
Három évvel a bemutatása után máris itt az Austral alaposan megújult változata, de mi ez a nagy sietség a Renault-nál? Jó okuk volt rá, hiszen így ez a kompakt szabadidő-autójuk is megkapta a márka legújabb arculatát, és ezzel együtt a legfrissebb fejlesztéseit is. Hibrid hajtással próbáltuk a kategória egyik legsokoldalúbb autóját.
Most már végképp elmondhatjuk, hogy a Renault új korszakát éli ahhoz képest, mint ahogyan a legtöbben emlékszünk rá. A C-alakú fényszóródizájn és a széles fénycsíkos hátsó lámpák már egyre több modellen átadták a helyüket a Renault új, élesebb stílusának, amit a 2020-ban a Peugeot-tól érkezett vezető formatervező, Gilles Vidal talált ki a márka számára. Az új modellek, mint a Symbioz és a Rafale már eleve ezzel mutatkoztak be, míg a korábban megjelent modelleket folyamatosan az új dizájnhoz igazítja a Renault. Most az Australon volt a sor.


Rendesen átalakult a Renault kínálata is az utóbbi években, hiszen a Megane-ból és Scenicből remek elektromos autó lett, utóbbi el is hozta az év autója díjat, akárcsak a retró stílusú, imádnivaló Renault 5, amit hamarosan a Renault 4 és az eredeti Twingo újragondolása követ. A kompakt- és középkategóriában pedig egészen széles lett a márka kínálata, feltéve, ha szabadidő-autót keresel: ott a nemrég bemutatott Symbioz, a most megújult Austral és a nagyobb Espace is, kupéformájú tetővel pedig az Arkanát és a Rafalét választhatják a vevők.
Új stílusba csomagolták
Az Austral eddig talán egy kicsit kevesebb figyelmet kapott, mint amit megérdemelt volna. Persze nincs könnyű dolga, hiszen rendkívül népes kategóriába érkezett, olyan jól sikerült, bejáratott szereplőkkel, mint a Ford Kuga, a Hyundai Tucson, a Kia Sportage, a Toyota RAV4 és a VW Tiguan. Az elődje, a Kadjar sem volt rossz autó, de okkal szakított a nevével a Renault, amikor a nagy távolságok, nagy utazások hangulatát ígérő Austral névre váltott. 2022-ben jelent meg, és azóta több mint 200 ezret adtak el belőle, tehát nem a népszerűsége miatt volt szüksége a gyors megújulásra.
Sokkal inkább azért, mert az Austral az egyik utolsó modell volt, ami még a Renault korábbi arculatát viselte, és ezen változtatni kellett.
A ráncfelvarrás pedig remekül sikerült, hiszen bár eddig is jól nézett ki az autó, most első pillantásra azt hihetnénk, hogy eleve ezzel a külsővel találták ki. A C-alakú menetfény a többi új Renault-n látott, lökhárító sarkába állított fénynek adta át a helyét, a fényszórókat szűkebbre szabták, a hűtőmaszk mintáját pedig láthatóan a márka rombusz alakú emblémája ihlette. Még a hátsó lámpákat is modernebbre cserélték.
Új külsejével vonzó jelenség az Austral, főleg a képeken is látható ultramarinkék színben, vagy a csak a sportos hangulatú Esprit Alpine felszereltséghez rendelhető szaténfényű szürke és fehér festéssel, amit már megérinteni is kellemes. A jobb látvány érdekében nagyobbak lettek a kerekek, alapból 18 colosak, de akár 20 colosak is lehetnek, és legalább annyira hasznos, mint érdekes újítás a küszöbök oldalra kiemelkedő profilja, ami a sár és kavicsok felverődését hivatott meggátolni, nekünk egy vízfolyáson átkelve úgy tűnt, egészen sikerrel.
Arcról ismer fel téged
Belső tere alapjában véve változatlan maradt, de úgy voltak vele a Renault-nál, hogy ha már ennyire alaposan átrajzolták a külsőt, akkor odabent is szétnéznek, hogy mit lehet jobbá tenni. A dupla képernyős műszerfalát 12 colos műszeregység és felszereltségtől függően 9 vagy 12,3 colos érintőképernyő alkotja, amin androidos fedélzeti rendszer fut. A használata egészen kézenfekvő, a beépített navigáció a Google Maps, ami az újratervezett műszeregységben is megjeleníthető, és további alkalmazásokat is le lehet tölteni a Play áruházból.
Újdonság a szélvédőoszlopba épített kamera, ami még nem azt a célt szolgálja, mint gondolnád.
A Renault-nál ide egy arcfelismerős kamerát tettek, ami az autóba ülve képes azonosítani minket, és betölteni a profilunkhoz rendelt beállításokat, üléspozíciót, szellőzést, kedvenc zenéket és sok minden mást. A gyáriak mindenki megnyugtatására hozzátették, hogy a kamera nem továbbítja a felhőbe az arcunk adatait, az egész rendszer az autón belül dolgozik. Ha pedig végképp kötelező lesz, akkor a vezető éberségét figyelő kamera szerepét is betöltheti.
Beülve érezzük igazán az Austral megújulásának egyik lényeges elemét, az újraformázott üléseket, amik sokkal kényelmesebbek lettek. Megfelelő a térkínálat is, a 4,53 méter hosszú Austral érezhetően tágasabb, mint a tizenkét centivel rövidebb Symbioz. Praktikus, és egyáltalán nem magától értetődő, hogy a hátsó üléseket 16 centis sínen lehet tologatni a lábtér variálására. A csomagtér 537 literes, ami papíron jól hangzik, de a full hibridben a 12 voltos akkunak is itt kellett helyet találni, ami hazavágja a padlója variálhatóságát.
Csak hibrid, de milyen!
Nem változott az Austral motorkínálata, ami az egyszerűség jegyében kétféle benzines változatból áll. A mild hibrid az 1,3 literes, turbós négyhengeres motort kapja 160 lóerővel, míg a full hibridben ezúttal az 1,2 literes, turbós háromhengeres motor dolgozik, tengelykapcsoló nélküli robotizált váltóval, két elektromotorral és 200 lóerős kombinált teljesítménnyel. Európa több országában csak az utóbbit forgalmazzák, és ha a teljes piacot nézzük, akkor is 80 százalék a full hibrid aránya, ezért nem csoda, hogy csak azt hoztak a bemutatóra.
Menet közben már nem voltunk csalódottak, az Austral ugyanis a Renault saját fejlesztésű hibrid rendszerének eddigi legjobb változatát kapta. A sajátos felépítésű hajtáslánc első kiadása még nem volt az igazi, de mostanra rendbe szedték a tengelykapcsoló nélkül működő robotizált váltók működését, ezért kevesebb bizonytalankodással, egészen gördülékenyen megy az Austral. Mindig a 70 lóerős, 205 Nm-re képes elektromotorral indul, és ha csak lehet, menet közben is nélkülözi a 130 lóerős benzinest, de a kétféle hajtáslánc közötti váltás lehetne finomabb.
Mindenesetre a hibrid Austral mindent megcsinált, amit kértünk tőle a Barcelona környéki bemutató kanyargós útjain,
és ez már a futómű érdeme is. A Renault mindenese ugyanis megkapta a 4Control hátsókerék-kormányzást, ami ötven alatti tempónál az elsőkkel ellentétes, felette azonos irányba fordítja el a hátsó kerekeket, legfeljebb öt fokkal, így könnyebb vele manőverezni, kanyargós úton még jobban fordul, nagy sebességnél pedig stabilabb. Még úgy is elismerésre méltó az útfekvése, hogy a felfüggesztését érezhetően kényelmesre hangolták.
Többféle üzemmóddal állíthatjuk az autó karakterét a takarékos és a sportos között, és
még a 4Control működését is hangolhatjuk a menüben, manapság már szokatlan ez a műszaki igényesség.
Sokat dolgoztak a zajszigetelésen is, ennek érdekében lecserélték a tükröket, laminált oldalablakokat tettek be, még a motortartókat és a kipufogórendszer felfüggesztését is áttervezték. Nem kapta meg az elektrokromatikusan elsötétíthető panorámatetőt, de szélvédőre vetít a head-up display, és a mátrixfényszórója is profibban teríti a fényt éjszaka.
Még az arcfelismerő kameránál is jobb ötlet az új Renault-kban megtalálható My Safety gomb, amivel egy gombnyomásra kikapcsolhatjuk azokat a vezetési asszisztenseket, amiknek a törvények előírásai szerint minden indítás után vissza kell kapcsolódniuk. Nem voltunk egyértelműen elégedettek a fogyasztással, ami csak a legnyugodtabb szakaszokon közelítette meg a 6 litert. Az átlag inkább 7 és 7,5 liter között alakult, ami egy ekkora, másfél tonnás autótól nem sok, de hibrid létére, a 4,7 literes gyári érték fényében lehetne kedvezőbb.
Összegzés
Saját gyermekére mindenki büszke, és lehetett érezni a bemutatón részt vevő gyáriakon, hogy büszkék a megújult Australra. Lehet, hogy eddig elkerülte a radarodat, és az utakon sem gyakran találkozol vele, de az biztos, hogy ebben a méretben, ilyen tágas belsővel ennyire teljes csomagot ezért a pénzért nem sokan kínálnak. Az Austral ára ugyanis nem változott az elődjéhez képest, a mild hibrid változat kétzónás klímával, kulcsnélküli rendszerrel, ülésfűtéssel és parkolóradarokkal 10,8 millióról, a full hibrid ára 12,75 millió forintról indul.
Ez is érdekelhet: