Norvégiában egészen elképesztő mértékben fogynak az elektromos autók, és erre a legújabb bizonyíték az, hogy már a Porsche Taycanból is többet adtak el, mint az összes benzines autóból együttvéve.
Az elektromos autók egyre jobban fogynak nálunk is, 2021-ben a magyarországi újautó-piac 3,5 százalékát tették ki, de ez sehol sincs ahhoz képest, ami Norvégiában történik. Az elektromos autókra adott támogatásnak és a benzines modellekre vonatkozó szigorításoknak köszönhetően a norvégiai piacon már eddig is jóval több villanyautót adtak el, mint belsőégésű motorral szereltet, és a derék norvégok most egy újabb mérföldkőhöz érkeztek.
Norvégiában a januári újautó-regisztrációk 83,7 százaléka elektromos autó volt, és csak Porsche Taycanból több fogyott, mint az összes benzines autóból együttvéve.
Persze ez nem jelenti azt, hogy az 5,3 milliós lakosságú országban hirtelen mindenki szupergazdaggá vált volna, inkább azt mutatja, hogy mennyire nem kelendők már a benzines autók. Az év első hónapjában 175 darabot helyeztek forgalomba, míg Taycanból 181-et.
A Taycan nem az egyetlen elektromos autó, ami egymaga képes volt maga alá gyűrni az összes benzinest,
hiszen a BMW iX, a Ford Mustang Mach-E, a Hyundai Ioniq 5, a Kia EV6, a Mercedes EQA és EQC, a Nissan Leaf, a Polestar 2 és a Volkswagen ID.4 is nagyobb számban fogyott náluk. Norvégia legnépszerűbb elektromos autója jelenleg az Audi Q4 e-tron, amiből egy hónap alatt 643 darabot adtak el, ez az összes új autó 8,1 százalékát teszi ki.
Hová lett a Tesla?
Egy hónap eladásaiból persze nem lehet messzemenő következtetéseket levonni, például a Tesla nem fért be az első húszba, de nem azért, mert a norvégok ne lennének vevők Elon Musk autójára. A Model 3 tavaly az ország legnépszerűbb elektromos autójának számított, de jelenleg nem tudnak annyit szállítani belőle, hogy felkerüljenek a toplistára. Az első húszban egyébként egyetlen egy típus nem elektromos, de az is hibrid: a Toyota RAV4.
Norvégiában főleg a jogszabályoknak köszönhető, hogy ennyire jól fogynak az elektromos autók, 2025-től ugyanis benzines és dízelautókat már nem lehet újonnan forgalomba helyezni, tíz évvel más európai országoknál hamarabb. Az elektromos autók vásárlásához jelentős adókedvezmény is jár, az útdíjak és a parkolás is jóval olcsóbb a villanyautóval.
Persze ilyen gyönyörű utakon mi is szívesebben hajtanánk egy Porsche Taycant!
Ez is érdekelhet: