Nagy tételben fogadtunk volna rá, hogy az új Renault 5 kapja meg az európai év autója díjat, és a retró stílusú elektromos autó a zsűrit is meggyőzte, egyértelműen nyerte el a díjat a Kia EV3 és a Citroën C3 előtt.
Nagyrészt szabadidő-autók jutottak az idei európai év autója díj döntőjébe, de nem csak elektromos autókat választottak ki, hiszen a hét döntős közé benzines és hibrid modellek kerültek. Most először jutott a döntőbe a Dacia a minden eddiginél jobban sikerült Dusterrel, és rajtuk kívül a Cupra és a Hyundai is az első győzelmére hajtott.
Huszonhárom európai ország hatvan autós újságírója értékelte a döntőbe jutott modelleket, és az már a pontok bejelentésének elején látszott, hogy a hét autó közül a Renault 5, a Kia EV3 és a Citroën C3 közül kerülhet ki a győztes. A legtöbb zsűritagot adó országok közül a franciák persze az R5-re szavaztak, akárcsak az angolok, és még az olaszok is előnyben részesítették az Alfa Juniorral szemben.
Nem volt német autó az idei döntőben, a német autóipart a Győrben készülő Cupra Terramar képviselte,
amire értelemszerűen a spanyolok adták a legtöbb szavazatot, és sok pontot kapott a németektől is, akik viszont inkább a praktikus Kia EV3-ra szavaztak. A skandináv országok újságíróinak kedvence is a Kia volt, míg a két magyar zsűritag a Renault 5-öst kedvelte leginkább.
Az új Renault 5 végül 353 ponttal szerezte meg az európai év autója díjat 2025-ben,
és az elektromos Scenic előző évi győzelme után ez már a Renault nyolcadik elsősége a díj 1964-es alapítása óta. Az eredeti R5 a maga korában, 1973-ban csak öt ponttal maradt le az Audi 80 mögött, míg az elektromos utódja egyértelműen győzött az erős ellenfélnek számító Kiával szemben. Csak egyszer fordult elő a több mint hatvan év alatt, hogy egy márka egymás utáni két évben is győzött: a Fiatnak sikerült 1995-ben a Puntóval és 1996-ban a Bravóval és Bravával.
Mivel az Alpine A290 tulajdonképpen a Renault 5 sportváltozatának számít, ezért megosztva kapják meg a díjat. 291 ponttal lett a második a Kia EV3, 215 ponttal pedig a harmadik helyet érte el a Citroën C3, míg a Hyundai Inster 172 pontot, a Dacia Duster 168 pontot, a Cupra Terramar 165 pontot, az Alfa Romeo Junior pedig 136 pontot kapott.
Olvasd el, milyen volt vezetni az év autóját:
Ez is érdekelhet: