Az utóbbi években az elektromos szabadidő-autóknak termett babér az európai év autója szavazáson, a jövő évi díj döntőjébe azonban ismét bekerültek nem kizárólag elektromos, illetve nem crossover újdonságok is. Szerinted melyik érdemli meg a díjat?
Mint minden évben, úgy idén is ősszel derült ki, hogy melyik új modellek kaptak esélyt a következő évi európai év autója díjra. Jelenleg 23 ország 60 autós újságírójából áll a zsűri, amely ebből a 42 autóból álló, hosszú listából választott ki hét olyan modellt, amelyet aztán pontozással értékel majd. A piac változása pedig mindig jól látható a döntősök névsorán.
Az előző évben így alakult a döntő:
Az utóbbi években előtérbe kerültek a szabadidő-autók, majd egyre nagyobb teret hódítottak az elektromos autók és a kínai gyártók modelljei. Az idei hosszú lista sem alakult másként, elektromos autót szép számmal találtunk rajta, bár kínait már kevesebbet, hiszen az MG két, míg a BYD, a Nio és az Xpeng egy-egy modellje került fel rá.
Most kiderült, hogy melyik az a hét döntős, ami közül végül kiválasztják a győztest. A listán persze akadnak elektromos autók, mint a Hyundai Inster, a Kia EV3 és a Renault 5, aminek Alpine-változatát is felvették. De az Alfa Romeo Junior és a Citroën C3 az elektromoson kívül benzines változatban is kapható, a Cupra Terramar és a Dacia Duster pedig csakis belsőégésű motorokkal készül.
Kimaradtak a döntőből
Nem jutott be végül a döntőbe a Fiat Grande Panda, a Ford Explorer és Capri, az Opel Frontera és Grandland, a Renault Rafale és Symbioz, a Škoda Kodiaq és Superb, a Suzuki Swift vagy a Volkswagen Passat és Tiguan sem. Kimaradt a három vadonatúj MINI, az Aceman, a Cooper és a Countryman, és a Porschének a Macan, a Toyotának pedig a Land Cruiser sem hozott döntős helyet. Persze olyan egzotikumok sem jutottak tovább, mint az MG Cyberster és a Lotus Emeya.
Nem is tudnánk megjósolni, hogy melyik döntős a leginkább esélyes az év autója díjra, mindenestere feltűnő, hogy ezúttal elsősorban a megfizethető modellek közül válogattak. Nincsenek felsőkategóriás vagy prémiumautók, a C3, a Duster és az Inster kimondottan olcsónak készült, de a Junior és az R5 is az adott márka belépőmodelljének számít.
Az előző évben ez lett az eredmény:
A zsűrinek ezúttal is két magyar tagja van, Csikós Zsolt és Gajdán Miklós. 2024-ben az elektromos Renault Scenic lett az év autója, de nem sokkal maradt le tőle a BMW 5-ös sorozata, az előtte lévő években a Jeep Avenger, a Kia EV6 és a Toyota Yaris örülhetett. Mivel nem lesz többé genfi autószalon, ezért a díj nyertesét a januári brüsszeli autókiállításon jelentik majd be.
Mutatjuk a döntős autókat, aztán szavazz, hogy melyiknek adnád az év autója díjat 2025-ben!
Alfa Romeo Junior
Itt olvashatsz róla többet:
Citroën C3
Itt olvashatsz róla többet:
Cupra Terramar
Itt olvashatsz róla többet:
Dacia Duster
Itt olvashatsz róla többet:
Hyundai Inster
Itt olvashatsz róla többet:
Kia EV3
Itt olvashatsz róla többet:
Renault 5 / Alpine A290
Itt olvashatsz róluk többet: