Rolls-Royce és 500-as Fiat, turbós-benzines és elektromos BMW, villanyos Porsche és hibrid Ford is szerepel az idei kedvenceink 20-as toplistáján.

A 2021-es év már abszolút az elektromos mobilitásba való átmenet éve volt az európai autópiacon. Amikor rendkívül szűkkörű és legalább annyira infantilis belső közvéleménykutatásunkon felmértük, hogy a Player autós rovatából ki mit stipistopolna le magának legszívesebben az idei tesztautóparkunkból, nagyjából ugyanannyi villanyautós szavazat érkezett, mint amennyi benzines. Dízel meg egy se. A legjobban talán az mutatja ezt a két éra közti határvidéki állapotot, hogy a végső top 20-as listánkra simán ráfért a hathengeres, duplaturbós benzintemető BMW és az új csendes, túlmodernizált villanyos BMW is.

A húsz nagyon különböző árú, méretű, erejű, karakterű kocsit természetesen nem lehet semmilyen objektív mérce alapján sorba rendezni. Ezért a Player Autós Top Twenty most következő listáján csak azért létezik sorrend egyáltalán, mert egy online cikkben nagyon hülyén nézne ki, ha húsz kedvencünket mondjuk egy kördiagram húsz cikkében, random kiosztásban próbálnánk meg ábrázolni.

Nem is írunk sorszámokat a kocsik mellé, csak úgy egyszerűen ideömlesztjük őket:

Rolls-Royce Ghost

Az új kis bébi Rolls-limuzin alapkivitele csak öt méter negyven centi hosszú, tengelytávolsága még 3,3 méter sincs. Nem is csoda, hogy szemben a jellemzően sofőrös autóként használt, 5,76 méter hosszú, több mint három és fél méter tengelytávú Phantommal, ezt a RR-modellt a tulajdonosok többsége rendszeresen saját maga vezeti.

Az idén volt szerencsénk nekünk kétszer is kipróbálni ezt az élményt. Egyszer itthon egy hosszított tengelytávú Ghosttal, egyszer pedig Angliában egy erősebb, és erősen gót lelkületű Black Badge változattal. Naná, hogy mindkét kaland az idei év egyik meghatározó autós sztorija lett nálunk!

Porsche Taycan Cross Turismo

Ha egy villanyautó ájulásközeli állapotot idéz elő minden egyes gyorsításnál, ugyanakkor viszont képes kényelemben, sok csomaggal, földutakon is elszállítani egy négytagú családot, ráadásul rekordsebességgel lehet újratölteni az akkuját, ha lemerül, akkor meg is váltotta a jegyét az év legizgalmasabb autóinak listájára. Pláne, ha miközben iszonyú erős és majdnem ugyanolyan praktikus, még szép is, elegáns is, Porsche is!

Aston Martin DBX

A 19 centis hasmagasságú, 292 km/h végsebességű brit szupersport-luxus-SUV-ot az idén nyílt új budapesti Aston Martin bemutatóteremből vittük el egy nagyon rövid, de annál emlékezetesebb tesztkörre. És a színe is milyen volt már!

BMW X4 M Competition

Miután lelkemben vegyes érzésekkel visszavittem a csodálatos és izgalmas, de nagyon másként csodálatos és másként izgalmas elektromos BMW-t, az iX-et, ezt az autót kaptam helyette cserébe, hogy megnyugodjak kicsit. 510 lóerő, soros, hathengeres, a karosszériát minden gázadásra megcsavarintó hosszmotor, félelmetes menetdinamika, szuperpraktikus, családbarát kialakítás. Szóval miközben már olyat is tud, szerencsére azért még ilyet is tud a BMW!

BMW iX

Ez pedig az a bizonyos másként izgalmas, másként csodálatos. Szó se róla, az új, egyszerűsített, letisztított, divatos kezelőfelület miatt szidtuk eleget az infotainment fejlesztőit a tesztek, menetpróbák során, de a BMW iX lehengerlő egyéniségével így is a Player szerkesztőségének egyik legnagyobb közös kedvencévé vált 2021-ben. Mindannyiunk személyes toplistáján szerepelt.

A Player autós csapatából volt, aki a gyengébb-olcsóbb, volt, aki az erősebb-drágább változattal találkozott, de mindannyian odáig voltunk a kocsiért.

Hyundai Ioniq 5

A koreai középkategóriás villany-duóból a Kia EV6 dizájnja a divatosabb, de Hyundai Ioniq 5-é érinti meg jobban az autózásért már legalább a '80-as évek óta rajongók lelkét. A klasszikus Giugiaro-kockák iránti nosztalgiát piszkáló formaterv teljesen rabul ejtett bennünket, szinte csak mellékes plusz, hogy a 800 voltos villanytechnikával, a többféle akku-hajtás-konfigurációval ez a kocsi az egyik legkorszerűbb és legjobban használható elektromos autó ma a piacon, ráadásul ár-érték aránya is kifejezetten jó.

Kia e-Soul

A Kia két friss elektromos modellje közül hiába az EV6 a nagyobb, a korszerűbb, a hájtekebb, a bumfordi e-Soul egója sokkal nagyobb. Igazán különleges teljesítmény a koreai márkától, hogy a konvencionális kategóriákon kívül különcködő Soul harmadik generációjában, elektromos autóként még mindig ennyire mellbevágó bír lenni – akár alapváltozatában, szürke szövetkárpitozással is.

Bentley Flying Spur V8

Nem mindenkinek jelenti ugyanazt a downsizing. A Bentley-nek például azt jelenti, hogy a 12 henger helyett 8 is elég lehet egy óriási luxuslimuzinban. Szerintünk is elég volt, ezért került be a Flying Spur V8 rongyos 550 lóerővel (635 helyett) és nevetséges 318 km/h végsebességgel (330 helyett) idei sikerlistánkba.

Ford Mustang Mach-E

Idén a pandémia miatti kihagyások után végre-valahára volt egy autószalon is: a frankfurti, amit Münchenben rendeztek. Mindegy, tőlünk rendezhették volna akár Nyékládházán is; a lényeg, hogy ismét voltak látványos modellpremierek, érdekes háttéripari kiállítói standok, volt pár nap tömény autóipar, amivel feltöltekezhettünk.

És az odavezető úton és vissza is jó sokat töltekeztünk, az elektromos Mustanggal, ami bebizonyította, hogy Budapestről München elérhető egy gramm benzin elégetése nélkül jó 130-as utazótempó mellett is csak 2-3 rövid megállóval. A Mustang Mach-E kényelmes, csendes, tágas és erős, szerethető családi villanyautónak bizonyult, teljesítményéhez, tudásához képest kimondottan jó ár-érték aránnyal. Mindenképp itt a helye a 2021-es kedvenclistánkon!

Mercedes-Benz C-osztály

Elegánsan, szépen, finoman, gondosan fejlesztette tovább dizájnban és technikában az előző C-osztályt a Mercedes. Az új modell nem hozott látványos forradalmakat, de pont kimértsége, józansága, az átmeneti korszakhoz tervezett, nem túlságosan előreszaladó műszaki tartalma miatt tudtuk megkedvelni – ha nem is minden motorváltozatban. A kis lökettérfogatú benzinmotorok már nagyon küzdenek az emissziót csökkenteni hivatott szabályozásokkal, de dízellel vagy plug-in rendszerrel itt a helye a kocsinak az emlékezetes 2021-es modellek között.

Ford Kuga PHEV

A benzines-elektromos Kuga több alkalommal is megfordult kezeink között az idén. Takarékos hibridrendszerével, minden rettegett jövőbeni problémaforrást mellőző technikájával, tisztán elektromos üzemben is dinamikus mozgásával, családbarát méretével és kézreálló, könnyen megszokható kezelőfelületeivel nagyon belopta magát a szívünkbe.

Amíg a villanyautók összes hétköznapi töltési, hatótávbeli nyavalyája teljesen meg nem oldódik, ez a kocsi a Hosszú Távú Megtartásra Is Ajánlott Tökéletes Mindennapi Családi Autó.

Mercedes-Benz EQS

A Mercedes a nagykategóriában is elindította a jövőt a cég történetének első, csaknem öt és negyed méter hosszú villanylimuzinjával, az új típusú luxus pedig nekünk is nagyon tetszett a menetpróbán! Az meg pláne, hogy már az AMG-verzió is elkészült az EQS-ből.

Škoda Fabia

Furán hat az egyik leghétköznapibb tucatautó ebben a válogatásban, de két autósrovatos playeres szerző is jelölte a kocsit a top 20-ba azzal a felkiáltással, hogy a józan, egyszerű és a maga földhözragadtságában is szerethető kiskocsi bizony bekerült idei kedvenceik közé. Pedig amikor a Škoda Fabiát bemutatták, még nem is volt kapható hozzá az erősebb, másfél literes turbómotor, de a tesztautók már az első Fabia-menetpróbán is ennyire meggyőzően tudtak teljesíteni!

Škoda Enyaq iV

A Volkswagen-csoport több márkájánál is bemutatott egy-egy MEB-építőkészletből összelegózott családi kompakt SUV-ot. Ezek a kocsik műszakilag nagyon hasonlítanak egymáshoz, de karakterben, kidolgozottságban nagy a szórás köztük. Az idei menetpróbák, tesztek után egyöntetűen úgy éreztük: a Škoda sikerült a legjobban; az Enyaq iV a maga elektromos valójában sokkal harmonikusabb és sokkal inkább hozza a márka jellegzetességeit, mint amennyire ezt a VW ID.4-nek, az Audi Q4-nek vagy a Cupra Bornnak sikerült megvalósítani.

BMW M3 (és M4)

Ha egy évben van új BMW M3 és mi kipróbáljuk a tesztautót, akkor abban az évben a BMW M3 ott van a top 20-as, top 10-es, de valószínűleg még a top 1-es élménylistánkon is, ez nem kérdés. És 2021 ilyen év volt!

Opel Mokka-e

Szegény Opel az utóbbi években akkora identitásválságot élt meg, amekkorát talán utoljára a Wachowski családban láttak, de 2021-re éppen olyan jól ki is keveredett belőle, mint ahogy a rendezőfivérek/nővérek. Lehet, hogy az Opel volt már német is, amerikai is, francia is, most meg olasz, francia, amerikai és német egyszerre, de hogy a márka új dizájnvonala tiszta és világos, ráadásul még látványos is, az biztos. Az új termékvonalból nagy kedvencünk volt a Mokka-e, ez a divatos, de mantás orrával kicsit historizáló villany-SUVocska.

Hyundai i20 N

A tesztautó csak 2022-ben érkezik hozzánk, de '21 nyarán szinte csak mellékesen, egy általános Hyundai-élménynapon, a Bayon bemutatója kapcsán, P-rendszámmal brummogtathattuk meg a német kis hot hot hatch-ek (pillanatnyilag kéttagú a mezőny: Polo GTi, Fiesta ST) koreai ellenfelét. Kicsi, könnyű, 230 a vége, visszaváltáskor durrog – mi más is kellhet még?

LEVC TX

A világnak nem, de nekünk újdonság volt az idén az ikonikus londoni taxi aktuális generációja. Az LEVC TX konnektoros hibridautó taxi illetve kisteherautó változatát ugyanis hivatalos márkaimportőrként 2021-ben hozta be a magyar piacra a Gablini-csoport. Mi pedig egy erősen túldekorált, de nagyon szórakoztató tesztautóban ráébredhettünk, mennyire jó tud lenni egy taxi, ha nem úgy készül, hogy egy tömegmodell tetejére feltesznek egy mágneses világító feliratot, hanem úgy, hogy a legutolsó kis porcikájáig eleve taxinak tervezik. Óriási hely odabent, puszilgatnivalóan cuki dizájn odakint, hihetetlenül szűk fordulókör, takarékos plug-in hibrid technika és sajnos túl magas ár ahhoz, hogy holnaptól minden taxi ilyen legyen Budapesten is. Ez az LEVC TX.

Abarth 595 ScorpioneOro

Nemhogy nem friss modell, hanem egyenesen tizenhárom éve készülnek már az Abarthnál az átdolgozott 500-asok. Az idén hozzánk került kis arany skorpió pont azért kerülhetett be 2021-es kedvenclistánkba, mert nagyon-nagyon ritka az ennyire időtálló, ennyire eltalált, évtizedes gyártás után is friss modell az autóiparban.

Fiat 500e

Az új elektromos 500-as pedig azért lett az a kocsi, amellyel zárjuk ezt a listát, mert iszonyúan lelkesítő, hogy egy villanyautó, sőt egy eleve elektromosnak tervezett autó, ráadásul egy kifejezetten jól használható, jól sikerült, a maga kategóriájában abszolút versenyképes modell is hordozhatja az automobilizmus egyik legszebb hőskorának tradícióit, képviselhet egy valódi autós legendát.

Ha egy elektromos tömegautónak is tud lenni ekkora lelke, személyisége, hangulata, akkor a technológiaváltással nincs veszve semmi. Ha múzeumba is vonul lassan a benzines és dízel technika, az se baj, csak legyen sok olyan villanyautó, mint az 500e, és az elektromos mobilitás korában se lesz rossz dolog autóbuzinak lenni!

Évzáró visszaemlékezős listákat bírod? Akkor itt van 2021 ötven legjobb filmje is:

És ezt olvastad már?
A Volkswagen ezzel a szedánnal készül a benzines autók utáni világra
Egyetlen stílusos teraszról sem hiányozhat ez a kiegészítő