Egyeseknek bőkezűen adott, másoktól pedig mohón elvett a 2023-as év, de annyi egészen biztos, hogy az autózás sosem volt még ennyire kétpólusú, mint most, amikor egyszerre lehet néma elektromos autót és röfögő hangú szívó V8-ast venni. Néhány autót azonban egyszerre kell búcsúztatnunk a 2023-as évvel.

Tagadhatatlanul egyre nagyobb szerep jut a konnektorról tölthető és a teljesen elektromos hajtású modelleknek, valamint a gyártók töretlenül tukmálják rá az embereknek az indokolatlanul nagy és rettenetesen nehéz szabadidő-autókat. Ezek pedig olyan modelleket szorítanak ki, amik története akár évtizedekig nyúlik vissza.

Izomautók

Nyolc év után 2010-ben tért vissza a Chevrolet Camaro, az igazi Dodge Challenger pedig több mint három évtized után 2008-ban hozta el az amerikai izomautók második hőskorát. Ez a korszak zárult le, amikor beköszöntött a 2024-es év, mert mindkét modellt és a Chargert is nyugdíjazták az eddig ismert formájában. A szívó és kompresszorral hergelt nyolchengeres motorok helyett elektromos hajtású, valamint az új Hurricane sorhatossal szerelt utódok veszik át a helyüket. Ígéretük szerint ezzel kizárólag a V8-as jellegzetes ordításáról kell lemondani majd a jövőben, de a turbós hathengeres és az elektromos változat is pokolian gyors lesz.

A jövő elektromos izomautóját mutatja meg a Dodge

Hangja is van a Charger Daytona SRT-nek, de még milyen!

Nem könnyű túlszárnyalni a Dodge Challenger legizmosabb változatát, hiszen a Demon limitált szériás kiadása etanollal megtankolva akár 1040 lóerőt és 1280 Nm nyomatékot is kiteker magából. Egészen döbbenetes 1,66 másodperc alatt éri el a 60 mérföld/órás (97 km/óra) sebességet és 8,91 másodperc alatt zavarja le a negyedmérföldes gyorsulást. Egyetlen pillanatig sem kell szerénykednie a Charger SRT Hellcatnek sem, vagyis a Dodge négyajtós izomautójának. A 6,2 literes, kompresszoros V8-as ebben 808 lóerős és 959 Nm nyomatéka van. Ez 3,6 másodperc alatt zavarja le a százas sprintet, a negyedmérföldes távot pedig 10,6 másodperc alatt futja meg, végsebessége 327 km/óra.

2023. december 14-én gurult le az utolsó Chevrolet Camaro a gyártószalagról, mely egy gyűjtőknek szánt limitált kiadással búcsúzik. A Camaro ZL1 1LE a 650 lóerős, kompresszoros V8-asát a Corvette-től örökölte és tízfokozatú automata helyett akár hat sebességes kézi váltóval is rendelhették azok a szerencsések, akiknek jutott egy a háromszázötven darabból. Abban biztosak lehetünk, hogy a Chevrolet nem dob el könnyedén egy olyan világszerte ismert nevet, mint a Camaro, egyelőre azonban nincs hír arról, hogy milyen modell kapja meg. Reménykedjünk abban, hogy nem egy háromtonnás szabadidő-autó veszi majd fel a formás kupé típusnevét.

Sportautók

1998 szeptemberében mutatták be az első Audi TT-t, mely akkora dobás volt, hogy az utána következő második és harmadik generáció sem tudja túlszárnyalni az eredeti dizájnt. A TT sztorija 2023 novemberében ért véget, ekkor gurult ki az utolsó darab a győri gyárból. Az első TT esetében a 250 lóerős V6-os jelentette a csúcsot, a harmadik TT RS-ben lévő 2,5 literes, öthengeres turbómotor már 400 lóerős és 480 Nm nyomatéka van. A közel 1,5 tonnás, összkerékhajtású sportautó 3,7 másodperc alatt gyorsul 100-ra és akár 280 km/órával is száguldhat.

Nem a TT az egyetlen sportautó, amitől elköszön az Audi, hiszen a csúcsot jelentő R8-as gyártását sem folytatják. A középmotoros gép fénypontja az 5,2 literes, szívó V10-es motor, melyen a Lamborghini Huracánnal osztozik. 333 darabot készített az Audi az R8 GT-ből, ami 620 lóerővel és a hátsókerék-hajtás örömével viszi a mennybe a fantasztikus R8-ast.

Ha már az Audiról szó volt, akkor nem lehet elmenni a hozzá tartozó Lamborghini mellett sem, ahol az Aventador helyét átveszi a szolid hibrid hajtású Revuelto. A 2011-ben bemutatott Aventador tizenegy év után adja át a helyét az új csúcsmodellnek egy elmaradhatatlan limitált szériával. A modell bevezetésekor még 700 lóerős volt a 6,5 literes V12, majd fokozatosan izmosodott, végül az Ultimae már 780 lovas lett. A 2,8 másodperc alatt százra gyorsuló, összkerékhajtású Aventador Ultimae-ből 350 kupé és 250 darab nyitható tetős roadster készült.

A Revuelto új korszakot kezd a Lamborghini történelmében

V12-es benzinessel és három elektromotorral itt az Aventador utódja, ami egészen elképesztő lett.

Könnyű megkívánni a Ferrari több mint ezer lóerős szupersportautóját és csodálkozni az egyedi kívánságok alapján készített modellekre, de a legtöbben annak is nagyon örülnénk, ha a belépőmodell ott állna a garázsban. A középmotorosak között a 296 GTB jelenti az első lépcsőfokot, az orrmotoros sorozatban pedig a nyitható keménytetős Portofino M, melyet 2024-től a Roma Spider vált. Mindkét autóban egy 620 lóerős biturbó V8-as van, ám a Roma Spider majdnem 110 kilogrammal könnyebb.

Hot hatch

Amikor elkezdődött az izmos kompaktok őrülete, akkor még csak a könnyedség és a móka volt a lényeg, aztán a végére már épp annyira a köridő és a lóerők kerültek a középpontba, mint a kőkemény sportautóknál. A műfaj egyik nagy sztárja, a legendás családfájú Renault Megane RS is nyugdíjba ment mire igazán felébredtek a szilveszteri másnaposok.

Mint minden hasonló nagyság, a Megane RS is egy limitált szériával köszön el azoktól, akik még hittek az igazi autózásban. A Megane RS Ultime azonban nem a legsúlyosabb változat, hiszen még hátsó ülés és összkerék-kormányzás is van benne. Ellenben a Megane RS Trophy-R-rel, melyben az 1,8 literes, turbós négyhengerest 300 lóerőre hergelték, a hátsó üléseket kihajították belőle és még a gépházteteje is karbonból van, így 130 kilogrammal könnyebb a sima RS-nél.

Ezek után a Renault Sport szerepét az Alpine veszi majd át, akik az A110-es után sportos elektromos autóval és szabadidő-autóval is készülnek a jövőben. Hamarosan a Twingo és a Renault 5-ös is visszatér, utóbbiból már készült egy végtelenül menő koncepció, mely életben tartja a reményt, hogy villanyosból is lesz élvezhető hot hatch. Égető szükség van rá, kihalt már a Mazda 3 MPS, a Peugeot 308 GTi és a Ford Focus RS is.

Négyajtósok

Egyes modellek utód nélkül tűnnek el, mások helyébe pedig egy teljesen új lép (Mercedes-Benz CLE), de olyanok is vannak, melyek bármennyire szépek és harmonikusok voltak, kitúrta őket egy túlsúlyos ötajtós. Ilyen a Mercedes-Benz CLS, melynek mindhárom generációja tudta tartani magát a sportos eleganciához, mégis a Mercedes-AMG GT 4 door túlzása halványította el. Hasonlóan pozícióját vesztette a CLA magasabb tetővonalú testvére, az A-osztály szedán változata.

2023 december elején ért véget a Chrysler 300C gyártása is, melynek az alapja még abból a korszakból származik, amikor a vállalat szorosan kötődött a Mercedeshez. Első felfüggesztése a W220-as S-osztályé, a hátsó ötlengőkaros futómű pedig a W211-es E-osztályé alatta, tehát több mint tíz éve nem gyártott autóké.

Ötven egyre sikeresebb év után a Volkswagen kiadta a Passat fejlesztését a kezéből és kizárólag kombi karosszériával jelent meg a kilencedik generáció. Szoros rokonsága a Škoda Superbbel nem véletlen. Ez azt is jelenti, hogy a nyolcadik Passattal együtt a klasszikus négyajtós gyártása befejeződik, a helyét pedig az MEB platformra épülő elektromos ID.7 vette át.

Nincs jövője a felénk kevésbé ismert Toyota Avalonnak és a Nissan Maximának sem, de harangoztak a Subaru WRX STI-nek is. Nem érdemes azonban sokáig könnyezni, mert bizonyára sok lelkesítő újdonság pótolja a hiányt 2024-ben is.

Ez is érdekelhet:

Olcsó belépőmodellnek indultak, sportos kupéként búcsúztak a háromajtós autók

Gondoltad volna, hogy szinte teljesen eltűntek az európai újautó-piacról a háromajtós autók?

Öt vagy több emlékezetes sportkupé a Volkswagen történelméből

Melyik a kedvenced a Volkswagen sportkupéi közül?

A hétköznapi autónak szánt Lamborghini – a Gallardo-sztori

Gondoltad volna, hogy már húsz éve annak, hogy megjelent a Gallardo?

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Így lehetsz te is részvényes az MBH Bankban!

Vonzó karácsonyi képekkel hangolunk az ünnepre

Ünnepi útmutató férfiaknak, akik olyan ajándékot akarnak adni, ami valóban megérinti a szívet

A Player kérdése: Te szoktál magadnak ajándékot venni karácsonykor?
34% Igen, persze, szerintem teljesen normális.
66% Nekem ez fura, nem, nem szoktam.
Öt pikáns ajándékötlet a barátnődnek, ha idén kicsit felforrósítanád a karácsonyt
Hirdetés