A világ nemcsak a benzines autóktól halad az elektromosok felé, a kézzel kapcsolható sebességváltó napjai is meg vannak számlálva. Ha a vezetés klasszikus élményét keresed, szívesen kapcsolgatsz és kuplungolsz, akkor mutatjuk a neked való autókat, amelyeket újonnan még megkaphatsz.

Egy kollégánk szerint az autózás műszaki fejlettsége már régen meghaladta azt a szintet, hogy vezetés közben különféle áttételek között nekünk kelljen kapcsolgatnunk, és soha nem venne más autót, mint automata váltóst – vagy elektromost. Sokan gondolják hasonlóan, akik ráéreztek az automata kényelmére, de vannak még egy páran, akik a vezetés klasszikus élményét keresik, és szívesebben kapcsolgatnak saját maguk, még akkor is, ha ehhez többet kell pedálozni.

Sokak szerint az automata a puhányoknak való, de ez szerintünk nem egészen igaz,

hiszen a legerősebb szupersportautók is automatizált váltót kapnak, máskülönben aligha lehetne hozni az ígért szédületes gyorsulási adatokat, és a kuplungok sem feltétlen bírnának el a nyomatékkal. A kényelmes vezetők egyre többen vannak, és ennek megfelelően a gyártók kínálatából fokozatosan kerülnek ki a kézi váltós modellek, főleg a prémiummárkáknál.

Az új BMW M3/M4-ből még kapható kézi váltós, a Giulia Quadrifoglio már nem készül manuális váltóval
Nem gondoltuk volna, de az Alfa Romeo is felhagyott a kézi váltós Giulia Quadrifoglio gyártásával, annyira nem vették, pedig biztos helye lett volna ezen a listán.

Már csak szűk köre maradt meg az autóknak, ahol a vezetés élménye miatt számolnak kézi váltóval, és ezek közül ajánlunk egy párat, amit még újonnan meg lehet kapni. Ha tele a malacpersely, és szeretnél eltenni a jövőnek egy olyan autót, ahol még te kapcsolgatod a fokozatokat, akkor ezek közül válassz!

Ford Fiesta ST

A Fordnál hagyományosan nagy figyelmet fordítanak a vezetés élményére, és ezért nem meglepetés, hogy a felpaprikázott Fiestával olyan jó kapcsolgatni. Sőt, nem is kell az ST-t választanod ahhoz, hogy öröm legyen a fokozatok közti váltogatás. Ha a Fiesta túl kicsi lenne, akkor a Pumát vagy a Focust is választhatod, mert azokba is ugyanazt a határozottan mozgatható szerkezetet szereli a Ford. A Fiesta és a Focus nemrég újult meg, és hála az égnek az ST is megmaradt a kínálatban.

Ford Mustang GT

Még egy Ford, de egészen más, mint az előző, hiszen a Mustang eleve az amerikai piacra készült, még ha a legújabb szériát európaibbra is szabták. A hasonlóan izmos sportautóknál többnyire már rég kihalt a manuális váltó, de a Mustang GT-nél még kézzel oszthatod be az 5 literes V8-as erejét, és egy hosszú szerpentin előtt nem árt edzésben lenned hozzá, ugyanis a kuplungja és a váltókarja is izomerőt igényel. Reméljük, hogy a Mustang és a váltója is velünk marad még sokáig.

Honda Civic Type R

Az első Type R megjelenése óta a Civic váltója legenda, a fémes váltókarjával tényleg érzed, hogy gépet kezelsz, és nincs ez másként a jelenlegi szériánál sem, amelynek azonban meg vannak számlálva a napjai. A Civic új generációját már bemutatta a Honda, de nem csinált titkot abból sem, hogy érkezik a Type R kivitel, álcázva már tesztelik a Nürburgringen. Ha biztosra akarsz menni, akkor készletről még beszerezheted a kifutó széria utolsó példányait.

Hyundai i30 N

Nagyot dobott a Hyundai, amikor bemutatta a Golf GTI és Focus ST ellenfelének szánt i30 N-t, és a fejlesztése során biztosra mentek, a legjobb szakemberek faragták tökéletesre a Nürburgringen. A 280 lóerős kétliteres motorhoz tökéletesen kapcsolódó kézi váltót kínálnak, de már nem biztos, hogy sokáig: nemrég a modellfrissítéssel jelent meg a nyolcfokozatú automata, és nem elképzelhetetlen, hogy hamarosan átveszi a manuális helyét. Ne hezitálj sokáig a vásárlással!

Lotus Exige

Mindig is a vezetés szűretlen élményéről szóltak a Lotus alaposan kikönnyített gépei, és nincs erre jobb példa, mint az Elise zárt tetős változata, az Exige, amelynek nyitott kulisszás váltókarját nemcsak kapcsolgatni, de nézni is öröm. Az angol márka háza táján azonban nagy változások várhatók, az Exige gyártása nemrég befejeződött, ezért már csak készletről érhető el, az utódjaként érkező Emira pedig az utolsó kézi váltós Lotus lesz – és az utolsó benzines is egyben.

Mazda MX-5

A Fordhoz hasonlóan a Mazdánál is lelkes mérnökök dolgoznak azon, hogy a sebességváltó ne csak egy szükséges alkatrész legyen, hanem hozzá is tegyen a vezetés élményéhez. A leginkább az MX-5-ben érhető tetten ez a törekvés, apró váltókarja és feszes kulisszája olyan hangulatot teremt, amivel még szélesebb lehet a mosolyunk. A Mazda ezzel azt is igazolja, nem kell nagy teljesítmény, hogy kiélvezzünk egy hátsókerék-meghajtású roadstert.

Porsche 718 Cayman GT4

A Porsche több modelljénél is találunk még kézi váltót, a 911-esben egyenesen a kuriózumnak számító hétfokozatút, és bár a duplakuplungos PDK is fantasztikus élményt ad, nem véletlen, hogy a 911 GT3-nál és a 718 Cayman GT4-nél kitartanak a kézi váltó mellett. Az utóbbi a klasszikus manuális sportkocsik egyik utolsó példánya, és ezért megérdemli, hogy minél többet mentsenek meg az utókornak a benzinvérű autórajongók.

Toyota GR Yaris

Az elmúlt év egyik legnagyobb meglepetése volt a GR Yaris, ami nem összetévesztendő a Toyota hibrid kisautójával, hiszen eleve raliautó-alapnak építették. Már a 261 lóerős motorjával és összkerékmeghajtásával is egyedülálló a kategóriájában, a rövidre áttételezett kézi váltóját pedig igazi élmény kapcsolgatni, kívánságra automatikus gázfröccsöt is ad hozzá az autó. Még most is alig hisszük el, hogy ez így gyártásba kerülhetett.

Melyik a kedvenc kézi váltós autód ezek közül?

(Az összeállításhoz az ötletet a Top Gear egy korábbi cikke adta.) 

Ez is érdekelhet:

A legjobb autók meneküléshez

Mondunk jobbat a Seicentónál.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Csodás szupersportautó az Aston Martin Valhalla

Majdnem kész volt, de elkaszálták a BMW dögös sportautóját

Amikor a világ legnagyobb autóversenyzői a Népligetben nyomták

További cikkeink a témában