Egyeseknek bőkezűen adott, másoktól pedig mohón elvett a 2023-as év, de annyi egészen biztos, hogy az autózás sosem volt még ennyire kétpólusú, mint most, amikor egyszerre lehet néma elektromos autót és röfögő hangú szívó V8-ast venni. Néhány autót azonban egyszerre kell búcsúztatnunk a 2023-as évvel.

Tagadhatatlanul egyre nagyobb szerep jut a konnektorról tölthető és a teljesen elektromos hajtású modelleknek, valamint a gyártók töretlenül tukmálják rá az embereknek az indokolatlanul nagy és rettenetesen nehéz szabadidő-autókat. Ezek pedig olyan modelleket szorítanak ki, amik története akár évtizedekig nyúlik vissza.

Izomautók

Nyolc év után 2010-ben tért vissza a Chevrolet Camaro, az igazi Dodge Challenger pedig több mint három évtized után 2008-ban hozta el az amerikai izomautók második hőskorát. Ez a korszak zárult le, amikor beköszöntött a 2024-es év, mert mindkét modellt és a Chargert is nyugdíjazták az eddig ismert formájában. A szívó és kompresszorral hergelt nyolchengeres motorok helyett elektromos hajtású, valamint az új Hurricane sorhatossal szerelt utódok veszik át a helyüket. Ígéretük szerint ezzel kizárólag a V8-as jellegzetes ordításáról kell lemondani majd a jövőben, de a turbós hathengeres és az elektromos változat is pokolian gyors lesz.

A jövő elektromos izomautóját mutatja meg a Dodge

Hangja is van a Charger Daytona SRT-nek, de még milyen!

Nem könnyű túlszárnyalni a Dodge Challenger legizmosabb változatát, hiszen a Demon limitált szériás kiadása etanollal megtankolva akár 1040 lóerőt és 1280 Nm nyomatékot is kiteker magából. Egészen döbbenetes 1,66 másodperc alatt éri el a 60 mérföld/órás (97 km/óra) sebességet és 8,91 másodperc alatt zavarja le a negyedmérföldes gyorsulást. Egyetlen pillanatig sem kell szerénykednie a Charger SRT Hellcatnek sem, vagyis a Dodge négyajtós izomautójának. A 6,2 literes, kompresszoros V8-as ebben 808 lóerős és 959 Nm nyomatéka van. Ez 3,6 másodperc alatt zavarja le a százas sprintet, a negyedmérföldes távot pedig 10,6 másodperc alatt futja meg, végsebessége 327 km/óra.

2023. december 14-én gurult le az utolsó Chevrolet Camaro a gyártószalagról, mely egy gyűjtőknek szánt limitált kiadással búcsúzik. A Camaro ZL1 1LE a 650 lóerős, kompresszoros V8-asát a Corvette-től örökölte és tízfokozatú automata helyett akár hat sebességes kézi váltóval is rendelhették azok a szerencsések, akiknek jutott egy a háromszázötven darabból. Abban biztosak lehetünk, hogy a Chevrolet nem dob el könnyedén egy olyan világszerte ismert nevet, mint a Camaro, egyelőre azonban nincs hír arról, hogy milyen modell kapja meg. Reménykedjünk abban, hogy nem egy háromtonnás szabadidő-autó veszi majd fel a formás kupé típusnevét.

Sportautók

1998 szeptemberében mutatták be az első Audi TT-t, mely akkora dobás volt, hogy az utána következő második és harmadik generáció sem tudja túlszárnyalni az eredeti dizájnt. A TT sztorija 2023 novemberében ért véget, ekkor gurult ki az utolsó darab a győri gyárból. Az első TT esetében a 250 lóerős V6-os jelentette a csúcsot, a harmadik TT RS-ben lévő 2,5 literes, öthengeres turbómotor már 400 lóerős és 480 Nm nyomatéka van. A közel 1,5 tonnás, összkerékhajtású sportautó 3,7 másodperc alatt gyorsul 100-ra és akár 280 km/órával is száguldhat.

Nem a TT az egyetlen sportautó, amitől elköszön az Audi, hiszen a csúcsot jelentő R8-as gyártását sem folytatják. A középmotoros gép fénypontja az 5,2 literes, szívó V10-es motor, melyen a Lamborghini Huracánnal osztozik. 333 darabot készített az Audi az R8 GT-ből, ami 620 lóerővel és a hátsókerék-hajtás örömével viszi a mennybe a fantasztikus R8-ast.

Ha már az Audiról szó volt, akkor nem lehet elmenni a hozzá tartozó Lamborghini mellett sem, ahol az Aventador helyét átveszi a szolid hibrid hajtású Revuelto. A 2011-ben bemutatott Aventador tizenegy év után adja át a helyét az új csúcsmodellnek egy elmaradhatatlan limitált szériával. A modell bevezetésekor még 700 lóerős volt a 6,5 literes V12, majd fokozatosan izmosodott, végül az Ultimae már 780 lovas lett. A 2,8 másodperc alatt százra gyorsuló, összkerékhajtású Aventador Ultimae-ből 350 kupé és 250 darab nyitható tetős roadster készült.

A Revuelto új korszakot kezd a Lamborghini történelmében

V12-es benzinessel és három elektromotorral itt az Aventador utódja, ami egészen elképesztő lett.

Könnyű megkívánni a Ferrari több mint ezer lóerős szupersportautóját és csodálkozni az egyedi kívánságok alapján készített modellekre, de a legtöbben annak is nagyon örülnénk, ha a belépőmodell ott állna a garázsban. A középmotorosak között a 296 GTB jelenti az első lépcsőfokot, az orrmotoros sorozatban pedig a nyitható keménytetős Portofino M, melyet 2024-től a Roma Spider vált. Mindkét autóban egy 620 lóerős biturbó V8-as van, ám a Roma Spider majdnem 110 kilogrammal könnyebb.

Hot hatch

Amikor elkezdődött az izmos kompaktok őrülete, akkor még csak a könnyedség és a móka volt a lényeg, aztán a végére már épp annyira a köridő és a lóerők kerültek a középpontba, mint a kőkemény sportautóknál. A műfaj egyik nagy sztárja, a legendás családfájú Renault Megane RS is nyugdíjba ment mire igazán felébredtek a szilveszteri másnaposok.

Mint minden hasonló nagyság, a Megane RS is egy limitált szériával köszön el azoktól, akik még hittek az igazi autózásban. A Megane RS Ultime azonban nem a legsúlyosabb változat, hiszen még hátsó ülés és összkerék-kormányzás is van benne. Ellenben a Megane RS Trophy-R-rel, melyben az 1,8 literes, turbós négyhengerest 300 lóerőre hergelték, a hátsó üléseket kihajították belőle és még a gépházteteje is karbonból van, így 130 kilogrammal könnyebb a sima RS-nél.

Ezek után a Renault Sport szerepét az Alpine veszi majd át, akik az A110-es után sportos elektromos autóval és szabadidő-autóval is készülnek a jövőben. Hamarosan a Twingo és a Renault 5-ös is visszatér, utóbbiból már készült egy végtelenül menő koncepció, mely életben tartja a reményt, hogy villanyosból is lesz élvezhető hot hatch. Égető szükség van rá, kihalt már a Mazda 3 MPS, a Peugeot 308 GTi és a Ford Focus RS is.

Négyajtósok

Egyes modellek utód nélkül tűnnek el, mások helyébe pedig egy teljesen új lép (Mercedes-Benz CLE), de olyanok is vannak, melyek bármennyire szépek és harmonikusok voltak, kitúrta őket egy túlsúlyos ötajtós. Ilyen a Mercedes-Benz CLS, melynek mindhárom generációja tudta tartani magát a sportos eleganciához, mégis a Mercedes-AMG GT 4 door túlzása halványította el. Hasonlóan pozícióját vesztette a CLA magasabb tetővonalú testvére, az A-osztály szedán változata.

2023 december elején ért véget a Chrysler 300C gyártása is, melynek az alapja még abból a korszakból származik, amikor a vállalat szorosan kötődött a Mercedeshez. Első felfüggesztése a W220-as S-osztályé, a hátsó ötlengőkaros futómű pedig a W211-es E-osztályé alatta, tehát több mint tíz éve nem gyártott autóké.

Ötven egyre sikeresebb év után a Volkswagen kiadta a Passat fejlesztését a kezéből és kizárólag kombi karosszériával jelent meg a kilencedik generáció. Szoros rokonsága a Škoda Superbbel nem véletlen. Ez azt is jelenti, hogy a nyolcadik Passattal együtt a klasszikus négyajtós gyártása befejeződik, a helyét pedig az MEB platformra épülő elektromos ID.7 vette át.

Nincs jövője a felénk kevésbé ismert Toyota Avalonnak és a Nissan Maximának sem, de harangoztak a Subaru WRX STI-nek is. Nem érdemes azonban sokáig könnyezni, mert bizonyára sok lelkesítő újdonság pótolja a hiányt 2024-ben is.

Ez is érdekelhet:

Olcsó belépőmodellnek indultak, sportos kupéként búcsúztak a háromajtós autók

Gondoltad volna, hogy szinte teljesen eltűntek az európai újautó-piacról a háromajtós autók?

Öt vagy több emlékezetes sportkupé a Volkswagen történelméből

Melyik a kedvenced a Volkswagen sportkupéi közül?

A hétköznapi autónak szánt Lamborghini – a Gallardo-sztori

Gondoltad volna, hogy már húsz éve annak, hogy megjelent a Gallardo?

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Tetszik ez a kis rönkház? Egy UAZ-ra építették

Csodás szupersportautó az Aston Martin Valhalla

Majdnem kész volt, de elkaszálták a BMW dögös sportautóját

További cikkeink a témában