Az európai év autója díj több mint fél évszázados történelme során volt már egy pár furcsa nyertes, de hamarosan akár az is előfordulhat, hogy egy kínai modell nyeri a rangos elismerést. Nagy pofon lenne az európai gyártóknak, pedig idén több kínai autót jelöltek, mint valaha.

1964-ben adták át elsőként az európai év autója díjat, és az első évtizedekben kizárólag európai autógyártók modelljei kapták az elismerést. A nyolcvanas években azonban nagyon feljöttek a japán márkák, és ennek meg is lett az eredménye, első japán autóként 1993-ban a Nissan Micra győzött, majd 2000-ben a Toyota Yaris, öt évvel később a Prius húzta be a díjat.

A 2023-as díjra jelölt modellek nagy része, az első sorban ott az MG4

A következő mérföldkőre 2011-ig kellett várni, amikor egy újabb japán típus, a Nissan Leaf egyben az első elektromos autó lett, amit év autójának választottak. A díjazottak közt egészen a közelmúltig az európai gyártók domináltak, de 2021-ben a legújabb Yaris ismét győzött, idén pedig első koreai autóként a Kia EV6-ot választotta meg az autós újságírókból álló zsűri.

2019-ben ebből az erős döntőből csaknem az Alpine került ki győztesen

2019-ben a díj történetében először döntetlen lett a pontverseny, végül a szabályok értelmében az elektromos Jaguar I-Pace nyerte el a díjat a középmotoros élményautó Alpine A110 elől. Az idei döntőben pedig már látszott, hogy merre tart az autóipar, hiszen a hét döntősből hat elektromos autó volt, és a hetediknek, a Peugeot 308-nak is érkezik az elektromos változata.

Kína már kopogtat

Nemsokára újabb meglepetésnek lehetünk tanúi, az év autója zsűrije ugyanis megmutatta azt a 45 újdonságot, amiből kiválasztják a hét döntőst, és a nevezettek közt minden eddiginél több a kínai autó. Sokan mondják, hogy a távol-keleti ország autóiparának színvonala már felnőtt a feladathoz, de vajon saját pályájukon is képesek lesznek legyőzni az európaiakat?

A Qoros túl jó volt ahhoz, hogy olcsó legyen
Kínából már több mint egy évtizede próbálnak betörni az európai piacra, eddig nem sok sikerrel.

A kudarc mintapéldája volt a Chery által alapított Qoros, aminek fejlesztéséhez a legjobb európai mérnököket szerződtették, az autójuk példásan végzett a törésteszten, dizájndíjat nyert, de nem volt olcsó, ezért el sem tudott igazán indulni az európai forgalmazása.

A BYD Tang már kapható Norvégiában, akárcsak a lenti Nio ET7 és ES8
Mindent megváltoztat az elektromos autók előretörése, ezen a téren ugyanis elöl járnak a kínai gyártók,

és már betették a lábukat több európai piacra. Azokban az országokban, ahol dotációk és szigorítások miatt szárnyal az elektromos autók eladása, mint például Norvégia, jól fogynak az olyan kínai autók, mint a BYD és a Nio.

Az Xpeng elektromos autója már képen sem tűnik elég ígéretesnek, alatta a szerintünk nem túl esélyes kínai jelöltek
A nevezett kínai autók között ott is van az európai piac meghódításával komolyan foglalkozó BYD és Nio

három modellje, a Dongfeng által gyártott Seres 5, valamint az egyre ígéretesebb kínálatot bemutató Xpeng. A Beijing és a Hongqi két típusa szerintünk kevésbé esélyes, de a bájos formájával feltűnést keltő Ora Cat még okozhat meglepetéseket.

Ne feledjük a felsorolásból az MG-t sem, ugyanis a hazánkba éppen visszatérő angol márka kínai háttérrel készül, az elektromos hajtású MG 4 és MG 5 is jó esélyekkel indulhat. Ugyan nem kínai, de nagyon erőlködik az európai elismerésért a vietnámi Vinfast, aminek két modelljét is megtaláljuk a nevezett autók között, de nem hisszük, hogy továbbjutnának.

Csak az elektromos

Az újdonságok listájában feltűnhet, hogy nagyon kevés a hagyományos autó, amivel régebben meg lehetett nyerni az európai év autója díjat, konkrétan csak három maradt. A Dacia Jogger, a Honda Civic és az Opel Astra egykor még nagy esélyekkel indult volna a győzelemért, de most nagy a valószínűsége, hogy nem jutnak szóhoz a döntőben.

A gyártók inkább a divatos szabadidő-autók kategóriájában tülekednek, a több év autója díjat is behúzó Alfa Romeo a Tonalét indítja, a díj történetében szintén sikeres Peugeot a 408-ast, a Renault az Australt. Ha nem lennének ennyire kirakatban az elektromos autók, akkor a Kia Sportage és a Toyota Corolla Cross is labdába rúghatna.

A Tonale próbálja megismételni az Alfa Romeo 156 és 147 sikereit

Az elektromos autók között számtalan újdonság verseng a zsűri figyelméért, olyan merőben különböző modellek is, mint a BMW i7 és a Volkswagen ID. Buzz, a Jeep Avenger és a Toyota bZ4X, és ha minket kérdeztek, a hibrid és elektromos változatban is kapható Kia Niro, vagy a Leaf örökségét folytató Nissan Ariya is az esélyesek közé sorolható.

A hibrid és elektromos változatban is készülő Kia Niro sokoldalú győztes lehetne

Sportkocsi is lehetne az év autója?

Miután pár éve az Alpine A110 kis híján megnyerte – és 1978-ban a Porsche 928 meg is nyerte – az év autója díjat, a zsűri nem feledkezett meg a sportautókról sem. A becsület kedvéért nevezték a Ferrari 296 GTB-t, a Lotus Emirát és a McLaren Arturát, ott van a listán a Mercedes-AMG SL és a Toyota GR 86, de olyan különlegességek is, mint a Maserati Grecale és a Ferrari Purosangue.

A nemzetközi zsűri, aminek Csikós Zsolt és Gajdán Miklós is a tagja, mostanában fogja leszűkíteni a nevezett autók listáját arra a hét modellre, amit végül alaposan letesztelnek, és elosztják közöttük a pontjaikat, hogy jövő tavaszra kiderüljön, melyik modell nyeri el az európai év autója díjat 2023-ban. A lista alapján mi egy rendhagyó győztesre tippelünk.

Ez is érdekelhet:

Három elektromos autóval hódítaná meg Európát ez a kínai gyártó

Könnyen lehet, hogy Magyarországon is kapható lesz.

Rajtol a visszatérő MG autómárka forgalmazása

Jó árakkal, őszinte autókkal, hosszú garanciával és országos hálózattal tér vissza az MG.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

Könnyű kérdés, hogy mikor mutatták be ezeket az autótípusokat. Vagy mégsem?

További cikkeink a témában
Hajítsd messzire a sablonokat, rendezd be úgy a lakásod, amire mindenki emlékezni fog!
Hirdetés