet fedezni egy kis iCart, az első ülések hátulján pedig a hálós tárolók mellett különböző rögzítési pontok vannak, amikre akár túrázáshoz gyakran használt karabinerrel is fel lehet akasztani a kulacsot vagy kisebb táskákat. Minden másra pedig ott a csomagtartó, melynek lemezelt oldalpanelje rendesen felduzzasztja a holtteret.
Városi és terepjáró
Nagyon jót nevettem, amikor megláttam a wuhui tesztpályán a Pink Pig dekort viselő iCar V23-ast, mely minden idők legmókásabb sikertelen versenyautójáról származik. A Porsche még 1971-ben indította el Le Mans-ban a 917/20-ast, melyet gömbölyded formái miatt elkezdtek malacnak csúfolni. A csapat ezen nem sértődött meg, hanem beleálltak és a henteseknél függő ábrát festettek az autóra. Sajnos a Porsche eltaktikázta magát a fékekkel, ezért az autó nem fejezte be a 24 órás futamot. A rózsaszín fóliával ez a sztori került most a V23-asra, és legalább annyira jól áll neki, mint az élénk narancssárga.
Kibillentős kilincsek simulnak az ajtólapokba az iCaron, de a szögletes formát nézegetve gyaníthatóan aligha az aerodinamika miatt, sokkal inkább a szokatlan kilincsek divatja lehet az oka. Mivel az utastere egy sarkos dobozban van, ezért nagyszerű benne a térérzet, pedig nincs is hozzá panoráma üvegtető. Még a sanghaji autószalonon az egyik kiállított koncepción volt Renault Twingo stílusú, harmonikában összehajtható vászontető, az remekül állna a retró V23-asnak.
Kívülről múltidéző, de belül modern az iCar V23-as a letisztult műszerfallal, melyen a Tesla Model 3-ashoz vagy az új MINI-khez hasonlóan egyetlen nagy (15,4 colos képátlójú) érintőkijelzőn jelenik meg minden információ. Mivel a kínai termékfelelősök nagyon célzottan kérdeztek rá rendszeresen a vezető előtti kis kijelző hiányára, ezért nem csodálkoznék rajta, ha az európai változatban már a kormány mögött is sorakoznának a pixelek. A középkonzol tisztességesen kattanó, fémes kapcsolói és a változatos textúrák miatt feketében is jó hangulatú a négyszemélyes utastér.
Villanyautós anatómiája miatt az iCar V23-as az 1,8-2,1 tonnás súlyával együtt is szépen mozgott a wuhui fejlesztőközpont tesztpályáján. A kormányzása az én ízlésemnek kicsit túl könnyed, de még a szlalomon is pontosan lehetett terelgetni az autót, mely az akkumulátor adta alacsony tömegközéppont miatt klasszul kanyarodik. Gázra azonnal meglódul, ahogy egy elektromos autóhoz illik, szóval ezzel a mérettel könnyű parkolni, mosolyogva lehet vele ficánkolni a forgalomban vagy akár egy murvás szakaszon.
Akkumulátorok, villanymotorok, töltés
Alapváltozatában egy 100 kilowattos (136 lóerős) villanymotor tekeri a hátsó kerekeket, a legkisebb akkumulátor pedig 47 kilowattórás, a nagyobb hatótávú (nagyjából 400 kilométer egy töltéssel) változatban pedig 60 kilowattórás, mindkettő lítium-vasfoszfát kémiájú. A V23-as összkerekes csúcsmodelljében az első tengelyt egy 55 kilowattos villanymotor hajtja, a lítium-nikkel-mangán-kobalt akkumulátor pedig már 82 kilowattórás. Erre már 500 kilométeres hatótávot ígér az elég megengedő kínai szabvány.
Kínában az iCar V23-as alapváltozata alulról karcolja a 100 ezer jüanos árat, tehát úgy 4,9 millió forintba kerül, a csúcsot jelentő összkerekes változat pedig 7,5 millió forintnyi pénzért gurítható haza. Amennyiben elér Európába, ez az árcédula rendesen meg fog hízni a szállítási költséggel és az adókkal együtt, de az egészen biztos, hogy jól áll majd az utcaképnek.
Ez is érdekelhet: