Az európai év autója díj több mint fél évszázados történelme során volt már egy pár furcsa nyertes, de hamarosan akár az is előfordulhat, hogy egy kínai modell nyeri a rangos elismerést. Nagy pofon lenne az európai gyártóknak, pedig idén több kínai autót jelöltek, mint valaha.
1964-ben adták át elsőként az európai év autója díjat, és az első évtizedekben kizárólag európai autógyártók modelljei kapták az elismerést. A nyolcvanas években azonban nagyon feljöttek a japán márkák, és ennek meg is lett az eredménye, első japán autóként 1993-ban a Nissan Micra győzött, majd 2000-ben a Toyota Yaris, öt évvel később a Prius húzta be a díjat.
A következő mérföldkőre 2011-ig kellett várni, amikor egy újabb japán típus, a Nissan Leaf egyben az első elektromos autó lett, amit év autójának választottak. A díjazottak közt egészen a közelmúltig az európai gyártók domináltak, de 2021-ben a legújabb Yaris ismét győzött, idén pedig első koreai autóként a Kia EV6-ot választotta meg az autós újságírókból álló zsűri.
2019-ben a díj történetében először döntetlen lett a pontverseny, végül a szabályok értelmében az elektromos Jaguar I-Pace nyerte el a díjat a középmotoros élményautó Alpine A110 elől. Az idei döntőben pedig már látszott, hogy merre tart az autóipar, hiszen a hét döntősből hat elektromos autó volt, és a hetediknek, a Peugeot 308-nak is érkezik az elektromos változata.
Kína már kopogtat
Nemsokára újabb meglepetésnek lehetünk tanúi, az év autója zsűrije ugyanis megmutatta azt a 45 újdonságot, amiből kiválasztják a hét döntőst, és a nevezettek közt minden eddiginél több a kínai autó. Sokan mondják, hogy a távol-keleti ország autóiparának színvonala már felnőtt a feladathoz, de vajon saját pályájukon is képesek lesznek legyőzni az európaiakat?
Kínából már több mint egy évtizede próbálnak betörni az európai piacra, eddig nem sok sikerrel.
A kudarc mintapéldája volt a Chery által alapított Qoros, aminek fejlesztéséhez a legjobb európai mérnököket szerződtették, az autójuk példásan végzett a törésteszten, dizájndíjat nyert, de nem volt olcsó, ezért el sem tudott igazán indulni az európai forgalmazása.
Mindent megváltoztat az elektromos autók előretörése, ezen a téren ugyanis elöl járnak a kínai gyártók,
és már betették a lábukat több európai piacra. Azokban az országokban, ahol dotációk és szigorítások miatt szárnyal az elektromos autók eladása, mint például Norvégia, jól fogynak az olyan kínai autók, mint a BYD és a Nio.
A nevezett kínai autók között ott is van az európai piac meghódításával komolyan foglalkozó BYD és Nio
három modellje, a Dongfeng által gyártott Seres 5, valamint az egyre ígéretesebb kínálatot bemutató Xpeng. A Beijing és a Hongqi két típusa szerintünk kevésbé esélyes, de a bájos formájával feltűnést keltő Ora Cat még okozhat meglepetéseket.
Ne feledjük a felsorolásból az MG-t sem, ugyanis a hazánkba éppen visszatérő angol márka kínai háttérrel készül, az elektromos hajtású MG 4 és MG 5 is jó esélyekkel indulhat. Ugyan nem kínai, de nagyon erőlködik az európai elismerésért a vietnámi Vinfast, aminek két modelljét is megtaláljuk a nevezett autók között, de nem hisszük, hogy továbbjutnának.
Csak az elektromos
Az újdonságok listájában feltűnhet, hogy nagyon kevés a hagyományos autó, amivel régebben meg lehetett nyerni az európai év autója díjat, konkrétan csak három maradt. A Dacia Jogger, a Honda Civic és az Opel Astra egykor még nagy esélyekkel indult volna a győzelemért, de most nagy a valószínűsége, hogy nem jutnak szóhoz a döntőben.
A gyártók inkább a divatos szabadidő-autók kategóriájában tülekednek, a több év autója díjat is behúzó Alfa Romeo a Tonalét indítja, a díj történetében szintén sikeres Peugeot a 408-ast, a Renault az Australt. Ha nem lennének ennyire kirakatban az elektromos autók, akkor a Kia Sportage és a Toyota Corolla Cross is labdába rúghatna.
Az elektromos autók között számtalan újdonság verseng a zsűri figyelméért, olyan merőben különböző modellek is, mint a BMW i7 és a Volkswagen ID. Buzz, a Jeep Avenger és a Toyota bZ4X, és ha minket kérdeztek, a hibrid és elektromos változatban is kapható Kia Niro, vagy a Leaf örökségét folytató Nissan Ariya is az esélyesek közé sorolható.
Sportkocsi is lehetne az év autója?
Miután pár éve az Alpine A110 kis híján megnyerte – és 1978-ban a Porsche 928 meg is nyerte – az év autója díjat, a zsűri nem feledkezett meg a sportautókról sem. A becsület kedvéért nevezték a Ferrari 296 GTB-t, a Lotus Emirát és a McLaren Arturát, ott van a listán a Mercedes-AMG SL és a Toyota GR 86, de olyan különlegességek is, mint a Maserati Grecale és a Ferrari Purosangue.
A nemzetközi zsűri, aminek Csikós Zsolt és Gajdán Miklós is a tagja, mostanában fogja leszűkíteni a nevezett autók listáját arra a hét modellre, amit végül alaposan letesztelnek, és elosztják közöttük a pontjaikat, hogy jövő tavaszra kiderüljön, melyik modell nyeri el az európai év autója díjat 2023-ban. A lista alapján mi egy rendhagyó győztesre tippelünk.
Ez is érdekelhet: